Yhteiskuntavaikuttamisen keinot mainonnassa
Elnahhal, Sonja (2021)
Elnahhal, Sonja
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105067522
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105067522
Tiivistelmä
Yhteiskuntavaikuttaminen yritysten mainoskampanjoissa on ajankohtainen ilmiö, joka paljastaa yritysten arvomaailman. Yhteiskunnallisesti kantaaottavilla yrityksillä on erilaisia lähtökohtia ja motiiveja toimintaansa. Tällä tutkimuksella etsittiin vastauksia siihen millaisilla mainoskampanjoilla kohdeyritykset ovat ottaneet kantaa yhteiskunnallisiin epäkohtiin. Lisäksi pohdittiin miksi yritykset ovat ottaneet kantaa yhteiskunnallisiin epäkohtiin, mitä hyötyä ja haittaa kantaaottavuudesta on ollut sekä mikä estää yleisellä tasolla yrityksiä ottamasta kantaa yhteiskunnallisiin asioihin.
Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella Finlaysonin, Helsinki Mission sekä Kalevala Korun mainoskampanjoita, joilla on yhteiskunnallinen tarkoitus. Tutkimus rajattiin tarkasteltavien kohdeyritysten mainoskampanjoihin, joita kultakin yritykseltä valittiin tähän tutkimukseen yksi. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena keväällä 2021. Tiedonkeruussa käytetiin HH Finnaa, Google Scholaria, tutkimuksia, lehtiartikkeleita, yritysten ja sidosryhmien omia verkkosivuja, yritysten avoimia haastatteluita sekä mainostuotantoyhtiön haastattelua.
Yhteiskunnallisilla mainoskampanjoilla oli keskeistä suuren huomioarvon tavoitteleminen sekä pysäyttävän toteutuksen tuottaminen. Tutkimuksesta selvisi, että yritykset tuovat yhteiskunnallisia arvojaan julki herkemmin yrityksen johdon toimesta, johon vaikutti myös yrityksen syntytarinoiden sosiaalinen missio. Yhteiskunnallisen mainonnan hyödyt olivat haittoja huomattavasti suuremmat. Estäviä asioita olivat yrityksen sisäiset arvot sekä pelko negatiivisesta palautteesta ja kuluttajien reaktioista.
Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella Finlaysonin, Helsinki Mission sekä Kalevala Korun mainoskampanjoita, joilla on yhteiskunnallinen tarkoitus. Tutkimus rajattiin tarkasteltavien kohdeyritysten mainoskampanjoihin, joita kultakin yritykseltä valittiin tähän tutkimukseen yksi. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena keväällä 2021. Tiedonkeruussa käytetiin HH Finnaa, Google Scholaria, tutkimuksia, lehtiartikkeleita, yritysten ja sidosryhmien omia verkkosivuja, yritysten avoimia haastatteluita sekä mainostuotantoyhtiön haastattelua.
Yhteiskunnallisilla mainoskampanjoilla oli keskeistä suuren huomioarvon tavoitteleminen sekä pysäyttävän toteutuksen tuottaminen. Tutkimuksesta selvisi, että yritykset tuovat yhteiskunnallisia arvojaan julki herkemmin yrityksen johdon toimesta, johon vaikutti myös yrityksen syntytarinoiden sosiaalinen missio. Yhteiskunnallisen mainonnan hyödyt olivat haittoja huomattavasti suuremmat. Estäviä asioita olivat yrityksen sisäiset arvot sekä pelko negatiivisesta palautteesta ja kuluttajien reaktioista.