Kuvat strategisten sanojen tulkkeina
Vilkman, Hanna (2021)
Vilkman, Hanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105067505
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105067505
Tiivistelmä
Digitalisaatio mahdollistaa yhä monipuolisempia asioita ihmisten arjessa. Sovellukset, data-alustojen päälle rakennetut käyttöliittymät, pinnan alla toimivat ja oppivat algoritmit ja tekoälyä hyödyntävät sovellukset ratkovat eri kokoluokan ongelmia aiempaa nopeammin ja tehokkaammin. Digitalisaatio vaatii yrityksiä ymmärtämään asiayhteyksien riippuvuussuhteita ja eri osa-alueiden merkityksiä kokonaisuuksissa. Digitaalinen verkottuminen yleistyy, ja eri tietolähteiden tiedot voidaan ottaa aiempaa laajempaan hyötykäyttöön. Tämän mahdollisuuden edessä palveluiden ja sovellusten kehittäminen vaativat yhä enemmän yhteistyötä yli asiantuntijarajojen. Mitä enemmän digitalisaatio laajenee ja muuttaa yhteiskuntaa, sitä enemmän myös tarvitaan inhimillistä kyvykkyyttä selvittämään monimutkaisia ja verkottuvia ongelmia.
Yhä useampi yritys nimeää yhdeksi tärkeimmistä arvoistaan innovatiivisuuden. Strategisia tavoitteita laadittaessa on yleensä selvää, että yhtä oikeaa ratkaisukaavaa ei ole, ja tehdyistä kattavista selvityksistä huolimatta epävarmuus tulevasta on edelleen läsnä. Epävarmuus ei kuitenkaan ole aina huono asia, koska se antaa myös tilaa uusille ajatuksille, joista voidaan keskustella yhteiskehittämisen työpajoissa. Onnistuneissa tapauksissa eri taustoista tulevat asiantuntijat ja asiakkaat voivat kuulla muiden mielipiteitä ja tulla itse kuulluksi.
Opinnäytetyön ydinkysymyksenä on pohtia sanallisen ja visuaalisen ilmaisun yhteyttä ja omakohtaisesti reflektoida kirjallisuuskatsauksen avulla, miksi yhteiskehittämiseen perustuvissa työpajoissa yksinkertaistettu kuva-aineisto näytti luovan mutkattoman lähestymistavan yrityksen tuotestrategisten tavoitteiden määrittämiseen. Opinnäytetyössä luodaan myös yleistetymmällä tasolla toimivan palvelumuotoilumenetelmän kuvaus, jota voi soveltaa vastaavissa osallistavan suunnittelun tilanteissa strategisen ajattelun työvälineenä.
Kirjallisuuskatsauksen ja omakohtaisen kokemuksen perusteella voidaan todeta, että digitaalisten palveluiden tuotestrategioiden muodostamisessa voidaan hyödyntää monipuolisesti palvelumuotoilun menetelmiä, ja erityisesti yksinkertaiset piirrokset tai ikonit tukevat keskustelua konkretisoimalla asiakastarpeita ja niiden sanallisia kuvauksia. Vertailukohtana strategian luontivaiheeseen opinnäytetyössä tulkittiin myös valmiita strategiaa kuvaavia aineistoja. Tämä toteutettiin kuvatulkinnalla arvioimalla eräiden teollisuusyritysten julkisten www-sivujen kuvamateriaaleja ja analysoimalla, miten erilaisilla visuaalisilla aineistoilla voidaan selventää yritysten strategisten tavoitteiden kuvausta ja vahvistaa näin viestiä. Digitalisation enables increasingly diverse things in people’s daily life. Applications, user interfaces built on data platforms, subsurface and learning algorithms, and applications utilizing artificial intelligence solve problems of various sizes and more efficiently than before. Digitalisation requires companies to understand the interdependencies of contexts and the meanings of different areas. Digital networking is becoming more common, and data from different data sources can be put to greater use. Facing this opportunity, the development of services and applications increasingly requires collaboration across expert boundaries. The more digitalisation expands and changes society, the more human capacity is needed to solve complex and networking problems.
Increasing number of companies name innovations as one of their most important values. When formulating strategic goals, it is usually clear, that there is no one considerable solution, and despite comprehensive studies, uncertainty about the future remains. However, uncertainty is not always a bad thing, as it also leaves room for new ideas that can be discussed in co-creation workshops. In successful cases, experts and clients from different backgrounds can hear the opinions of others and let themselves to be heard.
The core issue of the thesis is to reflect on the connection between verbal and visual expression and to use a literary review in order to exemplify why simplified visuals (icons) in co-creation workshops seemed to create a straightforward approach to defining a company’s product strategic goals. The thesis also creates a description of a service design method that works at a more general level, which can be applied in similar participatory design situations as a tool for strategic thinking.
Based on the literature review and personal experience, it can be concluded that service design methods can be utilized in various ways in the formation of product strategies for digital services, and in particular simple drawings or icons support the discussion by concretizing customer needs and the verbal descriptions. As a reference point for the strategy creation phase, some finalized materials describing the strategy were also interpreted. This was accomplished through image interpretation, evaluating images on the public websites of some industrial companies and analysing how different visual materials can clarify the description of companies’ strategic goals and thus strengthen the message.
Yhä useampi yritys nimeää yhdeksi tärkeimmistä arvoistaan innovatiivisuuden. Strategisia tavoitteita laadittaessa on yleensä selvää, että yhtä oikeaa ratkaisukaavaa ei ole, ja tehdyistä kattavista selvityksistä huolimatta epävarmuus tulevasta on edelleen läsnä. Epävarmuus ei kuitenkaan ole aina huono asia, koska se antaa myös tilaa uusille ajatuksille, joista voidaan keskustella yhteiskehittämisen työpajoissa. Onnistuneissa tapauksissa eri taustoista tulevat asiantuntijat ja asiakkaat voivat kuulla muiden mielipiteitä ja tulla itse kuulluksi.
Opinnäytetyön ydinkysymyksenä on pohtia sanallisen ja visuaalisen ilmaisun yhteyttä ja omakohtaisesti reflektoida kirjallisuuskatsauksen avulla, miksi yhteiskehittämiseen perustuvissa työpajoissa yksinkertaistettu kuva-aineisto näytti luovan mutkattoman lähestymistavan yrityksen tuotestrategisten tavoitteiden määrittämiseen. Opinnäytetyössä luodaan myös yleistetymmällä tasolla toimivan palvelumuotoilumenetelmän kuvaus, jota voi soveltaa vastaavissa osallistavan suunnittelun tilanteissa strategisen ajattelun työvälineenä.
Kirjallisuuskatsauksen ja omakohtaisen kokemuksen perusteella voidaan todeta, että digitaalisten palveluiden tuotestrategioiden muodostamisessa voidaan hyödyntää monipuolisesti palvelumuotoilun menetelmiä, ja erityisesti yksinkertaiset piirrokset tai ikonit tukevat keskustelua konkretisoimalla asiakastarpeita ja niiden sanallisia kuvauksia. Vertailukohtana strategian luontivaiheeseen opinnäytetyössä tulkittiin myös valmiita strategiaa kuvaavia aineistoja. Tämä toteutettiin kuvatulkinnalla arvioimalla eräiden teollisuusyritysten julkisten www-sivujen kuvamateriaaleja ja analysoimalla, miten erilaisilla visuaalisilla aineistoilla voidaan selventää yritysten strategisten tavoitteiden kuvausta ja vahvistaa näin viestiä.
Increasing number of companies name innovations as one of their most important values. When formulating strategic goals, it is usually clear, that there is no one considerable solution, and despite comprehensive studies, uncertainty about the future remains. However, uncertainty is not always a bad thing, as it also leaves room for new ideas that can be discussed in co-creation workshops. In successful cases, experts and clients from different backgrounds can hear the opinions of others and let themselves to be heard.
The core issue of the thesis is to reflect on the connection between verbal and visual expression and to use a literary review in order to exemplify why simplified visuals (icons) in co-creation workshops seemed to create a straightforward approach to defining a company’s product strategic goals. The thesis also creates a description of a service design method that works at a more general level, which can be applied in similar participatory design situations as a tool for strategic thinking.
Based on the literature review and personal experience, it can be concluded that service design methods can be utilized in various ways in the formation of product strategies for digital services, and in particular simple drawings or icons support the discussion by concretizing customer needs and the verbal descriptions. As a reference point for the strategy creation phase, some finalized materials describing the strategy were also interpreted. This was accomplished through image interpretation, evaluating images on the public websites of some industrial companies and analysing how different visual materials can clarify the description of companies’ strategic goals and thus strengthen the message.