KickIt-seinän hyödyntäminen jalkapallojunioreiden harjoittelussa: Opas
Manner, Henri; Nieminen, Joona (2021)
Manner, Henri
Nieminen, Joona
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105067429
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105067429
Tiivistelmä
Teknologian jatkuva yleistyminen urheilussa luo uusia mahdollisuuksia myös jalkapalloilijoiden harjoitteluun. Jalkapallovalmennuksen kehittyminen ja uusien näkemyksien syntyminen vaikuttavat pelaajilta vaadittaviin lajitaitoihin. Nykypäivän jalkapallossa korostuvat nopea päätöksenteko ja tilanteisiin reagointi, joiden taitojen kehittäminen on avainasemassa.
KickIt on jalkapallon harjoitteluväline, jonka avulla pystytään vaikuttamaan jalkapalloilijan motoristen taitojen kehittymiseen yhdessä tavanomaisen harjoittelun kanssa. KickIt on seinä, johon heijastetaan erilaisia kohteita. Pelissä tarkoituksena on osua pallon avulla seinällä esiintyviin kohteisiin. Tässä oppaassa oli tarkoituksena selvittää KickIt-seinän hyödyntämismahdollisuuksia jalkapallojunioreiden harjoittelun apuvälineenä ja luoda opas sekä harjoituksen seurantalomake jalkapallojunioreille KickIt-seinän hyödyntämisestä harjoittelun tukena. Tavoitteena oli lisätä käyttäjien tietoa seinän käyttömahdollisuuksista sekä hyödyntämisestä harjoittelussa. Opas toimii myös valmentajien apuna KickIt-seinäharjoittelun ohjaamisessa junioreille. Toimeksiantaja voi hyödyntää opasta seinän markkinoinnissa.Opinnäytetyö toteutettiin Kortelaisen (2011) tuotekehitysprosessin vaiheiden mukaisesti
teoreettisen viitekehyksen ja tutkimusten pohjalta. Oppaaseen kerättiin tutkimuksista keskeisimmät löydökset, joita hyödynnettiin harjoitteluohjeiden laatimisessa. Teoreettista tietoa tuotiin oppaan käyttäjille esiin yksinkertaistetussa muodossa. Tutkimusten mukaan virtuaaliharjoittelusta on todettu olevan hyötyä motoristen taitojen kehittymisessä. Virtuaaliympäristössä tapahtuneella harjoittelulla on todettu olevan hyvä siirrettävyys oikeaan ympäristöön. Huomion kiinnittämisellä ulkoisiin tekijöihin sekä löytö oppimisella on saatu parhaita tuloksia pitkällä aikavälillä. Oppaan lisäksi luotiin harjoittelunseurantalomake. The constant spread of technology in sports also creates new training opportunities for football players. The development of football coaching and the emergence of new insights affect the sporting skills required of players. In today's football, the emphasis is on quick decision-making and responding to situations where the development of skills is key. KickIt is a football training tool that can be used to influence the development of a footballer's motor skills in conjunction with conventional training. KickIt is a wall on which various objects are projected. The object of the game is to hit objects on the wall with the help of a ball. The purpose of this thesis was to find out about the possibilities of using the KickIt wall as a training aid for football juniors and to create a guide and an exercise follow-up form for football juniors on how to use the KickIt wall to support training. The aim was to increase users' knowledge of the possibilities of using the wall and its use for training. The guide
also helps coaches guide KickIt wall training to juniors. The client can take advantage of the guide in the marketing of the wall. The thesis was carried out following the stages of Kortelainen's (2011) product development process based on a theoretical framework and research. The guide collected the most important findings from the studies, which were used in the preparation of the training
guidelines. Theoretical information was presented to users of the guide in a simplified form. According to research, virtual training is beneficial in the development of motor skills. Training in a virtual environment has been found to have good transferability to the real-lifeenvironment. Paying attention to external factors as well as discovery learning has yielded the best results in the long run. In addition to the guide, a training follow-up form was created.
KickIt on jalkapallon harjoitteluväline, jonka avulla pystytään vaikuttamaan jalkapalloilijan motoristen taitojen kehittymiseen yhdessä tavanomaisen harjoittelun kanssa. KickIt on seinä, johon heijastetaan erilaisia kohteita. Pelissä tarkoituksena on osua pallon avulla seinällä esiintyviin kohteisiin. Tässä oppaassa oli tarkoituksena selvittää KickIt-seinän hyödyntämismahdollisuuksia jalkapallojunioreiden harjoittelun apuvälineenä ja luoda opas sekä harjoituksen seurantalomake jalkapallojunioreille KickIt-seinän hyödyntämisestä harjoittelun tukena. Tavoitteena oli lisätä käyttäjien tietoa seinän käyttömahdollisuuksista sekä hyödyntämisestä harjoittelussa. Opas toimii myös valmentajien apuna KickIt-seinäharjoittelun ohjaamisessa junioreille. Toimeksiantaja voi hyödyntää opasta seinän markkinoinnissa.Opinnäytetyö toteutettiin Kortelaisen (2011) tuotekehitysprosessin vaiheiden mukaisesti
teoreettisen viitekehyksen ja tutkimusten pohjalta. Oppaaseen kerättiin tutkimuksista keskeisimmät löydökset, joita hyödynnettiin harjoitteluohjeiden laatimisessa. Teoreettista tietoa tuotiin oppaan käyttäjille esiin yksinkertaistetussa muodossa. Tutkimusten mukaan virtuaaliharjoittelusta on todettu olevan hyötyä motoristen taitojen kehittymisessä. Virtuaaliympäristössä tapahtuneella harjoittelulla on todettu olevan hyvä siirrettävyys oikeaan ympäristöön. Huomion kiinnittämisellä ulkoisiin tekijöihin sekä löytö oppimisella on saatu parhaita tuloksia pitkällä aikavälillä. Oppaan lisäksi luotiin harjoittelunseurantalomake.
also helps coaches guide KickIt wall training to juniors. The client can take advantage of the guide in the marketing of the wall. The thesis was carried out following the stages of Kortelainen's (2011) product development process based on a theoretical framework and research. The guide collected the most important findings from the studies, which were used in the preparation of the training
guidelines. Theoretical information was presented to users of the guide in a simplified form. According to research, virtual training is beneficial in the development of motor skills. Training in a virtual environment has been found to have good transferability to the real-lifeenvironment. Paying attention to external factors as well as discovery learning has yielded the best results in the long run. In addition to the guide, a training follow-up form was created.