Vatsan tietokonetomografiakuvaus : opetusvideo röntgenhoitajaopiskelijoille
Nissilä, Veera; Penttinen, Alisa; Rauttamo, Suvi (2021)
Nissilä, Veera
Penttinen, Alisa
Rauttamo, Suvi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105067355
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105067355
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on havainnollistaa röntgenhoitajaopiskelijoille tietokonetomografiakuvauksen kulku opetusvideon avulla. Opinnäytetyön tavoitteena on edistää röntgenhoitajaopiskelijoiden oppimista ja toimeksiantajana toimii Turun Ammattikorkeakoulun röntgenhoitajakoulutuksen lehtori. Opinnäytetyön kirjalliseen osuuteen on koottu lähdemateriaaliin perustuva tietopohja. Tietopohjaa käytettiin hyödyksi videon suunnittelussa ja käsikirjoituksessa. Videon saimme kuvata Mehiläinen Neo Turun toimitiloissa.
Tietokonetomografiakuvaus perustuu röntgensäteiden käyttöön ja sen avulla voidaan erottaa tarkemmin eri tiheyden omaavia kudoksia. Tietokonetomografia voidaan tehdä myös varjoainetehosteisena, jolloin elinten ja niiden rakenteiden väliset kontrastierot selkeytyvät. Tietokonetomografian rooli vatsan alueen kuvantamisessa on tullut korvaamattomaksi uusien laitteiden parantuneen kuvanlaadun ja pienentyneiden säteilyannosten myötä. Kuvauksen kulku voidaan jakaa suunnittelu-, toteutus- ja arviointivaiheisiin, joissa röntgenhoitajan tehtävänä on arvioida kuvauksen tarpeellisuutta, suunnitella kuvaus, toteuttaa se optimoidusti ja arvioida valmiin kuvauksen riittävyyttä.
Ihmiset oppivat eri tavoin ja eri aisteja käyttäen. Videossa yhdistyvät erityisesti visuaalinen ja auditiivinen oppiminen. Saavuttaakseen hyvän kokonaiskäsityksen opiskeltavasta aiheesta, on hyödyllistä käyttää audiovisuaalista materiaalia kirjallisen teorian tukena. Videot viestintävälineenä sosiaalisessa mediassa ovat yleistyneet ja niiden käyttö opetusvälineenä tuo opetuksen nykypäivään. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi opetusvideo, josta kerättiin palautetta toisen vuoden röntgenhoitajaopiskelijoilta ja palautteen mukaan video on hyödyllinen lisä opetukseen.
Tietokonetomografiakuvaus perustuu röntgensäteiden käyttöön ja sen avulla voidaan erottaa tarkemmin eri tiheyden omaavia kudoksia. Tietokonetomografia voidaan tehdä myös varjoainetehosteisena, jolloin elinten ja niiden rakenteiden väliset kontrastierot selkeytyvät. Tietokonetomografian rooli vatsan alueen kuvantamisessa on tullut korvaamattomaksi uusien laitteiden parantuneen kuvanlaadun ja pienentyneiden säteilyannosten myötä. Kuvauksen kulku voidaan jakaa suunnittelu-, toteutus- ja arviointivaiheisiin, joissa röntgenhoitajan tehtävänä on arvioida kuvauksen tarpeellisuutta, suunnitella kuvaus, toteuttaa se optimoidusti ja arvioida valmiin kuvauksen riittävyyttä.
Ihmiset oppivat eri tavoin ja eri aisteja käyttäen. Videossa yhdistyvät erityisesti visuaalinen ja auditiivinen oppiminen. Saavuttaakseen hyvän kokonaiskäsityksen opiskeltavasta aiheesta, on hyödyllistä käyttää audiovisuaalista materiaalia kirjallisen teorian tukena. Videot viestintävälineenä sosiaalisessa mediassa ovat yleistyneet ja niiden käyttö opetusvälineenä tuo opetuksen nykypäivään. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi opetusvideo, josta kerättiin palautetta toisen vuoden röntgenhoitajaopiskelijoilta ja palautteen mukaan video on hyödyllinen lisä opetukseen.