Kuinka onnistua Ruotsin markkinoilla? : Kirami Oy:n vientitoiminnan kehittäminen
Lehtinen, Lotta (2021)
Lehtinen, Lotta
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105057122
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105057122
Tiivistelmä
Kun kotimaan markkinat käyvät liian pieneksi ja liiketoiminta kasvaa, on aika miettiä, mitä kaikkea vienti voi yritykselle mahdollistaa. Päätös vientiin lähtemisestä kuuluu yrityksen kasvustrategiaan ja vientiä voidaan toteuttaa monella eri tavalla. Tämä tutkimus käsittelee kohdeyritykselle, Kirami Oy:lle, sopivimpia tapoja toteuttaa ja kehittää vientitoimintaansa Ruotsissa. Tutkimuksen tarkoituksena on auttaa yritystä menestymään Ruotsissa.
Kirami Oy on suomalainen pk-yritys, joka on keskittynyt kylpytynnyreiden valmistamiseen. Yrityksen liikevaihto oli 16 milj. euroa vuonna 2020, josta viennin osuus oli 6,8 milj. euroa. Vientitoimintaa yrityksellä on ollut jo vuodesta 2005, ja Ruotsi oli yksi ensimmäistä vientimaista. Kirami Oy on myös perustanut Ruotsiin tytäryhtiön, Kirami Ab:n, helmikuussa 2020.
Viennissä menestyminen on monen asian summa, ja se koostuu mm. kansainvälisestä osaamisesta ja suunnitelmallisuudesta. Mitä enemmän tietoa kohdemaasta, asiakkaista ja ostokäyttäytymisestä on, sitä paremmat edellytykset liiketoiminnan kasvattamiselle on. Opinnäytetyö on toteutettu laadullisena tutkimuksena, ja empiirinen tutkimus on toteutettu haastatteluiden avulla.
Tutkimustuloksista voidaan todeta, että Kiramilla on hyvät lähtökohdat menestyä Ruotsin markkinoilla, sillä yritys on vakavarainen, johto ja henkilöstö on sitoutunutta, markkinointi on asiakaslähtöistä, ja useita eri jakelukanavia on käytössä. Kiramin tuotevalikoima on monipuolinen, kilpailukykyinen sekä vientikelpoinen ja yrityksellä on kielitaitoista ja osaavaa henkilöstöä. Kuitenkin henkilöstöresursseja tulisi kasvattaa toiminnan laajentuessa.
Kirami Oy on suomalainen pk-yritys, joka on keskittynyt kylpytynnyreiden valmistamiseen. Yrityksen liikevaihto oli 16 milj. euroa vuonna 2020, josta viennin osuus oli 6,8 milj. euroa. Vientitoimintaa yrityksellä on ollut jo vuodesta 2005, ja Ruotsi oli yksi ensimmäistä vientimaista. Kirami Oy on myös perustanut Ruotsiin tytäryhtiön, Kirami Ab:n, helmikuussa 2020.
Viennissä menestyminen on monen asian summa, ja se koostuu mm. kansainvälisestä osaamisesta ja suunnitelmallisuudesta. Mitä enemmän tietoa kohdemaasta, asiakkaista ja ostokäyttäytymisestä on, sitä paremmat edellytykset liiketoiminnan kasvattamiselle on. Opinnäytetyö on toteutettu laadullisena tutkimuksena, ja empiirinen tutkimus on toteutettu haastatteluiden avulla.
Tutkimustuloksista voidaan todeta, että Kiramilla on hyvät lähtökohdat menestyä Ruotsin markkinoilla, sillä yritys on vakavarainen, johto ja henkilöstö on sitoutunutta, markkinointi on asiakaslähtöistä, ja useita eri jakelukanavia on käytössä. Kiramin tuotevalikoima on monipuolinen, kilpailukykyinen sekä vientikelpoinen ja yrityksellä on kielitaitoista ja osaavaa henkilöstöä. Kuitenkin henkilöstöresursseja tulisi kasvattaa toiminnan laajentuessa.