Soveltava improvisaatio työhyvinvoinnin tukena: toiminnallisia menetelmiä verkkovalmennukseen
Ahvenjärvi, Rosaliina (2021)
Ahvenjärvi, Rosaliina
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105036659
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105036659
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda toimintatapaehdotus Yhteisövalmennus Täpinälle, joka on opinnäytetyön tekijän oma, aloitteleva yritys. Yrityksen tarkoitus on ohjata työhyvinvointivalmennusta organisaatioille hyödyntämällä soveltavan improvisaation harjoitteita. Opinnäytetyön tarve kumpusi yrittäjän halusta ymmärtää syvällisemmin, mistä työhyvinvointi koostuu ja miten sitä voi tukea erityisesti luovia menetelmiä hyödyntäen. Covid-19-pandemian myötä työ on siirtynyt monissa organisaatioissa verkkoon. Opinnäytetyössä selvitettiin, miten työssä jaksamista voi ylläpitää etätyössä ja kuinka työhyvinvointivalmennuksia voi ohjata verkon välityksellä.
Työn teoriapohjana käsiteltiin työhyvinvointia, soveltavaa improvisaatiota ja verkkovalmennusta. Tutkimusmenetelminä työssä käytettiin asiantuntijahaastattelua ja kokeilua. Haastatteluissa haastateltiin neljää työhyvinvointivalmentajaa. Teoriapohjan ja haastattelujen tulosten perusteella ohjattiin kaksi valmennuskokeilua Zoomissa.
Tulokset osoittivat, että soveltavan improvisaation harjoitteilla on selvä yhteys työhyvinvointiin. Molempien kokeilujen palautteissa kuvailtiin valmennusten lähentäneen työyhteisön jäseniä ja tukeneen ryhmäytymistä. Tuloksien perusteella soveltavan improvisaation harjoitteet sopivat hyvin myös etätilaisuuksiin. Kehittämistyön pohjalta luotiin yritykselle toimintatapaehdotus, jossa käydään askeleittain läpi soveltavan improvisaation etävalmennuksen ohjaaminen alusta loppuun. Toimintatapaehdotusta voi hyödyntää kuka tahansa ammattilainen, joka haluaa hyödyntää soveltavaa improvisaatiota omassa työssään.
Työn teoriapohjana käsiteltiin työhyvinvointia, soveltavaa improvisaatiota ja verkkovalmennusta. Tutkimusmenetelminä työssä käytettiin asiantuntijahaastattelua ja kokeilua. Haastatteluissa haastateltiin neljää työhyvinvointivalmentajaa. Teoriapohjan ja haastattelujen tulosten perusteella ohjattiin kaksi valmennuskokeilua Zoomissa.
Tulokset osoittivat, että soveltavan improvisaation harjoitteilla on selvä yhteys työhyvinvointiin. Molempien kokeilujen palautteissa kuvailtiin valmennusten lähentäneen työyhteisön jäseniä ja tukeneen ryhmäytymistä. Tuloksien perusteella soveltavan improvisaation harjoitteet sopivat hyvin myös etätilaisuuksiin. Kehittämistyön pohjalta luotiin yritykselle toimintatapaehdotus, jossa käydään askeleittain läpi soveltavan improvisaation etävalmennuksen ohjaaminen alusta loppuun. Toimintatapaehdotusta voi hyödyntää kuka tahansa ammattilainen, joka haluaa hyödyntää soveltavaa improvisaatiota omassa työssään.