Draamakasvatus itseilmaisun tukena varhaiskasvatuksessa
Ruokolainen, Leena-Maija (2021)
Ruokolainen, Leena-Maija
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104265751
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104265751
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on kehittämistyö, jonka tavoitteena oli suunnitella draamakasvatukseen perustuvia toimintatuokioita varhaiskasvatukseen. Kehittämistyön toimeksiantajana toimi Kuopion kaupungin päiväkoti. Kehittämistyönä laadittiin kuudesta erillisestä toimintatuokiosta koostuva pedagoginen kokonaisuus, jonka tavoitteena on vahvistaa lasten ilmaisutaitoja harjoittelemalla eri ilmaisumuotoja. Draamakokonaisuuteen sisältyvien toimintatuokioiden avulla voidaan myös tukea lasten sosioemotionaalista kehitystä varhaiskasvatuksessa. Toimintatuokiot suunniteltiin ja toteutettiin pienryhmälle kevään 2021 aikana. Pienryhmään osallistui yhteensä kuusi iältään 5–6-vuotiasta lasta.
Kehittämistyön etenemistä kuvataan lineaarisen mallin avulla. Prosessissa on erotettavissa neljä selkeää työvaihetta, jotka ovat: tavoitteiden asettaminen, suunnittelu, toteutus ja arviointi. Kehittämistyön teoriataustana käytettiin teoriaa lasten emotionaalisen kehityksen tukemisesta sekä hyödynnettiin draamakasvatuksen sisältöjä ja käsitteistöä.
Toimintatuokioiden pedagogisia valintoja tehdessä huomioitiin lasten ilmaisun olevan kokonaisvaltaista ja eri ilmaisumuotoja luovasti yhdistelevää. Toimintatuokioiden sisältöihin valittiin teemoja tunnetaitoihin liittyen ja toimintatuokioilla lapset pääsivät osallistumaan toimintaan aktiivisesti ja tuokioissa yhdisteltiin eri ilmaisumuotoja. Tuokioilla harjoiteltiin myös oman mielipiteen ilmaisua ja perustelua. Toimintatuokioiden ohjauksessa luotiin tietoisesti kannustavaa ja myönteistä ilmapiiriä, jolla tavoiteltiin osallistumiseen kannustavaa oppimis-ympäristöä. Tavoitteena oli luoda myönteinen oppimiskokemus toimintaan osallistumisesta.
Toimintatuokioiden analyysin perusteella havaittiin draamakasvatuksen työmenetelmien soveltuvan hyvin varhaiskasvatuksessa käytettäviksi. Toimintatuokiot mahdollistivat lasten aktiivisen toimijuuden ja osallisuuden sekä tarjosivat monipuolisia tilaisuuksia harjoitella ilmaisun eri muotoja.
Kehittämistyön etenemistä kuvataan lineaarisen mallin avulla. Prosessissa on erotettavissa neljä selkeää työvaihetta, jotka ovat: tavoitteiden asettaminen, suunnittelu, toteutus ja arviointi. Kehittämistyön teoriataustana käytettiin teoriaa lasten emotionaalisen kehityksen tukemisesta sekä hyödynnettiin draamakasvatuksen sisältöjä ja käsitteistöä.
Toimintatuokioiden pedagogisia valintoja tehdessä huomioitiin lasten ilmaisun olevan kokonaisvaltaista ja eri ilmaisumuotoja luovasti yhdistelevää. Toimintatuokioiden sisältöihin valittiin teemoja tunnetaitoihin liittyen ja toimintatuokioilla lapset pääsivät osallistumaan toimintaan aktiivisesti ja tuokioissa yhdisteltiin eri ilmaisumuotoja. Tuokioilla harjoiteltiin myös oman mielipiteen ilmaisua ja perustelua. Toimintatuokioiden ohjauksessa luotiin tietoisesti kannustavaa ja myönteistä ilmapiiriä, jolla tavoiteltiin osallistumiseen kannustavaa oppimis-ympäristöä. Tavoitteena oli luoda myönteinen oppimiskokemus toimintaan osallistumisesta.
Toimintatuokioiden analyysin perusteella havaittiin draamakasvatuksen työmenetelmien soveltuvan hyvin varhaiskasvatuksessa käytettäviksi. Toimintatuokiot mahdollistivat lasten aktiivisen toimijuuden ja osallisuuden sekä tarjosivat monipuolisia tilaisuuksia harjoitella ilmaisun eri muotoja.