"Miks sä luulet, ettei me pärjätä?": Diakon asuinkerrostaloihin muuttaneiden ikääntyneiden palvelukäyttökokemuksia
Pyykönen, Sini (2021)
Pyykönen, Sini
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104245656
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104245656
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää ikääntyneen omia kokemuksia palveluohjauksesta, käytetyistä palveluista ja niissä asioinnista. Tällä tavalla haluttiin saada tietoa ikääntyneiden mahdollisuudesta käyttää haluamaansa asiointitapaa käyttämissään palveluissa ja niiden toimivuutta. Tavoitteena on tutkimuksen myötä syntyneiden havaintojen perusteella tarkastella tarvetta parantaa ikäihmisten palveluissa asiointia niin julkisissa kuin Diakon palveluissa. DiakonAsumiselle syntyi tietoa heidän muuttoprosessinsa ja palveluneuvonnan tämänhetkisestä toimivuudesta.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Ikääntyneen oman kokemuksen esille saamiseksi aineistonkeruumenetelmäksi valikoitui teemahaastattelu. Tutkimus toteutettiin DiakonAsumisen asuinkerrostaloihin noin kaksi kuukautta aiemmin muuttaneille kahdeksalle yli 65-vuotiaille ikääntyneelle. Tutkimus perustui vapaaehtoisuuteen. Haastateltavat saivat etukäteen saatekirjeen, jonka perustella he saattoivat tehdä päätöksensä osallistumisestaan.
Tulosten mukaan asuinkerrostaloihin muuttaneet ikääntyneet kokevat pääsääntöisesti onnistuvansa hyvin palveluiden käyttämisessä. He eivät ole käyttäneet palveluohjausta. Muutto ei lisännyt ikääntyneiden asiointitarvetta erilaisissa palveluissa. Asiointitavoissa valittiin yleensä kasvokkain asiointi, mutta myös sähköistä asiointia käytettiin. Haasteina koettiin sähköisissä asiointitavoissa omien taitojen puute, ongelmat motoriikassa ja monimutkaiset verkkosivut. Digikoulutukseen ei ollut kiinnostusta.
Johtopäätökset osoittavat omaisten antaman avun olevan merkittävä ikääntyneiden kokemuksessa palveluiden käyttämisestä. Ikääntyneille olisi jatkossakin tärkeää tarjota asiointia palveluissa myös kasvokkain asiakaspalvelijan kanssa. Asuinkerrostaloihin muuttaneiden positiivinen kokemus muuttotilanteesta kertoo DiakonAsumisen onnistuneen asukkaiden sisäänmuuttoprosessissa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Ikääntyneen oman kokemuksen esille saamiseksi aineistonkeruumenetelmäksi valikoitui teemahaastattelu. Tutkimus toteutettiin DiakonAsumisen asuinkerrostaloihin noin kaksi kuukautta aiemmin muuttaneille kahdeksalle yli 65-vuotiaille ikääntyneelle. Tutkimus perustui vapaaehtoisuuteen. Haastateltavat saivat etukäteen saatekirjeen, jonka perustella he saattoivat tehdä päätöksensä osallistumisestaan.
Tulosten mukaan asuinkerrostaloihin muuttaneet ikääntyneet kokevat pääsääntöisesti onnistuvansa hyvin palveluiden käyttämisessä. He eivät ole käyttäneet palveluohjausta. Muutto ei lisännyt ikääntyneiden asiointitarvetta erilaisissa palveluissa. Asiointitavoissa valittiin yleensä kasvokkain asiointi, mutta myös sähköistä asiointia käytettiin. Haasteina koettiin sähköisissä asiointitavoissa omien taitojen puute, ongelmat motoriikassa ja monimutkaiset verkkosivut. Digikoulutukseen ei ollut kiinnostusta.
Johtopäätökset osoittavat omaisten antaman avun olevan merkittävä ikääntyneiden kokemuksessa palveluiden käyttämisestä. Ikääntyneille olisi jatkossakin tärkeää tarjota asiointia palveluissa myös kasvokkain asiakaspalvelijan kanssa. Asuinkerrostaloihin muuttaneiden positiivinen kokemus muuttotilanteesta kertoo DiakonAsumisen onnistuneen asukkaiden sisäänmuuttoprosessissa.