Terveydenhoitajan vanhemmille antama tuki ja ohjaus taaperoikäisen esikielellisen kehityksen vahvistamisessa : opetusmateriaalin kehittäminen
Kurtén, Alevtina (2021)
Kurtén, Alevtina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104205217
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104205217
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää opetusmateriaalia esikielellisen kehityksen tukemisesta Laurea-ammattikorkeakoulun terveydenhoitajakoulutukseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli, että opettajat saavat käyttöönsä pedagogisesti kehittyjä tapausharjoituksia aiheesta esikielellinen kehitys taaperoikäisellä lapsella. Lisäksi tavoitteena oli, että opiskelijat oppivat soveltamaan teoriatietoa käytännön työhön tapausesimerkkien avulla. Materiaalia voivat hyödyntää mm. neuvolatyöstä ja lasten kielenkehityksestä kiinnostuneet terveydenhoitajaopiskelijat, neuvolan työntekijät, opetusalan opiskelijat, opettajat ja muut asiasta kiinnostuneet.
Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta osuudesta, jonka pohjalta luotiin tapausharjoituksia eli caseja. Teoreettisessa osuudessa käsiteltiin varhaista vuorovaikutusta ja sen vaikutusta kielen kehitykseen, taaperoikäisen esikielellistä kehitystä, monikielisyyden vaikutusta kielelliseen kehitykseen sekä neuvolan roolia kielen kehityksen tukemisessa. Lisäksi käsiteltiin kielen kehityksen ongelmiin liittyviä seulontamenetelmiä, ruutuajan vaikutusta kielenkehitykseen sekä kielen kehitystä leikin ja motoriikan avulla.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi kolme tapausharjoitusta. Ensimmäinen tapausharjoitus käsittelee varhaista vuorovaikutusta, kielen tukemista sekä itsesäätelyä. Toinen tapausharjoitus käsittelee monikielellisyyttä, ja kolmannen tapausharjoituksen aiheena oli viivästynyt kielenkehitys. Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistehtävänä. Case-tapausharjoitusten kehittämiseen osallistuivat neljä terveydenhoitajaa sekä kaksi terveydenhoitajakoulutuksen opettajaa. Yhteiskehittämisen tavoitteena oli laatia toimivat ja laadukkaat case-tapausharjoitukset, joita voi käyttää terveydenhoitajakoulutuksessa.
Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta osuudesta, jonka pohjalta luotiin tapausharjoituksia eli caseja. Teoreettisessa osuudessa käsiteltiin varhaista vuorovaikutusta ja sen vaikutusta kielen kehitykseen, taaperoikäisen esikielellistä kehitystä, monikielisyyden vaikutusta kielelliseen kehitykseen sekä neuvolan roolia kielen kehityksen tukemisessa. Lisäksi käsiteltiin kielen kehityksen ongelmiin liittyviä seulontamenetelmiä, ruutuajan vaikutusta kielenkehitykseen sekä kielen kehitystä leikin ja motoriikan avulla.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi kolme tapausharjoitusta. Ensimmäinen tapausharjoitus käsittelee varhaista vuorovaikutusta, kielen tukemista sekä itsesäätelyä. Toinen tapausharjoitus käsittelee monikielellisyyttä, ja kolmannen tapausharjoituksen aiheena oli viivästynyt kielenkehitys. Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistehtävänä. Case-tapausharjoitusten kehittämiseen osallistuivat neljä terveydenhoitajaa sekä kaksi terveydenhoitajakoulutuksen opettajaa. Yhteiskehittämisen tavoitteena oli laatia toimivat ja laadukkaat case-tapausharjoitukset, joita voi käyttää terveydenhoitajakoulutuksessa.