Pehmeiden piilolasien sovittaminen : Verkkokurssi optometrian opiskelijoille
Lilja, Pinja; Vuolle, Johanna (2021)
Lilja, Pinja
Vuolle, Johanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104185055
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104185055
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda pehmeiden piilolasien sovittamista kertaava Moodle-verkkokurssi, joka suunnattiin optometrian opiskelijoille. Myös optometrian opettajat voivat halutessaan hyödyntää verkkokurssia opetusmateriaalina. Opiskelijoille kurssista on hyötyä valmistautuessa tenttiin tai työelämäharjoitteluun. Verkkokurssin tavoitteena oli opiskelijoiden oppimisen edistäminen ja varmuuden lisääminen pehmeiden piilolasien sovituksessa. Lisäksi opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää opinnäytetyöntekijöiden ammatillista osaamista. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Metropolia Ammattikorkeakoulun kanssa.
Teoreettinen viitekehys rajattiin käsittelemään oppimisen psykologisia perusperiaatteita ja verkkokurssille tyypillisiä ominaisuuksia. Aiheisiin tutustuminen oli olennaista, jotta verkkokurssi voitiin toteuttaa onnistuneesti. Verkkokurssin teoriasisältö perustuu lähdekirjallisuuteen. Lisäksi tiedonhankinnan metodina käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Työelämän asiantuntijoilta haluttiin saada käytännön näkökulmia teoriapohjan tueksi. Haastattelumateriaalia käytettiin anonyymisti verkkokurssin tausta-aineistona sitaattien muodossa.
Valmiista verkkokurssista pyrittiin saamaan mahdollisimman selkeä ja tiivis. Verkkokurssi sisältää teoriaa yleisesti pehmeistä piilolaseista, sovituksen vaiheista, asiakkaan opastamisesta sekä jälkitarkastuksesta. Lisäksi verkkokurssin loppuun lisättiin ajankohtainen osio, joka käsittelee lyhyesti piilolasisovituskäytäntöjä korona-aikana. Verkkokurssiin liitettiin myös interaktiivisia tehtäviä ja ulkoasua elävöitettiin laadukkaiden ja havainnollistavien kuvien avulla.
Valmiin Moodle-verkkokurssin toimivuutta testattiin optometrian opiskelijoista koostuneella pilotointiryhmällä. Opiskelijat olivat tutkintonsa suorittamisessa vaiheessa, jossa piilolasien sovittaminen oli ajankohtaista. Verkkokurssin suorittamisen jälkeen heitä pyydettiin vastaamaan anonyymisti palautekyselyyn. Palautteen perusteella suurin osa opiskelijoista oli erittäin tyytyväisiä verkkokurssiin kaikkien kysyttyjen osa-alueiden eli sisällön, selkeyden ja hyödyllisyyden suhteen. Opinnäytetyön arvioitiin onnistuneen hyvin ja sen toteutukseen oltiin pääosin tyytyväisiä. Verkkokurssin hyödyntäminen tulevaisuudessa jää kuitenkin Metropolia Ammattikorkeakoulun ja optometrian opettajien päätettäväksi.
Teoreettinen viitekehys rajattiin käsittelemään oppimisen psykologisia perusperiaatteita ja verkkokurssille tyypillisiä ominaisuuksia. Aiheisiin tutustuminen oli olennaista, jotta verkkokurssi voitiin toteuttaa onnistuneesti. Verkkokurssin teoriasisältö perustuu lähdekirjallisuuteen. Lisäksi tiedonhankinnan metodina käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Työelämän asiantuntijoilta haluttiin saada käytännön näkökulmia teoriapohjan tueksi. Haastattelumateriaalia käytettiin anonyymisti verkkokurssin tausta-aineistona sitaattien muodossa.
Valmiista verkkokurssista pyrittiin saamaan mahdollisimman selkeä ja tiivis. Verkkokurssi sisältää teoriaa yleisesti pehmeistä piilolaseista, sovituksen vaiheista, asiakkaan opastamisesta sekä jälkitarkastuksesta. Lisäksi verkkokurssin loppuun lisättiin ajankohtainen osio, joka käsittelee lyhyesti piilolasisovituskäytäntöjä korona-aikana. Verkkokurssiin liitettiin myös interaktiivisia tehtäviä ja ulkoasua elävöitettiin laadukkaiden ja havainnollistavien kuvien avulla.
Valmiin Moodle-verkkokurssin toimivuutta testattiin optometrian opiskelijoista koostuneella pilotointiryhmällä. Opiskelijat olivat tutkintonsa suorittamisessa vaiheessa, jossa piilolasien sovittaminen oli ajankohtaista. Verkkokurssin suorittamisen jälkeen heitä pyydettiin vastaamaan anonyymisti palautekyselyyn. Palautteen perusteella suurin osa opiskelijoista oli erittäin tyytyväisiä verkkokurssiin kaikkien kysyttyjen osa-alueiden eli sisällön, selkeyden ja hyödyllisyyden suhteen. Opinnäytetyön arvioitiin onnistuneen hyvin ja sen toteutukseen oltiin pääosin tyytyväisiä. Verkkokurssin hyödyntäminen tulevaisuudessa jää kuitenkin Metropolia Ammattikorkeakoulun ja optometrian opettajien päätettäväksi.