Konseptisuunnitelma: Anniskeluravintola Fredrik
Rajala, Kira (2021)
Rajala, Kira
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104164982
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104164982
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata tarkempi seurusteluravintolakonsepti ja kartoittaa mahdollisia markkinointimahdollisuuksia. Ravintola Fredrikille työstettiin kattava näkemyksen yrityksen konseptoinnista ja markkinointimahdollisuuksista.
Kehittämistehtävänä toimi konseptin kehittäminen, sillä uuden yrityksen avaaminen tapahtui kovin nopeasti ja tarvittavien toimenpiteiden lista oli laaja, ja näin ollen toiveena oli konseptin kuvaus, jotta samalla konseptilla voitaisiin perustaa yrityksiä mahdollisesti myös muihin kaupunkeihin tai maihin. Tutkimusta tehtiin pitkälti kilpailija-analyysiin pohjaten ja tutustuen alueen tarjontaan silmällä pitäen konsepteja ja toimintamalleja, joita alueella jo toimivat kilpailijat käyttivät. Näistä katselmuksista koostettiin teemoja, joita haluttiin muuntaa omaan tekemiseemme soveltuviksi, tai vaihtoehtoisesti, joita ei haluttu sisällyttää toimintaan.
Turku on tällä hetkellä potentiaalinen ravintolaympäristö, sillä Turkuun on viimeisien vuosien aikana perustettu uusia ravintolakonsepteja valtavasti ja vastaavasti tätä kautta on myös saatu tilaa vanhojen ja toimimattomien konseptien suunnalta. Turkulaiset ravintolat ovat myös viimeisten vuosien aikana saaneet valtakunnallista huomiota useamman ravintolan päästessä Suomen TOP-50 ravintoloiden listalle. Toki moni näistä ravintoloista on ruokaravintola, mutta tämä toimii myös koko toimialan tason mittarina.
Tehdyn tutkimuksen perusteella muodostui käsitys, että kuluttajat arvostavat koko ajan enemmän palvelua ja tuoreita raaka-aineita, sekä tarjottavan tuotteen ulkonäköä, ja vastaavasti 1990-luvulta tutuksi tulleet keskioluthanojen geneeriset tuotteet ovat saaneet nykykuluttajien silmissä jo hieman vanhentuneen kuvan. Tätä kautta saatiin selville, että nykykuluttaja on selkeämmin valmiimpi panostamaan tuotteen makuun ja ulkonäköön, arvostaa enemmän ostettavan tuotteen tuoreita raaka-aineksia ja on hintatietoisempi. The objective of this thesis was to develop a more detailed social restaurant concept and to map out possible marketing opportunities. The founders of Restaurant Fredrik worked on a comprehensive vision of the company's concept and marketing opportunities. The development task was to draw up a concept because the opening of the new company took place very quickly and the list of tasks was extensive and therefore a document was desired so that the concept could be introduced in other cities or other countries as well. The research was carried out largely based on a competitor analysis and by studying the area's offerings with a view on the concepts and operating models used by competitors already operating in the area. From these reviews, themes were compiled were to be adapted to improve the operating model of the established restaurant, or alternatively, they were not to be included in the restaurant’s activities. Turku is currently a potential planning platform, as multiple new restaurant concepts have been established in Turku in recent years, and in turn, operational space has been gained from old and non-functional concepts. In recent years, Turku-based restaurants have also received national attention as more restaurants have entered the TOP-50 restaurant list in Finland. Of course, many of these restaurants represent the food-restaurant field, but this also serves as a measure of the industry-wide level. Based on the research , it can be concluded that consumers increasingly appreciate the service and fresh ingredients, as well as the appearance of the product on offer, instead the generic products of medium beer tapas that have become familiar since the 90s. This also indicate that the common consumer is clearly more willing to invest in the taste and appearance of the product over the numbing effect of safe cheap hops.
Kehittämistehtävänä toimi konseptin kehittäminen, sillä uuden yrityksen avaaminen tapahtui kovin nopeasti ja tarvittavien toimenpiteiden lista oli laaja, ja näin ollen toiveena oli konseptin kuvaus, jotta samalla konseptilla voitaisiin perustaa yrityksiä mahdollisesti myös muihin kaupunkeihin tai maihin. Tutkimusta tehtiin pitkälti kilpailija-analyysiin pohjaten ja tutustuen alueen tarjontaan silmällä pitäen konsepteja ja toimintamalleja, joita alueella jo toimivat kilpailijat käyttivät. Näistä katselmuksista koostettiin teemoja, joita haluttiin muuntaa omaan tekemiseemme soveltuviksi, tai vaihtoehtoisesti, joita ei haluttu sisällyttää toimintaan.
Turku on tällä hetkellä potentiaalinen ravintolaympäristö, sillä Turkuun on viimeisien vuosien aikana perustettu uusia ravintolakonsepteja valtavasti ja vastaavasti tätä kautta on myös saatu tilaa vanhojen ja toimimattomien konseptien suunnalta. Turkulaiset ravintolat ovat myös viimeisten vuosien aikana saaneet valtakunnallista huomiota useamman ravintolan päästessä Suomen TOP-50 ravintoloiden listalle. Toki moni näistä ravintoloista on ruokaravintola, mutta tämä toimii myös koko toimialan tason mittarina.
Tehdyn tutkimuksen perusteella muodostui käsitys, että kuluttajat arvostavat koko ajan enemmän palvelua ja tuoreita raaka-aineita, sekä tarjottavan tuotteen ulkonäköä, ja vastaavasti 1990-luvulta tutuksi tulleet keskioluthanojen geneeriset tuotteet ovat saaneet nykykuluttajien silmissä jo hieman vanhentuneen kuvan. Tätä kautta saatiin selville, että nykykuluttaja on selkeämmin valmiimpi panostamaan tuotteen makuun ja ulkonäköön, arvostaa enemmän ostettavan tuotteen tuoreita raaka-aineksia ja on hintatietoisempi.