Henkilöstöruoan terveellisyys ja ravitsemuksellinen laatu
Ruuno, Viivi (2021)
Ruuno, Viivi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104154886
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104154886
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, millainen on terveellinen ruokavalio, millaiseksi ravitsemus ja ravitsemuslaatu sekä ruokatuote koetaan asiakkaiden näkökulmasta toimeksiantajan yrityksessä. Tavoitteena on kerätä riittävästi informaatioita ja asiakasymmärrystä toimeksiantajalle, jotta tuotekehitys voidaan aloittaa sopivan hetken tullen. Opinnäytetyössä käsitellään ravitsemuksen sekä ravitsemuslaadun lisäksi henkilöstöruokailun historiaa ja merkitystä, kuluttajakäyttäytymistä sekä muun muassa biohakkerointia.
Opinnäytetyön lähestymistapana on kehittämistyö, jossa on tapaustutkimuksen piirteitä. Menetelmänä käytetään kvantitatiivista mielipidekyselyä. Kyselyyn vastasi 55 toimeksiantajan yrityksen asiakasta. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää asiakkaiden suhtautumista ravitsemukseen sekä lounastuotteeseen. Lisäksi pyritään selvittämään asiakkaiden kulutustottumuksia, vastuullisuutta sekä kerää-mään asiakaspalautetta ja kehitysehdotuksia. Tutkimustuloksia tullaan käyttämään lounastuotteen kehittämisessä sekä asiakastyytyväisyyden parantamisessa. Kyselytutkimuksen lisäksi asiakkaiden käyttäytymistä havainnoitiin lounastilanteessa. Kulutus- ja asiakaskäyttäytymisen havainnoinnin avulla lisättiin asiakasymmärrystä tutkimuksen tueksi. Asiakkaiden piileviä tarpeita pystytään kartoittamaan paremmin havainnoinnilla kuin kyselylomakkeella.
Kyselylomakkeen sekä havainnoinnin yhdistelmällä saatiin kattava kuva siitä, miten asiakkaat suhtautuvat lounastuotteeseen ja -tilanteeseen. Asiakasymmärrys parani kyselylomakkeen vastausten perusteella ja yritykselle saatiin tarpeeksi informaatioita siitä, millaiseksi lounastuotetta kannattaa kehittää, jotta asiakastyytyväisyys paranisi. Tutkimus osoitti yrityksen asiakkaiden olevan kiinnostuneita omasta ravitsemuksesta, terveydestä sekä terveellisestä elämäntavasta. Ruokatuotteen kehittämiselle nähtiin tarve, jotta pystytään tarjoamaan vaihtoehtoja yksilön ravitsemuksen parantamiseksi.
Opinnäytetyön lähestymistapana on kehittämistyö, jossa on tapaustutkimuksen piirteitä. Menetelmänä käytetään kvantitatiivista mielipidekyselyä. Kyselyyn vastasi 55 toimeksiantajan yrityksen asiakasta. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää asiakkaiden suhtautumista ravitsemukseen sekä lounastuotteeseen. Lisäksi pyritään selvittämään asiakkaiden kulutustottumuksia, vastuullisuutta sekä kerää-mään asiakaspalautetta ja kehitysehdotuksia. Tutkimustuloksia tullaan käyttämään lounastuotteen kehittämisessä sekä asiakastyytyväisyyden parantamisessa. Kyselytutkimuksen lisäksi asiakkaiden käyttäytymistä havainnoitiin lounastilanteessa. Kulutus- ja asiakaskäyttäytymisen havainnoinnin avulla lisättiin asiakasymmärrystä tutkimuksen tueksi. Asiakkaiden piileviä tarpeita pystytään kartoittamaan paremmin havainnoinnilla kuin kyselylomakkeella.
Kyselylomakkeen sekä havainnoinnin yhdistelmällä saatiin kattava kuva siitä, miten asiakkaat suhtautuvat lounastuotteeseen ja -tilanteeseen. Asiakasymmärrys parani kyselylomakkeen vastausten perusteella ja yritykselle saatiin tarpeeksi informaatioita siitä, millaiseksi lounastuotetta kannattaa kehittää, jotta asiakastyytyväisyys paranisi. Tutkimus osoitti yrityksen asiakkaiden olevan kiinnostuneita omasta ravitsemuksesta, terveydestä sekä terveellisestä elämäntavasta. Ruokatuotteen kehittämiselle nähtiin tarve, jotta pystytään tarjoamaan vaihtoehtoja yksilön ravitsemuksen parantamiseksi.