Euran kotihoidon palveluprosessit
Kotiranta, Sanna (2021)
Kotiranta, Sanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104104551
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104104551
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata Euran kotihoidon palveluprosessit. Tavoitteena oli tuottaa selkeät ja nykytilaa mallintavat prosessikuvaukset kotihoidon asiakkaiden hoidon eri vaiheista. Opinnäytetyö toteutettiin Euran kotihoidon tarpeeseen täyttää kunnan vanhuspalveluiden määrittämä tehtävä eri toimintayksiköihin laadittaviin prosessikuvauksiin liittyen. Työn tilaajana toimi Euran kunta. Projektin ohjausryhmän muodostivat kotihoidon esimies sekä vanhus- ja vammaispalvelupäällikkö.
Prosessien kuvaamisessa noudatettiin julkisen hallinnon tietohallinnon neuvottelukunnan JHS 152-suositusta. Ennen prosessien kuvaamista perehdyttiin kotihoidon työtä ohjaaviin kirjallisiin ohjeisiin, joiden pohjalta määritettiin prosessien toimijat ja työtehtävät. Prosessien kuvaustasoksi valittiin toimintamalli ja prosessin kulku. Prosessien kuvaamisvaiheessa laadittiin Microsoft Wordin avulla ohjausryhmän nimeämistä prosesseista perustietolomakkeet, prosessikaaviot ja sanallisen kuvauksen taulukot.
Projektin aikana kuvattiin kotihoidon ydinprosessit, jotka nimettiin kotihoidon asiakkaaksi tulemisen, kotihoidon järjestämisen, kotihoidon toteuttamisen ja kotihoidon päättämisen prosesseiksi. Kotihoidon asiakkaaksi tulemisen prosessi sisälsi yhteydenoton ja palvelupyynnön sekä arvioivankotikäynnin osaprosessien kuvaukset. Kotihoidon toteuttamisen prosessi muodostui tilapäisen ja säännöllisen kotihoidon prosessikuvauksista. Lisätuotoksena laadittiin PowerPoint-opetusmateriaali kotihoidon prosesseista henkilöstön itseopiskelun ja perehtymisen tueksi.
Prosessikuvauksia todettiin voitavan hyödyntää kotihoidon toiminnan tarkastelussa, arvioinnissa ja kehittämissä, eri yksiköiden kanssa tehtävässä yhteistyössä ja uusien työntekijöiden perehdytyksessä. Jatkokehittämistoimiksi esitettiin mm. asiakasnäkökulmasta tehtyä selvitystyötä prosessien toimivuudesta ja prosessien läpimenoajan määrittämistä. Uusien kehittämisprojektien avulla arvioitiin voitavan tuottaa prosessikuvauksia, jotka rajautuivat tämän opinnäytetyön ulkopuolelle esim. kotihoidon kotiutusprosessi.
Prosessien kuvaamisessa noudatettiin julkisen hallinnon tietohallinnon neuvottelukunnan JHS 152-suositusta. Ennen prosessien kuvaamista perehdyttiin kotihoidon työtä ohjaaviin kirjallisiin ohjeisiin, joiden pohjalta määritettiin prosessien toimijat ja työtehtävät. Prosessien kuvaustasoksi valittiin toimintamalli ja prosessin kulku. Prosessien kuvaamisvaiheessa laadittiin Microsoft Wordin avulla ohjausryhmän nimeämistä prosesseista perustietolomakkeet, prosessikaaviot ja sanallisen kuvauksen taulukot.
Projektin aikana kuvattiin kotihoidon ydinprosessit, jotka nimettiin kotihoidon asiakkaaksi tulemisen, kotihoidon järjestämisen, kotihoidon toteuttamisen ja kotihoidon päättämisen prosesseiksi. Kotihoidon asiakkaaksi tulemisen prosessi sisälsi yhteydenoton ja palvelupyynnön sekä arvioivankotikäynnin osaprosessien kuvaukset. Kotihoidon toteuttamisen prosessi muodostui tilapäisen ja säännöllisen kotihoidon prosessikuvauksista. Lisätuotoksena laadittiin PowerPoint-opetusmateriaali kotihoidon prosesseista henkilöstön itseopiskelun ja perehtymisen tueksi.
Prosessikuvauksia todettiin voitavan hyödyntää kotihoidon toiminnan tarkastelussa, arvioinnissa ja kehittämissä, eri yksiköiden kanssa tehtävässä yhteistyössä ja uusien työntekijöiden perehdytyksessä. Jatkokehittämistoimiksi esitettiin mm. asiakasnäkökulmasta tehtyä selvitystyötä prosessien toimivuudesta ja prosessien läpimenoajan määrittämistä. Uusien kehittämisprojektien avulla arvioitiin voitavan tuottaa prosessikuvauksia, jotka rajautuivat tämän opinnäytetyön ulkopuolelle esim. kotihoidon kotiutusprosessi.