Hakukoneoptimointi Kuntokeskus Liikku Oy:n toimipaikkasivuille
Luhtavaara, Santtu (2021)
Luhtavaara, Santtu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104064255
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104064255
Tiivistelmä
Hakukoneoptimoinnin rooli digitaalisessa markkinoinnissa on vaihdellut useasti vuosien mittaan eri painotusalueiden, säännöksien ja trendien muuttuessa. Hakukoneoptimointi on menettänyt ehkä hieman merkitystään viime aikoina voimistuneen maksetun hakukonemainonnan myötä, mutta silti nykypäivänä on tärkeää näkyvyyden kannalta, että yritys sijoittuu ensimmäiselle hakutulossivulle tärkeimmillä avainsanoillaan. Hakukoneoptimointi on oltava osa muuta markkinointia ja sen eteen tehtävät toimenpiteet on oltava jatkuvia.
Tämän opinnäytetyön tein toiminnallisena opinnäytetyönä Kuntokeskus Liikku Oy:lle. Opinnäytetyön aiheena on suunnitella ja toteuttaa hakukoneoptimointi Kuntokeskus Liikun paikkakuntakohtaisille toimipaikkasivuille. Toiminnallisessa osuudessa tein hakukoneoptimoinnin toimenpiteet 40: lle Liikun toimipaikkasivulle ja lisäksi loin yli tuhannen sanan avainsana-analyysin toimeksiantajan käyttöön. Työn tavoitteena oli rakentaa kattava tietoperusta, jossa on ajankohtaista tietoa hakukoneoptimoinnista, jonka pohjalta saadaan hakukoneoptimointi tehtyä niin hyvin, että kaikki Liikun toimipaikkasivut tulevat avainsanayhdistelmällä kuntosali ja tietty paikkakunta, näkymään ensimmäisellä hakutulossivulla Googlessa. Tavoiteena oli myös rakentaa tietoperustasta ymmärrettävä ja selkeä kokonaisuus, jota toimeksiantaja voi hyödyntää tulevassa verkkosivu-uudistuksessa.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu kolmesta osa-alueesta, jotka ovat hakukoneoptimoinnin perusteet, tekninen hakukoneoptimointi ja ulkoinen hakukoneoptimointi. Tietoperustan ensimmäisessä osassa pyrin luomaan kattavan yleisen käsityksen hakukoneoptimoinnista ja sen historiasta. Tietoperustan toisessa osassa käsitellään hakukoneoptimoinnin teknistä puolta, esimerkiksi verkkosivujen ominaisuuksia, jotka vaikuttavat hakukoneoptimointiin. Teoriapohjan viimeisessä osassa paneudun hakukoneoptimoinnin sisällölliseen osaan ja linkityksiin. Tietoperusta on koostettu lähinnä digitaalisen markkinoinnin ja hakukoneoptimoinnin ammattilaisten kirjoittamista ajankohtaisista verkkoartikkeleista ja kirjallisista lähteistä.
Työn tuloksena oli, että yhtä toimipaikkasivua vaille kaikki optimoimani sivut olivat ensimmäisellä Googlen hakutulossivulla ja avainsana-analyysista saatiin rakennettua lopulta yli tuhat sananainen kokonaisuus, johon toimeksiantaja oli tyytyväinen. Kokonaisuudessaan mielestäni onnistuin toiminnallisessa osuudessa hyvin. Jatkotutkimuksena tämän työn pohjalta voisi tehdä tutkimuksen, jossa selvitettäisiin, että miten hakukoneoptimointiin liittyvät osa-alueet voitaisiin ottaa huomioon suoraan verkkosivu-uudistuksen yhteydessä.
Tämän opinnäytetyön tein toiminnallisena opinnäytetyönä Kuntokeskus Liikku Oy:lle. Opinnäytetyön aiheena on suunnitella ja toteuttaa hakukoneoptimointi Kuntokeskus Liikun paikkakuntakohtaisille toimipaikkasivuille. Toiminnallisessa osuudessa tein hakukoneoptimoinnin toimenpiteet 40: lle Liikun toimipaikkasivulle ja lisäksi loin yli tuhannen sanan avainsana-analyysin toimeksiantajan käyttöön. Työn tavoitteena oli rakentaa kattava tietoperusta, jossa on ajankohtaista tietoa hakukoneoptimoinnista, jonka pohjalta saadaan hakukoneoptimointi tehtyä niin hyvin, että kaikki Liikun toimipaikkasivut tulevat avainsanayhdistelmällä kuntosali ja tietty paikkakunta, näkymään ensimmäisellä hakutulossivulla Googlessa. Tavoiteena oli myös rakentaa tietoperustasta ymmärrettävä ja selkeä kokonaisuus, jota toimeksiantaja voi hyödyntää tulevassa verkkosivu-uudistuksessa.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu kolmesta osa-alueesta, jotka ovat hakukoneoptimoinnin perusteet, tekninen hakukoneoptimointi ja ulkoinen hakukoneoptimointi. Tietoperustan ensimmäisessä osassa pyrin luomaan kattavan yleisen käsityksen hakukoneoptimoinnista ja sen historiasta. Tietoperustan toisessa osassa käsitellään hakukoneoptimoinnin teknistä puolta, esimerkiksi verkkosivujen ominaisuuksia, jotka vaikuttavat hakukoneoptimointiin. Teoriapohjan viimeisessä osassa paneudun hakukoneoptimoinnin sisällölliseen osaan ja linkityksiin. Tietoperusta on koostettu lähinnä digitaalisen markkinoinnin ja hakukoneoptimoinnin ammattilaisten kirjoittamista ajankohtaisista verkkoartikkeleista ja kirjallisista lähteistä.
Työn tuloksena oli, että yhtä toimipaikkasivua vaille kaikki optimoimani sivut olivat ensimmäisellä Googlen hakutulossivulla ja avainsana-analyysista saatiin rakennettua lopulta yli tuhat sananainen kokonaisuus, johon toimeksiantaja oli tyytyväinen. Kokonaisuudessaan mielestäni onnistuin toiminnallisessa osuudessa hyvin. Jatkotutkimuksena tämän työn pohjalta voisi tehdä tutkimuksen, jossa selvitettäisiin, että miten hakukoneoptimointiin liittyvät osa-alueet voitaisiin ottaa huomioon suoraan verkkosivu-uudistuksen yhteydessä.