Siirtymät sujuviksi! : Alle kouluikäisen lapsen tukeminen arjen siirtymätilanteissa
Väisänen, Moona (2021)
Väisänen, Moona
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103273896
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103273896
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tarkoituksena oli valmistaa alle kouluikäisten lasten vanhemmille opas siirtymätilanteiden tukemisesta arjessa. Tarkoituksena oli valmistaa selkeä, arkikielinen ja helposti lähestyttävä opas sekä sähköisenä että paperisena. Työn toimeksiantajana toimi Etelä-Savon sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymän kasvatus- ja perheneuvonta. Opinnäytetyön tavoitteena on oppaan avulla antaa lasten vanhemmille ja huoltajille tietoa sekä konkreettisia vinkkejä arjen siirtymätilanteista, ja näin tukea lapsiperheiden arkea. Tavoitteena on myös valmistaa konkreettinen työväline työn toimeksiantajan käyttöön.
Opinnäytetyöraportin sekä tuotoksen keskeisimmät käsitteet ovat arjen siirtymätilanteet, toiminnanohjaus, itsesäätely sekä aikuisen ja lapsen välinen vuorovaikutus. Lisäksi työ sivuaa kielen kehityksen teoriaa ja tunnistaa esimerkiksi kielellisen ilmaisun kuvittamisen merkittäväksi tekijäksi siirtymätilanteiden tukemisessa. Teoriatiedon lisäksi sekä opas että opinnäytetyöraportti sisältävät vinkkejä siitä, kuinka aikuisen tulisi ohjata lasta siirtymätilanteissa.
Opas valmistettiin tuotekehitysprosessin vaiheiden mukaisesti jo olemassa olevan kirjallisuuden ja tutkimustiedon pohjalta. Toimeksiantaja osallistui oppaan luonnostelu-, kehittely- sekä viimeistelyvaiheisiin. Työn loppuvaiheessa opas annettiin toimeksiantajalle luettavaksi ja palautetta antoivat toimeksiantajan työntekijät sekä alle kouluikäisten lasten vanhemmat. Palautteen pohjalta voidaan todeta, että opinnäytetyön tavoitteet toteutuivat. Opas on sisällöltään tarkoituksenmukainen, kieliasultaan ymmärrettävä ja kokonaisuutena onnistunut ja hyödyllinen työkalu sekä lasten vanhemmille että toimeksiantajalle.
Opinnäytetyö on merkittävä, sillä tähän asti siirtymätilanteista saatavilla oleva tieto on ollut hajallaan eri lähteissä ja painottunut usein varhaiskasvatus- tai koulumaailmaan. Opas kokoaa siirtymätilanteisiin liittyvää tietoa yhteen ja suuntaa tiedon suoraan lasten vanhemmille sekä kotiympäristöön. Vaikka työn kohderyhmänä ovatkin alle kouluikäisten lasten vanhemmat, hyötyy työstä myös kaikki lasten kanssa työskentelevät ja alan opiskelijat.
Opinnäytetyöraportin sekä tuotoksen keskeisimmät käsitteet ovat arjen siirtymätilanteet, toiminnanohjaus, itsesäätely sekä aikuisen ja lapsen välinen vuorovaikutus. Lisäksi työ sivuaa kielen kehityksen teoriaa ja tunnistaa esimerkiksi kielellisen ilmaisun kuvittamisen merkittäväksi tekijäksi siirtymätilanteiden tukemisessa. Teoriatiedon lisäksi sekä opas että opinnäytetyöraportti sisältävät vinkkejä siitä, kuinka aikuisen tulisi ohjata lasta siirtymätilanteissa.
Opas valmistettiin tuotekehitysprosessin vaiheiden mukaisesti jo olemassa olevan kirjallisuuden ja tutkimustiedon pohjalta. Toimeksiantaja osallistui oppaan luonnostelu-, kehittely- sekä viimeistelyvaiheisiin. Työn loppuvaiheessa opas annettiin toimeksiantajalle luettavaksi ja palautetta antoivat toimeksiantajan työntekijät sekä alle kouluikäisten lasten vanhemmat. Palautteen pohjalta voidaan todeta, että opinnäytetyön tavoitteet toteutuivat. Opas on sisällöltään tarkoituksenmukainen, kieliasultaan ymmärrettävä ja kokonaisuutena onnistunut ja hyödyllinen työkalu sekä lasten vanhemmille että toimeksiantajalle.
Opinnäytetyö on merkittävä, sillä tähän asti siirtymätilanteista saatavilla oleva tieto on ollut hajallaan eri lähteissä ja painottunut usein varhaiskasvatus- tai koulumaailmaan. Opas kokoaa siirtymätilanteisiin liittyvää tietoa yhteen ja suuntaa tiedon suoraan lasten vanhemmille sekä kotiympäristöön. Vaikka työn kohderyhmänä ovatkin alle kouluikäisten lasten vanhemmat, hyötyy työstä myös kaikki lasten kanssa työskentelevät ja alan opiskelijat.