Matkanjärjestäjän sisäinen viestintä poikkeusaikana
Surcel, Ioana (2021)
Lataukset:
Surcel, Ioana
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103253795
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103253795
Tiivistelmä
Sisäinen viestintä on työyhteisöjen ja yritysten menestyksen kannalta keskeisessä asemassa. Se ei ole vain ylhäältä, johdolta työntekijöille tapahtuvaa tiedottamista, vaan myös alhaalta ylös tapahtuvaa tiedon vaihtoa ja vuorovaikuttamista, jolla on vaikutus työntekijöiden motivoimiseen, sitouttamiseen ja lopulta työn tuloksellisuuteen. Tässä opinnäytetyössä tutkittiin matkanjärjestäjän sisäisen viestinnän nykytilaa ja sen toimivuutta. Tutkimus ajoittui Covid-19-pandemian aiheuttamaan kriisi- ja poikkeusaikaan, jolloin toimeksiantajayrityksen työntekijät olivat työskennelleet etäoloissa. Työtilanteet ja toimenkuvat ovat muuttuneet äkillisesti, mikä oli vaatinut yritykseltä ja sen työntekijöiltä tehokasta viestintää. Tavoitteena oli selvittää, kuinka toimeksiantajayrityksen myyntitiimin jäsenet kokivat sisäisen viestinnän nykytilan ja toimivuuden, kuinka sisäinen viestintä nykyisenään onnistui tukemaan myyntitiimin työtä ja miten sisäistä viestintää pitäisi mahdollisesti kehittää, jotta se tukisi työtä paremmin. Tutkimuksessa perehdyttiin lisäksi sisäisen viestinnän viestintätapoihin ja -kanaviin. Tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoitujen yksilöhaastattelujen avulla. Haastattelut tallennettiin ja litteroitiin. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Tutkimustulosten perusteella myyntitiimi koki tiimin sisäisen viestinnän avoimeksi ja vuoro-vaikutteiseksi, jossa keskinäinen kanssakäyminen oli välitöntä ja mutkatonta. Aineistosta voitiin lisäksi päätellä, että työtä tukeva viestintä ei aina ole ollut onnistunutta, vaan on vaatinut haastateltavien oma-aloitteisuutta ja asioiden selvittämistä. Sisäisen viestinnän kehittämisessä muun muassa kehityskeskustelun säännöllisyys nähtiin olennaisena työkaluna oman työn tavoitteiden ja motivaation tukemisessa. Pientä epätietoisuutta oli siitä, kuinka tehokkaasti ja ajantasaisesti myyntitiimin työhön vaikuttava viestintä kulki johdolta alaspäin. Mielipiteet ja kokemukset poikkeusajan pakottamasta etätyöskentelystä erosivat haastateltavien keskuudessa. Osan mielestä viestintä ja vuorovaikuttaminen oli jopa parempaa kuin ennen poikkeusaikaa. Osa oli puolestaan sitä mieltä, että etätyö verottaa yhteishenkeä ja luo yksinäisyyden tunnetta. Tuloksia voidaan käyttää kehitettäessä kohdeyrityksen sisäistä viestintää entistä tehokkaammaksi ja kattavammaksi.