Myymäläpäälliköt vaikuttamassa työnantajamielikuvaan : JYSK Oy
Lindblom, Miki (2021)
Lindblom, Miki
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103233730
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103233730
Tiivistelmä
Tutkimus kohdistui siihen, kuinka JYSK Oy:n myymäläpäälliköt voivat vaikuttaa työnantajamielikuvan rakentumiseen niin sisäisesti, kuin ulkoisestikin. Lisäksi tutkittiin sitä, miten myymäläpäälliköitä voitaisiin tukea näissä toimenpiteissä onnistumisessa. Työnantajamielikuvan merkitys on kasvussa, sillä halutun kyvykkyyden omaavista työntekijöistä käytävä kilpailu on työmarkkinoilla yhä kovempaa. Lisäksi halutuista tekijöistä kiinni pitämiseksi, yritysten on kyettävä tarjoamaan enemmän, kuin taloudellinen korvaus työstä.
Tutkimus toteutettiin laadullisella menetelmällä. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Tutkimusta varten haastateltiin JYSK OY :n HR-osaston työntekijää, joka työskentelee aiheen ympärillä sekä viittä tietyt kriteerit täyttävää myymäläpäällikköä.
Tutkimuksen avulla selvisi, että myymäläpäälliköt ovat avainasemassa vaikuttamassa työnantajamielikuvaan, sillä heidän osaamisensa vaikuttaa jokaiseen myymälässä sisään tai ulospäin näkyvään toimintaan. Tutkimus osoitti myös, että myymäläpäälliköiden osaaminen ja asian tärkeyden ymmärtäminen ovat hyvällä tasolla. Tutkimuksessa nousi esiin myös kehitettäviä kohtia, kuten tietynlaisen osaamisen kartuttamisen tarve sekä myymäläarjessa kohdattavat ajankäytölliset haasteet JYSKissä. The purpose of thesis was to find out how Store Managers in JYSK can affect on building the employer brand in both internal and external ways. In addition, thesis focused on how Store Managers can be supported to succeed and perform better. Generally, the meaning of employer branding is becoming more important due to tighten competition on right-talented employees. Employers must be able to offer more than just a financial reward from work to keep right talents.
The research was executed with qualitive research method. The data was collected by interviewing one HR-department’s professional and five carefully considered Store Managers. The interviews were theme interviews.
The study found that the Store Managers are in highly important position in building an employer brand. Their expertise affects on every action what can be experienced with the company as an internal employee or external stakeholder. The study proved that the knowledge and expertise of Store Managers are on a high level when it comes to employer branding. On the other hand, study pointed out factors that would need development, for example some specific skills and time management in everyday working environment of JYSK.
Tutkimus toteutettiin laadullisella menetelmällä. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Tutkimusta varten haastateltiin JYSK OY :n HR-osaston työntekijää, joka työskentelee aiheen ympärillä sekä viittä tietyt kriteerit täyttävää myymäläpäällikköä.
Tutkimuksen avulla selvisi, että myymäläpäälliköt ovat avainasemassa vaikuttamassa työnantajamielikuvaan, sillä heidän osaamisensa vaikuttaa jokaiseen myymälässä sisään tai ulospäin näkyvään toimintaan. Tutkimus osoitti myös, että myymäläpäälliköiden osaaminen ja asian tärkeyden ymmärtäminen ovat hyvällä tasolla. Tutkimuksessa nousi esiin myös kehitettäviä kohtia, kuten tietynlaisen osaamisen kartuttamisen tarve sekä myymäläarjessa kohdattavat ajankäytölliset haasteet JYSKissä.
The research was executed with qualitive research method. The data was collected by interviewing one HR-department’s professional and five carefully considered Store Managers. The interviews were theme interviews.
The study found that the Store Managers are in highly important position in building an employer brand. Their expertise affects on every action what can be experienced with the company as an internal employee or external stakeholder. The study proved that the knowledge and expertise of Store Managers are on a high level when it comes to employer branding. On the other hand, study pointed out factors that would need development, for example some specific skills and time management in everyday working environment of JYSK.