Verkkopalvelun kehittäminen: Mysmile.fi
Sahranto, Sirke (2021)
Sahranto, Sirke
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103233708
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103233708
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, millä toimenpiteillä ja valinnoilla toimeksiantajayrittäjän verkkopalvelua ja sen käytettävyyttä voidaan kehittää. Opinnäytetyön tuotoksena esitetään kehittämisehdotukset verkkopalvelulle. Pääkysymyksen ohella selvitetään, mitkä ovat käyttäjäystävällisen verkkopalvelun kulmakivet ja ominaisuudet, ja miksi verkkopalvelun käytettävyyteen tulisi panostaa.
Opinnäytetyön johdannossa esitellään opinnäytetyön aiheen tausta ajankohtaisesta näkökulmasta, opinnäytetyön toimeksiantaja, ratkaistavat ongelmat, keskeiset käsitteet ja valitut menetelmät.
Teoreettinen viitekehys muodostuu kahdesta pääkappaleesta, jotka ovat verkkokauppa ja verkkokaupan käytettävyys. Verkkokaupan käsite esitellään yleisesti ja aihetta käsitellään monipuolisesti verkkokaupan kehityksen ja nykytilan, verkkokaupan perustamisen, strategian, verkkokauppa-alustojen, prosessien, verkkomaksamisen, verkkomaksujen palveluntarjoajien ja verkkomaksamisen tietoturvan osalta. Verkkokaupan käytettävyyttä tarkastellaan käytettävyyden määritelmän, käyttäjäkeskeisen verkkopalvelun etujen, elementtien käytettävyyden ja sisällön ja toimintojen käytettävyyden näkökulmasta.
Työn empiirisessä osuudessa tehtiin benchmarking-tutkimus, jossa vertailtiin toimeksiantajan ja kilpailijan verkkopalveluiden ominaisuuksia. Tarkasteltavat ominaisuudet valittiin teoreettisen viitekehyksen pohjalta, ja tarkasteltavat ominaisuudet kirjattiin ja luokiteltiin Excel-taulukkoon. Taulukkoon kerättiin havaintoja molempien verkkopalveluiden ominaisuuksista. Havainnoissa kiinnitettiin huomiota siihen mikä toimii, ja missä on kehitettävää. Havaintojen ja vertaisarvioinnin pohjalta koostettiin kehitysehdotuksia Mysmile.fi-verkkopalvelulle.
Työn keskeisenä tuloksena todettiin, että toimeksiantajan verkkopalvelua voidaan kehittää erityisesti visuaalisen ilmeen ja elementtien, toiminnollisuuksien, sekä sisällön osalta.
Opinnäytetyön johdannossa esitellään opinnäytetyön aiheen tausta ajankohtaisesta näkökulmasta, opinnäytetyön toimeksiantaja, ratkaistavat ongelmat, keskeiset käsitteet ja valitut menetelmät.
Teoreettinen viitekehys muodostuu kahdesta pääkappaleesta, jotka ovat verkkokauppa ja verkkokaupan käytettävyys. Verkkokaupan käsite esitellään yleisesti ja aihetta käsitellään monipuolisesti verkkokaupan kehityksen ja nykytilan, verkkokaupan perustamisen, strategian, verkkokauppa-alustojen, prosessien, verkkomaksamisen, verkkomaksujen palveluntarjoajien ja verkkomaksamisen tietoturvan osalta. Verkkokaupan käytettävyyttä tarkastellaan käytettävyyden määritelmän, käyttäjäkeskeisen verkkopalvelun etujen, elementtien käytettävyyden ja sisällön ja toimintojen käytettävyyden näkökulmasta.
Työn empiirisessä osuudessa tehtiin benchmarking-tutkimus, jossa vertailtiin toimeksiantajan ja kilpailijan verkkopalveluiden ominaisuuksia. Tarkasteltavat ominaisuudet valittiin teoreettisen viitekehyksen pohjalta, ja tarkasteltavat ominaisuudet kirjattiin ja luokiteltiin Excel-taulukkoon. Taulukkoon kerättiin havaintoja molempien verkkopalveluiden ominaisuuksista. Havainnoissa kiinnitettiin huomiota siihen mikä toimii, ja missä on kehitettävää. Havaintojen ja vertaisarvioinnin pohjalta koostettiin kehitysehdotuksia Mysmile.fi-verkkopalvelulle.
Työn keskeisenä tuloksena todettiin, että toimeksiantajan verkkopalvelua voidaan kehittää erityisesti visuaalisen ilmeen ja elementtien, toiminnollisuuksien, sekä sisällön osalta.