Eloton esine hahmona elokuvassa : esimerkkinä Lemmikinhoidon ABC -lyhytelokuva
Tirronen, Kia (2021)
Tirronen, Kia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103123234
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103123234
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö pyrkii vastaamaan tutkimuskysymykseen: miten eloton esine kirjoitetaan hahmoksi elokuvaan. Opinnäytetyössä tutkitaan Kia Tirrosen kirjoittamaa Lemmikinhoidon ABC -lyhytelokuvan käsikirjoitusta, jonka yksi hahmo on täysin eloton esine, imuri Pöpö. Aiheesta löytyvän tiedon puutteellisuuden vuoksi tutkimuksessa päädyttiin käyttämään käsikirjoittamisen työkaluista kertovaa kirjallisuutta sekä havainnoivaa ja vertailevaa tutkimusmenetelmää. Havainnoiva tutkimus tapahtui purkamalla opinnäytetyön liitteenä olevaa Lemmikinhoidon ABC:n käsikirjoitusta kohtauksittain osiin käsikirjoittamisen työkalujen avulla. Vertaileva tutkimus tapahtui vertaillessa kahta elotonta esinehahmoa, Cast Away – tuuliajolla -elokuvan käsikirjoituksen jalkapallo Wilsonia sekä lyhytelokuva Lemmikinhoidon ABC:n käsikirjoituksen imuri Pöpöä keskenään.
Tutkimus osoitti, että esinehahmon käsikirjoittamiseen vaikuttavat hahmon autenttisuus, uskottavuus, yksityiskohdat ja teeman tukeminen, sekä sen suhde muihin hahmoihin. Wilsonin ja Pöpön hahmoja verratessa keskenään löytyi enemmän samankaltaisuuksia kuin eroja. Kumpikin hahmo on kirjoitettu tosielämän tilanteen pohjalta, kummallekin on luotu elollisen olennon piirteitä ja niitä kohdellaan kuin eläviä olentoja. Tutkimuksen aikana selvisi, että eloton esine sopii parhaiten pisterooliin tai sivuhenkilön rooliin ja kumpikin esinehahmo, Wilson ja Pöpö, toimiikin käsikirjoituksissaan lähimmän roolissa. Nämä tutkimustulokset luovat pohjan elottoman esineen käsikirjoittamiselle.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä on se, että elottoman esineen isoin elollistava tekijä on sen kohtelu elävänä olentona muiden käsikirjoituksen hahmojen toimesta. Johtopäätöksenä voidaan myös pitää sitä, että eloton esinehahmo on hyödyllinen, mutta harvoin käytetty keino käsikirjoittajalle, sillä täysin elottomia esinehahmoja ei löytynyt enempää opinnäyteyön tutkimuksen pohjaksi. Tutkimus tarjoaa lähtökohdat esinehahmon kirjoittamiselle ja antaa tietoa hahmon kirjoittamisesta yleisesti. Tutkimuskohteet tämän tutkimuksen pohjalta voisivat olla esimerkiksi esinehahmojen eroavaisuudet käsikirjoituksessa ja valmiissa elokuvassa tai esinehahmon vaikuttavuus elokuvaan katsojakyselyn avulla.
Tutkimus osoitti, että esinehahmon käsikirjoittamiseen vaikuttavat hahmon autenttisuus, uskottavuus, yksityiskohdat ja teeman tukeminen, sekä sen suhde muihin hahmoihin. Wilsonin ja Pöpön hahmoja verratessa keskenään löytyi enemmän samankaltaisuuksia kuin eroja. Kumpikin hahmo on kirjoitettu tosielämän tilanteen pohjalta, kummallekin on luotu elollisen olennon piirteitä ja niitä kohdellaan kuin eläviä olentoja. Tutkimuksen aikana selvisi, että eloton esine sopii parhaiten pisterooliin tai sivuhenkilön rooliin ja kumpikin esinehahmo, Wilson ja Pöpö, toimiikin käsikirjoituksissaan lähimmän roolissa. Nämä tutkimustulokset luovat pohjan elottoman esineen käsikirjoittamiselle.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä on se, että elottoman esineen isoin elollistava tekijä on sen kohtelu elävänä olentona muiden käsikirjoituksen hahmojen toimesta. Johtopäätöksenä voidaan myös pitää sitä, että eloton esinehahmo on hyödyllinen, mutta harvoin käytetty keino käsikirjoittajalle, sillä täysin elottomia esinehahmoja ei löytynyt enempää opinnäyteyön tutkimuksen pohjaksi. Tutkimus tarjoaa lähtökohdat esinehahmon kirjoittamiselle ja antaa tietoa hahmon kirjoittamisesta yleisesti. Tutkimuskohteet tämän tutkimuksen pohjalta voisivat olla esimerkiksi esinehahmojen eroavaisuudet käsikirjoituksessa ja valmiissa elokuvassa tai esinehahmon vaikuttavuus elokuvaan katsojakyselyn avulla.