Nuorten mielenterveyden edistämisen keinot
Kankkunen, Riikka; Juutilainen, Jenna; Harakka, Matleena; Frilander, Riia (2021)
Kankkunen, Riikka
Juutilainen, Jenna
Harakka, Matleena
Frilander, Riia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103103135
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103103135
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tietoa Rautalammin kunnan yläkoulun oppilaille mielenterveyden edistämisen keinoista sekä tuoda esille yhteystiedot, joihin voi tarvittaessa olla yhteydessä mielenterveyteen liittyvissä asioissa. Opinnäytetyön tarve nousi esille Rautalammin vapaa-aikasihteerin tekemistä havainnoista liittyen nuorten puutteelliseen tietoon mielenterveyden edistämisen keinoista. Tietoa nuorille tuotettiin toiminnallisen tapahtuman keinoin, joka toteutettiin Matti Lohen yhtenäiskoulussa syksyllä 2020 Rautalammin kunnan mielenterveyden teemaviikolla. Toiminnallinen tapahtuma sisälsi neljä pistettä, joista jokaisessa käsiteltiin erilaisia keinoja mielenterveyden edistämiseen. Tavoitteena oli tuoda nuorten tietoisuuteen mielenterveyttä edistäviä keinoja käytännönläheisesti, herättää ajatuksia sekä keskustelua mielenterveydestä ja siihen vaikuttavista asioista sekä antaa konkreettiset yhteystiedot paikkoihin, joista tietoa tarvittaessa saa.
Toiminnallisen tapahtuman pisteiden suunnittelun pohjana käytettiin mielenterveyden käden osa-alueita. Osa-alueita olivat esimerkiksi uni ja lepo, ravinto ja ruokailu, ihmissuhteet ja tunteet sekä liikunta ja yhdessä liikkuminen. Pisteillä nuoret pohtivat omia vahvuuksiaan ja itsetunnon merkitystä, testasivat tietämystään ravinnosta tietokilpailun avulla, keskustelivat liikuntaharrastuksista sekä kehittivät tietoisuus- ja läsnäolotaitojaan rentoutusharjoituksen avulla. Nuoret ottivat omilla puhelimillaan kuvan yhteystietolomakkeesta ja lomake jaettiin myös koulun ilmoitustauluille opettajien avustuksella.
Opinnäytetyön toiminnallisen osuuden tavoitteiden toteutumista arvioitiin palautekyselyn avulla. Palautetta kerättiin kirjallisesti oppilailta sekä mukana pisteillä olleilta koulun aikuisilta. Oppilaat vastasivat strukturoituun palautekyselyyn ja koulun aikuiset avoimiin kysymyksiin. Palautteen perusteella voidaan todeta, että toiminnallisen osuuden pisteet olivat tarkoituksenmukaisia, antoivat oppilaille uutta tietoa sekä keinoja mielenterveyden edistämiseen. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että opinnäytetyön tavoitteet saavutettiin.
Toiminnallisen tapahtuman pisteiden suunnittelun pohjana käytettiin mielenterveyden käden osa-alueita. Osa-alueita olivat esimerkiksi uni ja lepo, ravinto ja ruokailu, ihmissuhteet ja tunteet sekä liikunta ja yhdessä liikkuminen. Pisteillä nuoret pohtivat omia vahvuuksiaan ja itsetunnon merkitystä, testasivat tietämystään ravinnosta tietokilpailun avulla, keskustelivat liikuntaharrastuksista sekä kehittivät tietoisuus- ja läsnäolotaitojaan rentoutusharjoituksen avulla. Nuoret ottivat omilla puhelimillaan kuvan yhteystietolomakkeesta ja lomake jaettiin myös koulun ilmoitustauluille opettajien avustuksella.
Opinnäytetyön toiminnallisen osuuden tavoitteiden toteutumista arvioitiin palautekyselyn avulla. Palautetta kerättiin kirjallisesti oppilailta sekä mukana pisteillä olleilta koulun aikuisilta. Oppilaat vastasivat strukturoituun palautekyselyyn ja koulun aikuiset avoimiin kysymyksiin. Palautteen perusteella voidaan todeta, että toiminnallisen osuuden pisteet olivat tarkoituksenmukaisia, antoivat oppilaille uutta tietoa sekä keinoja mielenterveyden edistämiseen. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että opinnäytetyön tavoitteet saavutettiin.