Turvallisuuden tunne Hämeen ammattikorkeakoulun korkeakouluyhteisössä
Reima, Kallinen (2021)
Reima, Kallinen
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102242624
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102242624
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää ammattikorkeakoulun henkilökunnan ja opiskelijoiden muodostaman yhteisön kokemaa turvallisuuden tunnetta. Tutkimuksen kohteena oli Hämeen ammattikorkeakoulu (HAMK), jota tarkastellaan lainsäädännön mukaisena henkilökunnan ja tutkinto-opiskelijoiden muodostamana yhteisönä. Teeman yksityiskohtaisempaa tarkastelua varten ammattikorkeakouluyhteisöstä tunnistettiin lisäksi alayhteisöjä, joita muodostavat HAMKin opiskelija- ja henkilöstöryhmät, kampukset ja hallinnolliset yksiköt.
Työn teoreettinen viitekehys muodostettiin turvallisuuden tunteen osalta työtyytyväisyyttä ja -tyytymättömyyttä käsittelevän kaksifaktoriteorian, psykologisen turvallisuuden, turvallisuuskulttuurin, turvallisuusviestinnän sekä ammattikorkeakoulujen opiskelu- ja työturvallisuutta koskevan lainsäädännön varaan. Työn kvantitatiivinen tutkimusosuus toteutettiin yksinkertaiseen satunnaisotantaan perustuvana kyselytutkimuksena. Tutkimuksen perusjoukko muodostui HAMKin tutkintoon johtavassa koulutuksessa opiskelevista opiskelijoista ja henkilökunnasta. Aineisto kerättiin keväällä 2020. Kyselyyn saatiin yhteensä 564 vastausta. Epäedustavaa otosta tarkasteltiin suoraan ja aineistosta laskettujen vertailulukujen pohjalta tehdyllä korrespondenssianalyysilla.
Teoreettisen viitekehyksen ja otoksen tulosten perusteella keskeisiksi korkeakouluyhteisön turvallisuuden tunteen osatekijöiksi tunnistettiin turvassa olemisen tunne, luottamus, sosiaaliset verkostot, organisaation tuki, turvallisuusosaaminen ja turvallisuusviestintä. Tärkeää turvallisuuden tunteelle on myös turvallisuuskulttuuri. Tarkastellun otoksen perusteella turvallisuuden tunne koetaan vastaajien keskuudessa yleisesti hyvänä, mutta sen taustatekijät ovat erilaisia opiskelija- ja henkilöstövastaajien välillä. Henkilökunnan turvallisuuden tunne näyttäisi perustuvan etenkin organisaation tukeen ja sosiaalisiin verkostoihin, kun taas opiskelijoilla sen taustalla voi olla korkea luottamus henkilökuntaan ja toisiinsa. Turvallisuuskulttuureissa oli HAMKissa havaittavissa eri henkilöstöryhmien, kampusten ja yksiköiden välillä eroja.
Työn teoreettinen viitekehys muodostettiin turvallisuuden tunteen osalta työtyytyväisyyttä ja -tyytymättömyyttä käsittelevän kaksifaktoriteorian, psykologisen turvallisuuden, turvallisuuskulttuurin, turvallisuusviestinnän sekä ammattikorkeakoulujen opiskelu- ja työturvallisuutta koskevan lainsäädännön varaan. Työn kvantitatiivinen tutkimusosuus toteutettiin yksinkertaiseen satunnaisotantaan perustuvana kyselytutkimuksena. Tutkimuksen perusjoukko muodostui HAMKin tutkintoon johtavassa koulutuksessa opiskelevista opiskelijoista ja henkilökunnasta. Aineisto kerättiin keväällä 2020. Kyselyyn saatiin yhteensä 564 vastausta. Epäedustavaa otosta tarkasteltiin suoraan ja aineistosta laskettujen vertailulukujen pohjalta tehdyllä korrespondenssianalyysilla.
Teoreettisen viitekehyksen ja otoksen tulosten perusteella keskeisiksi korkeakouluyhteisön turvallisuuden tunteen osatekijöiksi tunnistettiin turvassa olemisen tunne, luottamus, sosiaaliset verkostot, organisaation tuki, turvallisuusosaaminen ja turvallisuusviestintä. Tärkeää turvallisuuden tunteelle on myös turvallisuuskulttuuri. Tarkastellun otoksen perusteella turvallisuuden tunne koetaan vastaajien keskuudessa yleisesti hyvänä, mutta sen taustatekijät ovat erilaisia opiskelija- ja henkilöstövastaajien välillä. Henkilökunnan turvallisuuden tunne näyttäisi perustuvan etenkin organisaation tukeen ja sosiaalisiin verkostoihin, kun taas opiskelijoilla sen taustalla voi olla korkea luottamus henkilökuntaan ja toisiinsa. Turvallisuuskulttuureissa oli HAMKissa havaittavissa eri henkilöstöryhmien, kampusten ja yksiköiden välillä eroja.