Korkeakoululiikunnan käsikirja Kajaanin ammattikorkeakoululle
Lindholm, Maaret (2021)
Lindholm, Maaret
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101271581
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101271581
Tiivistelmä
Kajaanin ammattikorkeakoulussa korkeakoululiikunnan toiminta perustuu yritystoimintaan. Yrittäjät suorittavat Nuori Yrittäjyys -kurssin ja kurssiin pohjautuen aloittavat halutessaan korkeakoululiikunnan yritystoiminnan tuottamisen. Korkeakoululiikunnan toiminnan tulee vastata Opiskelijoiden Liikuntaliiton asettamia korkeakoululiikunnansuosituksia ja sen tavoitteita. Suositusten ja tavoitteiden lisäksi on luotu korkeakoululiikunnan visio (2025), joka antaa viitekehykset toiminnan tuottamiseksi. Toimeksiantajana opinnäytetyölleni toimii Kajaanin ammattikorkeakoulu.
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli luoda uusille yrittäjille selkeä ja käytännönläheinen käsikirja tulevan lukuvuoden toiminnan toteuttamisesta korkeakoululiikunnan yrittäjinä. Käsikirja auttaa uusia yrittäjiä aloittamaan korkeakoululiikunnan yritystoiminnan ja takaa tulevaisuudessa toiminnan jatkumon laadukkaana yrittäjien vaihtuessa. Kehitysvaihetta opinnäytetyössäni esittääkseni käytin kuvauksessa lineaarista mallia ja loin sisällön omakohtaisen kokemuksen, sekä keräämien palautteiden pohjalta. Käsikirjan keskeisenä sisältönä ovat korkeakoululiikunnan suositukset, yrittäjyys sekä lukuvuoden aikana tapahtuva toiminnan toteuttaminen ja sen markkinointi.
Tuloksena syntyneen käsikirjan avulla korkeakoululiikunnan yrittäjillä on selkeä tieto korkeakoululiikunnan toiminnasta lukuvuoden aikana. He pystyvät hyödyntämään käsikirjaa koko yrittäjävuoden aikana. Jatkotoimenpiteenä yrittäjät päivittävät sähköistä versiota käsikirjasta ja huolehtivat sen seuraaville yrittäjille laadukkaan toiminnan takaamiseksi korkeakoululiikunnan yrityksessä. At Kajaani University of Applied Sciences, the activities of university sports are based on business activities. Entrepreneurs take the young entrepreneurship course and based on the course start producing business activities in university sports if they wish. The activities of university sports must comply with the university sports recommendations set by the Student Sports Association and its goals. In addition to the recommendations and goals, a vision for higher education (2025) has been created, which provides a framework for producing activities. My thesis is commissioned by Kajaani University of Applied Sciences.
The purpose of my thesis was to create a clear and practical handbook for new student entrepreneurs of the coming academic year to practice university sports activities. The handbook helps new entrepreneurs to start a business in higher education and guarantees a continuum of quality in the future as entrepreneurs change. To present the development phase of my thesis, I used a linear model in the description and created the content based on my personal experience and the feedback I collected.
The main content of the handbook consists of the recommendations of university sports, entrepreneurship and the implementation and marketing of activities during the academic year. With the help of the resulting handbook, entrepreneurs in higher education have clear information about the activities of higher education during the academic year. They will be able to take advantage of the handbook throughout the year of their entrepreneurship. As a follow-up, entrepreneurs will update the electronic version of the handbook and provide it to subsequent entrepreneurs to ensure the quality of the operations in the higher education companies.
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli luoda uusille yrittäjille selkeä ja käytännönläheinen käsikirja tulevan lukuvuoden toiminnan toteuttamisesta korkeakoululiikunnan yrittäjinä. Käsikirja auttaa uusia yrittäjiä aloittamaan korkeakoululiikunnan yritystoiminnan ja takaa tulevaisuudessa toiminnan jatkumon laadukkaana yrittäjien vaihtuessa. Kehitysvaihetta opinnäytetyössäni esittääkseni käytin kuvauksessa lineaarista mallia ja loin sisällön omakohtaisen kokemuksen, sekä keräämien palautteiden pohjalta. Käsikirjan keskeisenä sisältönä ovat korkeakoululiikunnan suositukset, yrittäjyys sekä lukuvuoden aikana tapahtuva toiminnan toteuttaminen ja sen markkinointi.
Tuloksena syntyneen käsikirjan avulla korkeakoululiikunnan yrittäjillä on selkeä tieto korkeakoululiikunnan toiminnasta lukuvuoden aikana. He pystyvät hyödyntämään käsikirjaa koko yrittäjävuoden aikana. Jatkotoimenpiteenä yrittäjät päivittävät sähköistä versiota käsikirjasta ja huolehtivat sen seuraaville yrittäjille laadukkaan toiminnan takaamiseksi korkeakoululiikunnan yrityksessä.
The purpose of my thesis was to create a clear and practical handbook for new student entrepreneurs of the coming academic year to practice university sports activities. The handbook helps new entrepreneurs to start a business in higher education and guarantees a continuum of quality in the future as entrepreneurs change. To present the development phase of my thesis, I used a linear model in the description and created the content based on my personal experience and the feedback I collected.
The main content of the handbook consists of the recommendations of university sports, entrepreneurship and the implementation and marketing of activities during the academic year. With the help of the resulting handbook, entrepreneurs in higher education have clear information about the activities of higher education during the academic year. They will be able to take advantage of the handbook throughout the year of their entrepreneurship. As a follow-up, entrepreneurs will update the electronic version of the handbook and provide it to subsequent entrepreneurs to ensure the quality of the operations in the higher education companies.