Sosiaalisen median vaikutukset sijoituskäyttäytymiseen: Kyselytutkimus sijoittajaryhmälle
Raja-aho, Niko; Raja-aho, Niko (2020)
Lataukset:
Raja-aho, Niko
Raja-aho, Niko
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101151289
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101151289
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia sosiaalisen median vaikutuksia sijoituskäyttäytymiseen yhteistyössä toimeksiantajan kanssa. Tutkimuksessa selvitettiin, miten sijoittajat kokivat sosiaalisen median vaikuttavan omaan sijoitustoimintaansa. Keskeisimpiä asioita oli selvittää, mitä kanavia sijoittajat käyttävät sijoitustoiminnassa mieluiten ja miten he kokivat sosiaalisen median kehityksen vaikuttaneen heidän sijoituskäyttäytymiseensä. Sosiaalisen median kanavissa on ollut havaittavissa, että sijoittajat saattavat tehdä toimeksiantoja pelkästään toisten sijoittajien osto- tai myyntisuosituksien perusteella. Tämä on sijoittamisessa väärä lähtökohta sijoitusprosessin näkökulmasta, joten tämä oli myös yksi keskeinen selvitettävä asia. Työn teoriaosuudessa käsitellään säästämistä ja sijoittamista yleisesti, eri sijoituslajeja ja niiden ominaisia piirteitä sekä käydään läpi sijoittamisen tärkeimpiä kulmakiviä. Teoriaosuuteen valitut sijoitustuotteet on valittu sen perusteella, mitä sijoitustuotteita arvopaperimarkkinoilla voi ostaa ja myydä. Olennaista teoriaosuudessa on tuoda ilmi ne tekijät, jotka jokaisen sijoittajan olisi hyvä tuntea ainakin perustasolla. Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen Webropol-alustalla luodulla nettikyselyllä, johon vastasi yhteensä 524 sijoittajaa. Kysely julkaistiin Facebook-palvelussa kolmeen eri sijoitusaiheiseen ryhmään, sillä tutkimuksen kohderyhmä saatiin näin erittäin hyvin tavoitettua. Kyselytutkimuksen vastauslomake julkaistiin näissä kolmessa sijoitusryhmässä 8. heinäkuuta 2020 ja kysely suljettiin heinäkuun 16 päivä 2020. Tutkimuksen keskeisimpinä tuloksina huomattiin, että sijoittajat ovat valveutuneita sijoitusprosessista, sillä suurin osa vastaajista ei tee sijoituspäätöksiä pelkästään sosiaalisen median suosituksien perusteella. Naisten määrä sijoittamisessa on kasvanut ja sen osoitti myös tämä tutkimus, sillä kaikista vastaajista naisia oli melkein yhtä paljon kuin miehiä. Verkkopalvelu sijoitustoiminnassa on nykyaikaista, ja suurin osa vastaajista halusi hoitaa sijoitusasioitaan mobiililaitteella tai tietokoneella esimerkiksi kotisohvaltaan. Sisältöä sijoittamiseen liittyen vastaavasti etsittiin mieluiten muun muassa Facebookista, sijoitusfoorumeilta, podcasteista, talouslehdistä ja sijoitusaiheisista videoista.