Eri ammattiryhmiä työpaikan vaihtoon houkuttelevat tekijät : Käyttäjätutkimus työpaikkasivujen kehittämisessä. Case: Monster
Laakso, Katri (2021)
Laakso, Katri
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101141272
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101141272
Tiivistelmä
Tämän kehittämistutkimuksen tarkoitus oli tutkia vaihtuvuuteen vaikuttavia tekijöitä kolmessa eri ammattiryhmässä. Ammattiryhmät olivat tekniikan erityisasiantuntijat, IT-alan erityisasiantuntijat ja teollisuudessa työskentelevät prosessityöntekijät. Tutkimuksessa selvitettiin, miten eri tekijät vaikuttavat haluun vaihtaa työpaikkaa ja tutkimustulosten pohjalta tuotettiin sisällöllisiä kehitysehdotuksia alakohtaisille työpaikkasivuille. Työn toimeksiantaja oli työnhakupalvelu Monster, joka on osa Alma-mediayhtiötä.
Työn teoreettinen viitekehys muodostui vaihtuvuuskirjallisuudesta ja -tutkimuksista, jotka käsittelivät vaihtuvuutta yksilön näkökulmasta. Teoreettisen viitekehyksen pohjalta rajattiin 16 vaihtuvuuteen vaikuttavaa tekijää, joita työssä tutkittiin eri ammattiryhmien näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin verkkokyselyä (n=602). Ammattiryhmien ja vaihtuvuuteen vaikuttavien tekijöiden riippuvuussuhdetta analysoitiin ristiintaulukoinnilla ja tilastollisilla testausmenetelmillä, kuten Khiin neliö -testillä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että ammattiryhmien välillä on yhtäläisyyksiä, mutta myös tilastollisesti merkitseviä eroja siinä, kuinka voimakkaasti eri tekijät vaikuttavat haluun vaihtaa työpaikkaa. Ammattiryhmä vaikuttaa siihen, kuinka suuri vaikutus esimerkiksi työtehtävillä, työn yhteiskunnallisella merkityksellä ja etätyömahdollisuuksilla on työpaikan vaihtamisessa.
Alakohtaisten työpaikkasivujen kehitysehdotuksissa korostettiin sisältöjä ja toiminnallisuuksia, jotka tuottaisivat käyttäjille lisäarvoa. Työn lopputuloksena syntyi kehitysehdotuksia viidelle eri kattoteemalle. Tutkimustulokset ammattiryhmien ominaispiirteistä tarjoavat myös uutta tietoa yrityksille työnantajamielikuvan kehittämiseen.
Työn teoreettinen viitekehys muodostui vaihtuvuuskirjallisuudesta ja -tutkimuksista, jotka käsittelivät vaihtuvuutta yksilön näkökulmasta. Teoreettisen viitekehyksen pohjalta rajattiin 16 vaihtuvuuteen vaikuttavaa tekijää, joita työssä tutkittiin eri ammattiryhmien näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin verkkokyselyä (n=602). Ammattiryhmien ja vaihtuvuuteen vaikuttavien tekijöiden riippuvuussuhdetta analysoitiin ristiintaulukoinnilla ja tilastollisilla testausmenetelmillä, kuten Khiin neliö -testillä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että ammattiryhmien välillä on yhtäläisyyksiä, mutta myös tilastollisesti merkitseviä eroja siinä, kuinka voimakkaasti eri tekijät vaikuttavat haluun vaihtaa työpaikkaa. Ammattiryhmä vaikuttaa siihen, kuinka suuri vaikutus esimerkiksi työtehtävillä, työn yhteiskunnallisella merkityksellä ja etätyömahdollisuuksilla on työpaikan vaihtamisessa.
Alakohtaisten työpaikkasivujen kehitysehdotuksissa korostettiin sisältöjä ja toiminnallisuuksia, jotka tuottaisivat käyttäjille lisäarvoa. Työn lopputuloksena syntyi kehitysehdotuksia viidelle eri kattoteemalle. Tutkimustulokset ammattiryhmien ominaispiirteistä tarjoavat myös uutta tietoa yrityksille työnantajamielikuvan kehittämiseen.