Käyttäjäkokemuksia Lely Vector - automaattisesta ruokintajärjestelmästä
Malinen, Johanna (2020)
Malinen, Johanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101121207
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101121207
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä aineistoa markkinointimateriaalia varten Lely Vector-automaattisen ruokintajärjestelmän käyttäjäkokemuksista. Työn toimeksiantajana toimi NHKdairy Oy. Tavoitteena oli kerätä suomalaisilta maitotilayrittäjiltä käyttäjäkokemuksia ja esimerkkejä, jotka palvelisivat Lely Vectorista kiinnostuneita kotimaan asiakkaita. Opinnäytetyön viitekehyksessä käsitellään yleisesti seosrehuruokintaa, automatisoitua ruokintaa ja Lely Vector-järjestelmää.
Opinnäytetyössä toteutettiin laadullinen tutkimus. Materiaali kerättiin suorittamalla puolistrukturoitu haastattelu viidelle maitotilayrittäjälle, joilla on käytössä Vector-järjestelmä. Haastattelut suoritettiin video- tai puhelinhaastatteluina. Haastattelujen kysymykset olivat avoimia, ja ne jaoteltiin taustatietoihin, Vector-järjestelmän hankintaan ja käyttöön. Näkökulmana kysymysten laadinnassa oli uusi asiakas, ja häntä mahdollisesti kiinnostavat teemat järjestelmässä.
Tuloksista kävi ilmi, että Vector-järjestelmän koetut edut olivat samoja kuin millä perusteilla järjestelmä oli hankittu. Järjestelmällä oli saavutettu haluttu automaation taso, ruokinnan tarkkuus ja osaltaan ruokintatyön helppous. Järjestelmän investoinnin myötä ruokintatyö oli joustavampaa ja käyttäjillä oli enemmän vapaa-aikaa. Järjestelmässä ilmenneet tekniset ongelmat tai muut ongelmatilanteet vaativat käyttäjältä ylimääräistä työtä. Lely Vector jakaa rehun automaattisesti, mutta järjestelmän rehukeittiön täyttö ja siihen liittyvät työt veivät haastateltavien mukaan 2–7 tuntia viikossa. Lopputuloksena oli, että 80 prosenttia haastatelluista investoisi Vector-järjestelmään uudelleen.
Toimeksiantaja voi käyttää tuloksia ja kerättyä aineistoa video- ja tekstimuodossa esimerkiksi markkinointivideoissa. Yksittäinen video voi koostua esimerkiksi Vector-järjestelmän yleistiedosta ja haasteltujen kokemuksista Vector-järjestelmästä.
Tilakoon kasvaessa seosrehun ja automatisoidun ruokinnan suosion voisi ajatella kasvavan. Tuloksista voidaan päätellä, että toimiessaan oikein, automatisoitu ruokinta tuo useita hyötyjä eläimille ja käyttäjälle. Ongelmatilanteissa tekninen tuki on tärkeä toiminnan turvaamiseksi.
Opinnäytetyössä toteutettiin laadullinen tutkimus. Materiaali kerättiin suorittamalla puolistrukturoitu haastattelu viidelle maitotilayrittäjälle, joilla on käytössä Vector-järjestelmä. Haastattelut suoritettiin video- tai puhelinhaastatteluina. Haastattelujen kysymykset olivat avoimia, ja ne jaoteltiin taustatietoihin, Vector-järjestelmän hankintaan ja käyttöön. Näkökulmana kysymysten laadinnassa oli uusi asiakas, ja häntä mahdollisesti kiinnostavat teemat järjestelmässä.
Tuloksista kävi ilmi, että Vector-järjestelmän koetut edut olivat samoja kuin millä perusteilla järjestelmä oli hankittu. Järjestelmällä oli saavutettu haluttu automaation taso, ruokinnan tarkkuus ja osaltaan ruokintatyön helppous. Järjestelmän investoinnin myötä ruokintatyö oli joustavampaa ja käyttäjillä oli enemmän vapaa-aikaa. Järjestelmässä ilmenneet tekniset ongelmat tai muut ongelmatilanteet vaativat käyttäjältä ylimääräistä työtä. Lely Vector jakaa rehun automaattisesti, mutta järjestelmän rehukeittiön täyttö ja siihen liittyvät työt veivät haastateltavien mukaan 2–7 tuntia viikossa. Lopputuloksena oli, että 80 prosenttia haastatelluista investoisi Vector-järjestelmään uudelleen.
Toimeksiantaja voi käyttää tuloksia ja kerättyä aineistoa video- ja tekstimuodossa esimerkiksi markkinointivideoissa. Yksittäinen video voi koostua esimerkiksi Vector-järjestelmän yleistiedosta ja haasteltujen kokemuksista Vector-järjestelmästä.
Tilakoon kasvaessa seosrehun ja automatisoidun ruokinnan suosion voisi ajatella kasvavan. Tuloksista voidaan päätellä, että toimiessaan oikein, automatisoitu ruokinta tuo useita hyötyjä eläimille ja käyttäjälle. Ongelmatilanteissa tekninen tuki on tärkeä toiminnan turvaamiseksi.