Täyssähköautojen läpimurto Suomen automarkkinoilla
Kettunen, Noora (2020)
Kettunen, Noora
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101111167
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101111167
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön tutkimuskohteena oli täyssähköautojen tilanne Suomessa sekä niiden huoltotapahtumat. Työ tehtiin Arval Oy:lle, joka tarjoaa Suomessa yksityis- ja yritysleasingratkaisuja. Arval Oy perustettiin vuonna 1989 ranskalaisen pankki- ja sijoitusyhtiö BNP Paribasin toimesta tarjoamaan leasing-autopalveluja yrityksille. Loppuvuodesta 2020 Arval Oy aloitti yksityisleasingin Suomessa. Arval Oy:llä on yli 7000 työntekijää maailmanlaajuisesti ja leasingpalveluita tarjotaan yli 29 maassa. Suomessa Arval Oy aloitti toimintansa vuonna 2012.
EU-lainsäädäntö on tiukentunut huomattavasti vuonna 2020 ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi, ja autonvalmistajia painostetaan saavuttamaan lainsäädännön asettamat päästötavoitteet rangaistusmaksujen uhalla. Tämä on lisännyt etenkin autojen valmistajien painetta kasvattaa sähköautojen tarjontaa, mikä tukee myös Arval Oy:n tavoitteita kasvattaa sähköautojen osuutta autokannassa maailmanlaajuisesti 500 000 sähköautoon.
Tavoitteet suuresta sähköautokannasta vaativat etenkin Suomen markkinoilla paljon tietoa niiden tämänhetkisestä tilanteesta ja mahdollisista esteistä sähköautojen yleistymiseksi. Tämän takia tässä insinöörityössä pureudutaan myös sähköautojen haasteisiin Suomen markkinoilla sekä siihen, mitä asioita tulee tehdä sähköautojen yleistymiseksi. Insinöörityössä käsitellään myös hieman sähköautojen ympäristövaikutuksia, jotka ovat olleet mediassa viime vuodet vahvasti esillä.
Osana tätä insinöörityötä tehtiin kyselytutkimus korjaamoille, jolla pyrittiin selvittämään sähköautojen huoltojen sisältöä sekä takuunalaisia korjauksia. Sähköautojen huoltoihin liittyvät tulokset jäivät kuitenkin osin vajavaisiksi huonosta vastausvasteesta johtuen. Insinöörityöhön kerättiin sellaista yleistietoa sähköautojen huolloista, mitä oli saatavilla.
EU-lainsäädäntö on tiukentunut huomattavasti vuonna 2020 ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi, ja autonvalmistajia painostetaan saavuttamaan lainsäädännön asettamat päästötavoitteet rangaistusmaksujen uhalla. Tämä on lisännyt etenkin autojen valmistajien painetta kasvattaa sähköautojen tarjontaa, mikä tukee myös Arval Oy:n tavoitteita kasvattaa sähköautojen osuutta autokannassa maailmanlaajuisesti 500 000 sähköautoon.
Tavoitteet suuresta sähköautokannasta vaativat etenkin Suomen markkinoilla paljon tietoa niiden tämänhetkisestä tilanteesta ja mahdollisista esteistä sähköautojen yleistymiseksi. Tämän takia tässä insinöörityössä pureudutaan myös sähköautojen haasteisiin Suomen markkinoilla sekä siihen, mitä asioita tulee tehdä sähköautojen yleistymiseksi. Insinöörityössä käsitellään myös hieman sähköautojen ympäristövaikutuksia, jotka ovat olleet mediassa viime vuodet vahvasti esillä.
Osana tätä insinöörityötä tehtiin kyselytutkimus korjaamoille, jolla pyrittiin selvittämään sähköautojen huoltojen sisältöä sekä takuunalaisia korjauksia. Sähköautojen huoltoihin liittyvät tulokset jäivät kuitenkin osin vajavaisiksi huonosta vastausvasteesta johtuen. Insinöörityöhön kerättiin sellaista yleistietoa sähköautojen huolloista, mitä oli saatavilla.