Sairaanhoitajien kokemuksia kansainvälisten sairaanhoitajaopiskelijoiden kliinisen harjoittelun ohjaamisesta
Portti, Tiina (2020)
Portti, Tiina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101111150
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101111150
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kuvailla sairaanhoitajien kokemuksia kansainvälisten sairaanhoitajaopiskelijoiden kliinisen harjoittelun ohjaamisesta. Tavoitteena on tutkimustulosten hyödyntäminen kansainvälisten sairaanhoitajaopiskelijoiden kliinisen ohjauksen kehittämiseen. Opinnäytetyön tutkimuskysymys on: Millaisia kokemuksia sairaanhoitajilla on kansainvälisten sairaanhoitajaopiskelijoiden kliinisestä ohjauksesta?
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelut toteutuivat pari- ja yksilöhaastatteluina (n=3). Haastateltavat oli tutkimuksessa valikoitu kokemuksen sekä ammatin perusteella. Aineisto analysointiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Sairaanhoitajat kokivat kansainvälisten sairaanhoitajaopiskelijoiden kliinisen harjoittelun antoisaksi sekä haasteelliseksi. Vastavuoroinen suhde opiskelijaan sekä oppimisprosessin tukeminen koettiin vaikuttavan oleellisesti ohjaukseen. Kielen ja kulttuuriin koettiin vaikuttavan vuorovaikutukseen sekä kansainvälisen opiskelijan suoriutumiseen sairaanhoitajan työtehtävistä. Kliinisessä ympäristössä todettiin olevan haasteita toimivan ohjauksen kannalta. Sairaanhoitajat toivat ilmi sekä resurssien että tuen puutetta kliinisessä ympäristössä. Yhteistyö ammattikorkeakoulun kanssa koettiin toimivaksi, mutta yhteisten näkemysten puute kielen merkityksestä harjoittelussa vaikeutti kliinisen harjoittelun ohjaamista sekä harjoittelun arviointia.
Opinnäytetyön tulosten pohjata voidaan todeta sairaanhoitajien kokevan kansainvälisten sairaanhoitajaopiskelijoiden kliinisen harjoitteluun liittyvän erityisiä ongelmakohtia sekä tuen tarpeita. Tutkimuksen pohjalta voidaan todeta tarve opiskelijan sekä ohjaajan kielelliselle tukemiselle kliinisessä oppimisympäristössä. Kansainvälisiä opiskelijoita ohjaavat sairaanhoitajat tarvitsevat tukea esimiehiltään sekä kollegoiltaan. Resurssien lisääminen sekä ohjaajien pätevyyden kehittäminen on tarpeellista. Tutkimus osoitti tarpeen kehittää ammattikorkeakoulun ja kliinisen harjoittelupaikan välille yhteinen selkeä linjaus kielen merkityksestä harjoittelussa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelut toteutuivat pari- ja yksilöhaastatteluina (n=3). Haastateltavat oli tutkimuksessa valikoitu kokemuksen sekä ammatin perusteella. Aineisto analysointiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Sairaanhoitajat kokivat kansainvälisten sairaanhoitajaopiskelijoiden kliinisen harjoittelun antoisaksi sekä haasteelliseksi. Vastavuoroinen suhde opiskelijaan sekä oppimisprosessin tukeminen koettiin vaikuttavan oleellisesti ohjaukseen. Kielen ja kulttuuriin koettiin vaikuttavan vuorovaikutukseen sekä kansainvälisen opiskelijan suoriutumiseen sairaanhoitajan työtehtävistä. Kliinisessä ympäristössä todettiin olevan haasteita toimivan ohjauksen kannalta. Sairaanhoitajat toivat ilmi sekä resurssien että tuen puutetta kliinisessä ympäristössä. Yhteistyö ammattikorkeakoulun kanssa koettiin toimivaksi, mutta yhteisten näkemysten puute kielen merkityksestä harjoittelussa vaikeutti kliinisen harjoittelun ohjaamista sekä harjoittelun arviointia.
Opinnäytetyön tulosten pohjata voidaan todeta sairaanhoitajien kokevan kansainvälisten sairaanhoitajaopiskelijoiden kliinisen harjoitteluun liittyvän erityisiä ongelmakohtia sekä tuen tarpeita. Tutkimuksen pohjalta voidaan todeta tarve opiskelijan sekä ohjaajan kielelliselle tukemiselle kliinisessä oppimisympäristössä. Kansainvälisiä opiskelijoita ohjaavat sairaanhoitajat tarvitsevat tukea esimiehiltään sekä kollegoiltaan. Resurssien lisääminen sekä ohjaajien pätevyyden kehittäminen on tarpeellista. Tutkimus osoitti tarpeen kehittää ammattikorkeakoulun ja kliinisen harjoittelupaikan välille yhteinen selkeä linjaus kielen merkityksestä harjoittelussa.