"Mitä tehhään ens kerralla?” : Ryhmämuotoisen joustavan perusopetuksen vuosisuunnitelman kehittäminen Juhani Ahon koululle
Väisänen, Veera; Huttunen, Nea; Hyttinen, Inka (2020)
Väisänen, Veera
Huttunen, Nea
Hyttinen, Inka
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101091129
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101091129
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin kehittämistyönä ja toimeksiantajana oli Iisalmen Juhani Ahon koulu. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Juhani Ahon koululle ryhmämuotoiseen joustavaan perusopetukseen vuosisuunnitelma. Vuosisuunnitelma on joustavan perusopetuksen toteutuksen, suunnittelun ja kehittämisen työväline. Opinnäytetyön tavoite oli, että vuosisuunnitelma selkeyttää ja tehostaa joustavaa perusopetusta sekä laajentaa sen yhteistyöverkostoa. Tavoitteena oli myös vahvistaa joustavaan perusopetukseen osallistuvien nuorten osallisuutta ja sen myötä ehkäistä
syrjäytymistä.
Opinnäytetyössä käytettiin kehittämistyön menetelmänä Demingin PDCA-ympyrää. Ennen vuosisuunnitelman laatimista joustavan perusopetuksen nykyiset ja entiset oppilaat sekä JOPO-toiminnan vastuuhenkilöt tekivät alkukartoituskyselyn Webropolissa. Alkukartoituskyselyssä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Alkukartoituskyselyssä selvitettiin joustavan perusopetuksen nykytilanne, vahvuudet, kehittämiskohteet sekä JOPO-oppilaiden toiveet ja kiinnostuksen kohteet jatko-opiskelupaikkojen osalta. Vuosisuunnitelmaan koottiin kalenteri ryhmämuotoisen joustavan perusopetuksen suunnittelun tueksi sekä lista retkeily- ja tutustumiskohteista ja yritysvierailukohteista. Vuosisuunnitelmaan tehtiin konkreettinen suunnitelma ryhmämuotoisen JOPO-opetuksen toteuttamisesta teemoittain. Vuosisuunnitelmaan etsittiin myös ajankohtaista teoriatietoa joustavasta perusopetuksesta sekä nuorten osallisuuden edistämisestä ja syrjäytymisen ehkäisemisestä.
Vuosisuunnitelmasta saatiin toimeksiantajalta positiivista palautetta. Vuosisuunnitelma koettiin hyväksi ja selkeäksi kokonaisuudeksi, joka pitää sisällään laajan yhteistyöverkoston. Vuosisuunnitelmassa olevilla aloitus- ja lopetuskyselylomakkeilla voidaan edistää JOPO-oppilaiden osallisuutta, koska kyselylomakkeiden avulla he pääsevät vaikuttamaan JOPO-opetuksen sisältöön ja osallistumaan sen toteutukseen. Yhteistyöverkoston laajentaminen tarjoaa JOPO-oppilaille laajemmin näkemyksiä eri alojen yrityksistä, mikä edesauttaa jatko-opiskelupaikan valitsemisessa ja ehkäisee syrjäytymistä.
syrjäytymistä.
Opinnäytetyössä käytettiin kehittämistyön menetelmänä Demingin PDCA-ympyrää. Ennen vuosisuunnitelman laatimista joustavan perusopetuksen nykyiset ja entiset oppilaat sekä JOPO-toiminnan vastuuhenkilöt tekivät alkukartoituskyselyn Webropolissa. Alkukartoituskyselyssä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Alkukartoituskyselyssä selvitettiin joustavan perusopetuksen nykytilanne, vahvuudet, kehittämiskohteet sekä JOPO-oppilaiden toiveet ja kiinnostuksen kohteet jatko-opiskelupaikkojen osalta. Vuosisuunnitelmaan koottiin kalenteri ryhmämuotoisen joustavan perusopetuksen suunnittelun tueksi sekä lista retkeily- ja tutustumiskohteista ja yritysvierailukohteista. Vuosisuunnitelmaan tehtiin konkreettinen suunnitelma ryhmämuotoisen JOPO-opetuksen toteuttamisesta teemoittain. Vuosisuunnitelmaan etsittiin myös ajankohtaista teoriatietoa joustavasta perusopetuksesta sekä nuorten osallisuuden edistämisestä ja syrjäytymisen ehkäisemisestä.
Vuosisuunnitelmasta saatiin toimeksiantajalta positiivista palautetta. Vuosisuunnitelma koettiin hyväksi ja selkeäksi kokonaisuudeksi, joka pitää sisällään laajan yhteistyöverkoston. Vuosisuunnitelmassa olevilla aloitus- ja lopetuskyselylomakkeilla voidaan edistää JOPO-oppilaiden osallisuutta, koska kyselylomakkeiden avulla he pääsevät vaikuttamaan JOPO-opetuksen sisältöön ja osallistumaan sen toteutukseen. Yhteistyöverkoston laajentaminen tarjoaa JOPO-oppilaille laajemmin näkemyksiä eri alojen yrityksistä, mikä edesauttaa jatko-opiskelupaikan valitsemisessa ja ehkäisee syrjäytymistä.