Digitaalisten työkalujen hyödyntäminen seisokeissa ja niiden seurannassa
Jokela, Joona (2020)
Lataukset:
Jokela, Joona
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101081108
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101081108
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli oppia ymmärtämään digitalisaation ja sen tuomien työkalujen käyttötarkoitus seisokkien suunnittelussa, toteutuksessa ja seurannassa. Lisäksi tavoitteena oli tuottaa lisäarvoa ja kehitysideoita UPM Lappeenrannan biojalostamon seisokkien läpiviemiseksi paremmin sekä etsiä kohdeyrityksen tarpeisiin sopivia työkaluja joko olemassa olevista tai kaupallisista sovelluksista.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa avattiin tarkasti seisokkien eri vaiheet teollisuudessa ja digitalisaatio sekä sen tuomat hyödyt teollisuuteen. Lisäksi avattiin teollisuudessa käytettyjen toiminnanohjausjärjestelmien toimintaa ja älykkäiden toiminnanohjausjärjestelmien mahdollisuuksia tulevaisuudessa. Tämän jälkeen tutkittiin kohdeyrityksessä käytettävien eri järjestelmien toimintaa ja sitä, miten nämä järjestelmät tukevat seisokkien läpivientiä kohdeyrityksessä suunnitteluvaiheesta seisokin päättämiseen. Teoriaosuuden apuna käytettiin tiedekirjaston, tieteellisten julkaisujen ja standardien tarjoamaa materiaalia.
Työn lopussa tutkittiin kohdeyrityksen seisokkien digitalisointia jo olemassa olevien järjestelmien ja kaupallisten tarjoajien sovelluksien avulla ja avattiin tutkittujen sovellusten toiminta koko seisokin suunnitteluvaiheet huomioiden. Kaupallisten tarjoajien sovelluksia tutkittiin saatujen materiaalien, palaverien, tuote-esittelyjen ja internetsivustojen pohjalta.
Työn tuloksena esitettiin kohdeyritykselle käyttöönotettavaksi yksi vertaillusta sovelluksista. Vertailu tehtiin sovellusten välillä hinnan, perusominaisuuksien, kohdeyrityksen tarpeiden, saatujen tietojen, tuote-esittelyjen ja kohdeyrityksen henkilöstön kanssa käytyjen palaverien sekä keskustelujen perusteella. Tärkeimpänä vertailuna pidettiin yhdessä kohdeyrityksen käyttö- ja kunnossapito sekä seisokkihenkilöstön kanssa suunniteltuja tarpeita, joita vertailussa painotettiin eriarvoisiksi. Esitetylle käyttöönotettavalle sovellukselle luotiin aikajana, minkä perusteella suunniteltiin käyttöönotto yrityksessä tarkemmin. The purpose of this thesis was to learn and understand digitalization and what the tools it brings along with it can improve in turnarounds. In addition, the purpose was to development ideas to better manage the turnaround process of UPM Lappeenranta's biorefinery and to look for suitable tools for the target company's needs in either existing or commercial applications.
In the theoretical part of the thesis turnaround process and digitalization and all the phases which it includes for them were studied. As well all what those digital tools and digitalization can improve to them were studied also. In addition, the operation of ERP systems used in industry and the possibilities of intelligent ERP systems in the future were opened. After that followed by an examination of the operation of the various systems used in the target company and how these systems support the turnaround process. The theoretical part was supported by material provided by the science library, scientific publications, and standards.
In the end of the thesis the digitalization of the target company turnaround was studied using existing systems and those three different applications from commercial providers. All functions from those systems were reviewed and compared to target company needs. Applications from commercial providers were researched based on the materials received, meetings, product demonstrations, and websites.
As a result of the thesis one of the compared commercial applications was presented to target company for implementation. The comparison between applications was made based on price, basic features, needs of the target company, information received, product presentations and meetings and discussions with the staff of the target company. After that a timeline was created for the implementation of the presented application in the target company.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa avattiin tarkasti seisokkien eri vaiheet teollisuudessa ja digitalisaatio sekä sen tuomat hyödyt teollisuuteen. Lisäksi avattiin teollisuudessa käytettyjen toiminnanohjausjärjestelmien toimintaa ja älykkäiden toiminnanohjausjärjestelmien mahdollisuuksia tulevaisuudessa. Tämän jälkeen tutkittiin kohdeyrityksessä käytettävien eri järjestelmien toimintaa ja sitä, miten nämä järjestelmät tukevat seisokkien läpivientiä kohdeyrityksessä suunnitteluvaiheesta seisokin päättämiseen. Teoriaosuuden apuna käytettiin tiedekirjaston, tieteellisten julkaisujen ja standardien tarjoamaa materiaalia.
Työn lopussa tutkittiin kohdeyrityksen seisokkien digitalisointia jo olemassa olevien järjestelmien ja kaupallisten tarjoajien sovelluksien avulla ja avattiin tutkittujen sovellusten toiminta koko seisokin suunnitteluvaiheet huomioiden. Kaupallisten tarjoajien sovelluksia tutkittiin saatujen materiaalien, palaverien, tuote-esittelyjen ja internetsivustojen pohjalta.
Työn tuloksena esitettiin kohdeyritykselle käyttöönotettavaksi yksi vertaillusta sovelluksista. Vertailu tehtiin sovellusten välillä hinnan, perusominaisuuksien, kohdeyrityksen tarpeiden, saatujen tietojen, tuote-esittelyjen ja kohdeyrityksen henkilöstön kanssa käytyjen palaverien sekä keskustelujen perusteella. Tärkeimpänä vertailuna pidettiin yhdessä kohdeyrityksen käyttö- ja kunnossapito sekä seisokkihenkilöstön kanssa suunniteltuja tarpeita, joita vertailussa painotettiin eriarvoisiksi. Esitetylle käyttöönotettavalle sovellukselle luotiin aikajana, minkä perusteella suunniteltiin käyttöönotto yrityksessä tarkemmin.
In the theoretical part of the thesis turnaround process and digitalization and all the phases which it includes for them were studied. As well all what those digital tools and digitalization can improve to them were studied also. In addition, the operation of ERP systems used in industry and the possibilities of intelligent ERP systems in the future were opened. After that followed by an examination of the operation of the various systems used in the target company and how these systems support the turnaround process. The theoretical part was supported by material provided by the science library, scientific publications, and standards.
In the end of the thesis the digitalization of the target company turnaround was studied using existing systems and those three different applications from commercial providers. All functions from those systems were reviewed and compared to target company needs. Applications from commercial providers were researched based on the materials received, meetings, product demonstrations, and websites.
As a result of the thesis one of the compared commercial applications was presented to target company for implementation. The comparison between applications was made based on price, basic features, needs of the target company, information received, product presentations and meetings and discussions with the staff of the target company. After that a timeline was created for the implementation of the presented application in the target company.