Työterveysyhteistyön kehittäminen pienten yritysten kanssa
Flink, Sanna (2020)
Flink, Sanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121929709
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121929709
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää työterveysyhteistyön nykytila ja kehittämiskohteet työterveyshuollon toimintayksikössä, jossa itse toimin vastaavana työterveyshoitajana. Tavoitteena oli kehittää erityisesti pienten yritysten kanssa tehtävää yhteistyötä hyvän työterveyshuoltokäytännön mukaiseksi toiminnaksi. Opinnäytetyön tarve oli työpaikkalähtöinen ja tavoitteena on kehittää tämän yksittäisen työpaikan käytäntöjä.
Hyvä työterveyshuolto tulee tapahtua yhteistyössä. Valtioneuvoston asetus hyvästä työterveyshuoltokäytännöstä (708/2013) tuli voimaan vuoden 2014 alussa. Siinä keskeinen käsite on työterveysyhteistyö, joka tarkoittaa työantajan, työntekijöiden ja työterveyshuollon keskinäistä yhteistyötä. Tämän asetuksen myötä myös työterveyshuollon laatuun ja toiminnan vaikuttavuuden arvioon vaaditaan toimenpiteitä.
Opinnäytetyössä selvitettiin toimintatutkimuksen keinoin työterveysyhteistyön nykytila sähköisen kyselylomakkeen ja havainnoinnin keinoin yhden työterveyshuollon yksikön näkökulmasta. Kyselylomake lähetetiin työterveyshuollon asiakasyrityksille ja työterveyshoitajille. Kyselyn avulla selvitettiin, miten usein yhteydenottoja tapahtuu, miten hyvin asiakkaat voivat vaikuttaa palveluihin, miten yhteistyön toteutumista voidaan seurata sekä pyydettiin ideoita toimintatapojen kehittämiseen. Kyselystä tehtiin määrällinen analyysi, jota hyödynnettiin työterveyshoitajille kohdennetussa työpajassa.
Kyselyn tulosten perusteella asiakasyritykset kokivat yhteistyön työterveyshuollon kanssa pääosin riittävän toimivaksi. Kehittämistarpeita ei yritysten taholta juuri saatu. Työterveyshoitajista puolestaan suurin osa koki yhteistyön olevan kovin haasteellista. Työterveyshoitajat kokivat myös seurannan ja vaikuttavuuden keinojen olevan puutteellisia. Työterveyshoitajille järjestettyjen työpajojen perusteella työterveysyhteistyön kehittämisen tarpeita ja ideoita kehittämiseen löydettiin hyvin. Opinnäytetyön pohjalta tehdyt kehittämissuunnitelmat ovat vasta tekeillä, joten uusia seurannan tuloksia ei vielä ole käytettävissä. Jatkuvaa reflektointia kuitenkin tehdään.
Asiasanat: työterveysyhteistyö, asiakkuus, työterveyshoitaja, kehittäminen, vaikuttavuus
Hyvä työterveyshuolto tulee tapahtua yhteistyössä. Valtioneuvoston asetus hyvästä työterveyshuoltokäytännöstä (708/2013) tuli voimaan vuoden 2014 alussa. Siinä keskeinen käsite on työterveysyhteistyö, joka tarkoittaa työantajan, työntekijöiden ja työterveyshuollon keskinäistä yhteistyötä. Tämän asetuksen myötä myös työterveyshuollon laatuun ja toiminnan vaikuttavuuden arvioon vaaditaan toimenpiteitä.
Opinnäytetyössä selvitettiin toimintatutkimuksen keinoin työterveysyhteistyön nykytila sähköisen kyselylomakkeen ja havainnoinnin keinoin yhden työterveyshuollon yksikön näkökulmasta. Kyselylomake lähetetiin työterveyshuollon asiakasyrityksille ja työterveyshoitajille. Kyselyn avulla selvitettiin, miten usein yhteydenottoja tapahtuu, miten hyvin asiakkaat voivat vaikuttaa palveluihin, miten yhteistyön toteutumista voidaan seurata sekä pyydettiin ideoita toimintatapojen kehittämiseen. Kyselystä tehtiin määrällinen analyysi, jota hyödynnettiin työterveyshoitajille kohdennetussa työpajassa.
Kyselyn tulosten perusteella asiakasyritykset kokivat yhteistyön työterveyshuollon kanssa pääosin riittävän toimivaksi. Kehittämistarpeita ei yritysten taholta juuri saatu. Työterveyshoitajista puolestaan suurin osa koki yhteistyön olevan kovin haasteellista. Työterveyshoitajat kokivat myös seurannan ja vaikuttavuuden keinojen olevan puutteellisia. Työterveyshoitajille järjestettyjen työpajojen perusteella työterveysyhteistyön kehittämisen tarpeita ja ideoita kehittämiseen löydettiin hyvin. Opinnäytetyön pohjalta tehdyt kehittämissuunnitelmat ovat vasta tekeillä, joten uusia seurannan tuloksia ei vielä ole käytettävissä. Jatkuvaa reflektointia kuitenkin tehdään.
Asiasanat: työterveysyhteistyö, asiakkuus, työterveyshoitaja, kehittäminen, vaikuttavuus