Icehearts-joukkueen ydinryhmän lasten valitseminen.
Åström, Tommy (2020)
Åström, Tommy
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121829472
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121829472
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsitteli perustettavan Icehearts-joukkueen lasten kartoitusta ja valintaa ydinryhmään, jolla toiminta aloitettiin. Opinnäytetyön taustalla oli tarve kehittää Icehearts-joukkueen valintaprosessia yhdistämällä teoriatietoa ja tutkimuksellista kehittämistyötä. Tarkoitus oli kerätä ja kirjata tietoa vuorovaikutustilanteista, joita oli ammattilaisten, lapsien ja heidän huoltajiensa kanssa. Tavoite oli tarjota uusia käytännön vinkkejä Icehearts-kasvattajan työhön.
Tutkimuksen menetelmä oli toiminnallinen opinnäytetyö, koska koko Icehearts-toimintamalli perustuu käytännön toimenpiteisiin, läsnäoloon ja arjen pieniin tekoihin. Opinnäytetyössä toteutettiin kaksi eri vaihetta. Ensimmäisessä vaiheessa keväällä tapahtui verkostoituminen, lasten kartoitus sekä seitsemän pojan valinta mukaan joukkueeseen. Toisessa vaiheessa syksyllä heillä alkoi Icehearts-toiminta. Koulussa ja vapaa-ajalla tapahtunutta poikien tukemista tutkittiin toiminnan vaikuttavuuden osalta havainnoiden ja palautetta keräten. Näin saatiin varmuus sille, että toimintaan oli valittu lapsia, jotka siitä oikeasti hyötyivät.
Vuoden kestäneen prosessin tulokset vastasivat hyvin tavoitteisiin. Opinnäytetyön aikana löytyi paljon yksityiskohtia, oivalluksia, toimintatapoja ja pieniä tekoja, jotka auttoivat prosessissa ja, jotka on kirjattu opinnäytetyöhön avuksi uusille kasvattajille. Kokemusten ja saadun palautteen mukaan ydinryhmän lasten valitseminen sekä toiminnan aloitus onnistuivat erinomaisesti.
Asiasanat: Syrjäytyminen, huoli, varhainen puuttuminen, pitkäkestoisuus, moniammatillinen yhteistyö
Tutkimuksen menetelmä oli toiminnallinen opinnäytetyö, koska koko Icehearts-toimintamalli perustuu käytännön toimenpiteisiin, läsnäoloon ja arjen pieniin tekoihin. Opinnäytetyössä toteutettiin kaksi eri vaihetta. Ensimmäisessä vaiheessa keväällä tapahtui verkostoituminen, lasten kartoitus sekä seitsemän pojan valinta mukaan joukkueeseen. Toisessa vaiheessa syksyllä heillä alkoi Icehearts-toiminta. Koulussa ja vapaa-ajalla tapahtunutta poikien tukemista tutkittiin toiminnan vaikuttavuuden osalta havainnoiden ja palautetta keräten. Näin saatiin varmuus sille, että toimintaan oli valittu lapsia, jotka siitä oikeasti hyötyivät.
Vuoden kestäneen prosessin tulokset vastasivat hyvin tavoitteisiin. Opinnäytetyön aikana löytyi paljon yksityiskohtia, oivalluksia, toimintatapoja ja pieniä tekoja, jotka auttoivat prosessissa ja, jotka on kirjattu opinnäytetyöhön avuksi uusille kasvattajille. Kokemusten ja saadun palautteen mukaan ydinryhmän lasten valitseminen sekä toiminnan aloitus onnistuivat erinomaisesti.
Asiasanat: Syrjäytyminen, huoli, varhainen puuttuminen, pitkäkestoisuus, moniammatillinen yhteistyö