Sosiaalisen median markkinoinnin kehittäminen Case: Urheilun erikoisliike X
Kortessalo, Helmiina; Haapanen, Elisa (2020)
Kortessalo, Helmiina
Haapanen, Elisa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628760
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628760
Tiivistelmä
Sosiaalisen median markkinoinnin avulla yritykset voivat lisätä kaupallista julkisuutta. Onnistuneen sosiaalisen median markkinointi edellyttää asiakkaiden tuntemista, jotta viestintä saadaan kohdennettua oikein. Tämän työn tavoitteena on tutkia, minkälaisia asiakaspersoonia Yritys X:llä on ja minkälaista heidän ostokäyttäytymisensä on. Tarkoituksena on kehittää Yritys X:n sosiaalisen median markkinointia asiakasprofiilien ja asiakkaiden ostokäyttäytymisen perusteella. Tuloksien pohjalta muodostettiin kehitysehdotuksina markkinoinnin vuosikello ja selkeät julkaisuajankohdat, joilla Yritys X:n sosiaalisen median markkinointia voisi parantaa.
Tietoperusta koostuu seuraavista aiheista: asiakaspersoonista, ostokäyttäytymisestä sekä sosiaalisen mediasta ja markkinoinnista. Ensimmäisessä osassa tarkastelemme, mitä asiakas- / ostajapersoonilla tarkoitetaan, ja mikä arvo niiden tuntemisella on yritykselle. Lisäksi tarkastelemme asiakkaan ostokäyttäytymistä ja miten sosiaalisen median markkinoinnin avulla voidaan vaikuttaa siihen. Toisessa osassa on aiheena sosiaalinen media ja markkinointi, erityisesti sisältömarkkinointi. Kerromme, mitä sosiaalisen median käsitteellä tarkoitetaan ja mitä yritysten tulisi ottaa sisältömarkkinoinnissa huomioon tavoittaakseen potentiaaliset asiakkaat. Sisältömarkkinoinnin alaluvuista löytyy teoriaa myös markkinoinnin vuosikellosta ja kampanjoista. Lisäksi paneudumme markkinointiin sosiaalisen median kanavissa, tässä tapauksessa Facebookissa ja Instagramissa. Tarkastelemme, miksi kyseisten kanavien käyttö kannattaa ja minkälaisilla toimilla niiden hyötyjä saisi lisättyä.
Tutkimusmenetelminä käytimme haastattelua sekä kahta eri tavoin toteutettua kyselyä. Sähköisen kyselyn avulla saimme tietoa, minkälaisia asiakkaita Yritys X:llä on ja mitkä tekijät vaikuttavat ostopäätöksen syntyyn. Instagram-kyselyn avulla saimme tietää, minkälaista sisältöä Yritys X:n Instagram-seuraajat kaipaavat lisää. Haastattelujen avulla saimme tietää Yritys X:n asiakkaiden asiakaskokemuksista ja ostokäyttäytymisestä.
Tutkimuksen perusteella sosiaalisen median markkinointi vaatii suunnitelmallisuutta ja säännönmukaisuutta. Yhtenä kehitysehdotuksena laadimme kuukausitasoisen markkinoinnin vuosikellon. Kyselyn vastausten perusteella Yritys X:n asiakkaat ostavat Yritys X:n tuotteita harvoin, ja ostosesonki painottuu alkusyksyyn. Tämän perusteella ehdotamme lisäämään sosiaaliseen mediaan kampanjoita, joiden tavoitteena on tehdä Yritys X:n toiminta näkyväksi ympäri vuoden, ja lisätä sitä kautta myyntiä. Lisäksi sosiaalisen median päivitykset on hyvä ajoittaa oikein. Laatimiemme kuukausittaisten teemojen ja viikoittain vaihtuvien julkaisuehdotusten avulla toimeksiantajan on helpompi tuottaa sisältöä sosiaaliseen mediaan.
Jatkossa voisi tutkia, onko sosiaalisen median markkinoinnin tehostaminen lisännyt Yritys X:n näkyvyyttä ja tuloksellisuutta.
Tietoperusta koostuu seuraavista aiheista: asiakaspersoonista, ostokäyttäytymisestä sekä sosiaalisen mediasta ja markkinoinnista. Ensimmäisessä osassa tarkastelemme, mitä asiakas- / ostajapersoonilla tarkoitetaan, ja mikä arvo niiden tuntemisella on yritykselle. Lisäksi tarkastelemme asiakkaan ostokäyttäytymistä ja miten sosiaalisen median markkinoinnin avulla voidaan vaikuttaa siihen. Toisessa osassa on aiheena sosiaalinen media ja markkinointi, erityisesti sisältömarkkinointi. Kerromme, mitä sosiaalisen median käsitteellä tarkoitetaan ja mitä yritysten tulisi ottaa sisältömarkkinoinnissa huomioon tavoittaakseen potentiaaliset asiakkaat. Sisältömarkkinoinnin alaluvuista löytyy teoriaa myös markkinoinnin vuosikellosta ja kampanjoista. Lisäksi paneudumme markkinointiin sosiaalisen median kanavissa, tässä tapauksessa Facebookissa ja Instagramissa. Tarkastelemme, miksi kyseisten kanavien käyttö kannattaa ja minkälaisilla toimilla niiden hyötyjä saisi lisättyä.
Tutkimusmenetelminä käytimme haastattelua sekä kahta eri tavoin toteutettua kyselyä. Sähköisen kyselyn avulla saimme tietoa, minkälaisia asiakkaita Yritys X:llä on ja mitkä tekijät vaikuttavat ostopäätöksen syntyyn. Instagram-kyselyn avulla saimme tietää, minkälaista sisältöä Yritys X:n Instagram-seuraajat kaipaavat lisää. Haastattelujen avulla saimme tietää Yritys X:n asiakkaiden asiakaskokemuksista ja ostokäyttäytymisestä.
Tutkimuksen perusteella sosiaalisen median markkinointi vaatii suunnitelmallisuutta ja säännönmukaisuutta. Yhtenä kehitysehdotuksena laadimme kuukausitasoisen markkinoinnin vuosikellon. Kyselyn vastausten perusteella Yritys X:n asiakkaat ostavat Yritys X:n tuotteita harvoin, ja ostosesonki painottuu alkusyksyyn. Tämän perusteella ehdotamme lisäämään sosiaaliseen mediaan kampanjoita, joiden tavoitteena on tehdä Yritys X:n toiminta näkyväksi ympäri vuoden, ja lisätä sitä kautta myyntiä. Lisäksi sosiaalisen median päivitykset on hyvä ajoittaa oikein. Laatimiemme kuukausittaisten teemojen ja viikoittain vaihtuvien julkaisuehdotusten avulla toimeksiantajan on helpompi tuottaa sisältöä sosiaaliseen mediaan.
Jatkossa voisi tutkia, onko sosiaalisen median markkinoinnin tehostaminen lisännyt Yritys X:n näkyvyyttä ja tuloksellisuutta.