Katsaus etäopetukseen: Varhaisiän musiikkikasvatuksen videoprojekti keväällä 2020
Parviainen, Matleena (2020)
Parviainen, Matleena
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628642
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628642
Tiivistelmä
Tutkimuksellisen kehittämisprojektin lähtökohtana oli etäopetusvideoiden tekeminen Lappeenrannan musiikkiopiston musiikkileikkikouluryhmille keväällä 2020. Tavoitteena oli saada järjestettyä poikkeusajan etäopetus varhaisiän musiikkikasvatuksen tavoitteista ja pedagogisesta perusteellisuudesta tinkimättä. Kehittämisprojektissa selvitettiin miten varhaisiän musiikkikasvatuksen tavoitteet toteutuvat opetusvideoilla sekä kiinnitettiin huomiota opetusvideoiden vuorovaikutuksellisuuteen.
Opetusvideot toteutettiin kuvaamalla, äänittämällä ja editoimalla materiaalia, joista koostettiin opetusvideoita. Videot ladattiin YouTubeen. Kolmelle eri ikäryhmälle suunnattujen opetusvideoiden linkit lähetettiin viikoittain musiikkiopiston muskariryhmille. Tutkimuksen pääaineisto koostuu opetusvideoista. Sivuaineistona ovat projektipäiväkirja sekä opiskelijakollegoilta ja vanhemmilta saatu palaute.
Kehittämisprojektin aineiston perusteella voidaan päätellä, että varhaisiän musiikkikasvatuksen tavoitteiden toteutuminen on mahdollista myös opetusvideoiden avulla. Videot osallistivat lapsia musisoimaan kotonaan opetusvideoiden mukana. Päätelmäni on, että vuorovaikutteisuus toteutuu opetusvideoilla eri tavoin kuin lähiopetuksessa. Opetusvideoilla huomioitu vuorovaikutteisuus ja tuttuus on kuitenkin kantanut hedelmää myöhemmin jatkuneessa lähiopetuksessa. Kehittämisprojekti on inspiroinut jatkamaan video- ja editointityötä osana lähiopetusta.
Opetusvideot toteutettiin kuvaamalla, äänittämällä ja editoimalla materiaalia, joista koostettiin opetusvideoita. Videot ladattiin YouTubeen. Kolmelle eri ikäryhmälle suunnattujen opetusvideoiden linkit lähetettiin viikoittain musiikkiopiston muskariryhmille. Tutkimuksen pääaineisto koostuu opetusvideoista. Sivuaineistona ovat projektipäiväkirja sekä opiskelijakollegoilta ja vanhemmilta saatu palaute.
Kehittämisprojektin aineiston perusteella voidaan päätellä, että varhaisiän musiikkikasvatuksen tavoitteiden toteutuminen on mahdollista myös opetusvideoiden avulla. Videot osallistivat lapsia musisoimaan kotonaan opetusvideoiden mukana. Päätelmäni on, että vuorovaikutteisuus toteutuu opetusvideoilla eri tavoin kuin lähiopetuksessa. Opetusvideoilla huomioitu vuorovaikutteisuus ja tuttuus on kuitenkin kantanut hedelmää myöhemmin jatkuneessa lähiopetuksessa. Kehittämisprojekti on inspiroinut jatkamaan video- ja editointityötä osana lähiopetusta.