Perehdytysmateriaali myynnin johtamisen tueksi yritys X:lle
Sallinen, Juha (2020)
Sallinen, Juha
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121528456
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121528456
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli luoda perehdytysmateriaali myynnin johtamisen tueksi yritys X:lle. Materiaalin avulla uusi myyntipäällikkö pystyy suoriutumaan työstä yrityksen toimintamallien mukaisesti. Kehittämistyölle todettiin olevan todellinen tarve, sillä yritys X:llä ei ollut käytössään uusille myyntipäälliköille perehdytysmateriaalia tai perehdytysmallia. Tavoitteena oli tehdä perehdytysmateriaalista sellainen, joka tukee myyntipäälliköiden työtä ja joka on osa heidän arkeansa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakennettiin tukemaan perehdytysmateriaalia ja kirjallisuudesta haettiin teoriaa hyvästä perehdytyksestä sekä asiakkuuksien ja myynnin johtamisesta. Opinnäytetyö tehtiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista menetelmää. Tutkimusmenetelmän tavoitteena oli luoda käsitys yrityksen perehdytyksen ja myynnin johtamisen nykytilasta sekä saada palautetta valmiista perehdytysmateriaalista sen käyttäjiltä.
Palautetta perehdytysmateriaalista saatiin toimitusjohtajalta sekä myyntipäälliköiltä. Toimitusjohtajan antama palaute perehdytysmateriaalista oli kiitettävä. Perehdytysmateriaali on otettu yrityksessä käyttöön ja se kertoo siitä, että perehdytysmateriaali on koettu hyödylliseksi yritykselle. Kokonaisuudessaan perehdytysmateriaalia pidettiin selkeänä ja loogisena kokonaisuutena, johon on helppo tarvittaessa palata.
Materiaali tulee tulevaisuudessa varmasti muuttumaan. Käytäntö tulee opettamaan, miten perehdytysmateriaali toimii ja mitä aihealueita on tarpeen muokata muuttuvien tilanteiden mukaan. Tärkeintä on, että sitä ei unohdeta pöytälaatikkoon, vaan sitä käytetään jatkossakin uusien työntekijöiden perehdytyksessä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakennettiin tukemaan perehdytysmateriaalia ja kirjallisuudesta haettiin teoriaa hyvästä perehdytyksestä sekä asiakkuuksien ja myynnin johtamisesta. Opinnäytetyö tehtiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista menetelmää. Tutkimusmenetelmän tavoitteena oli luoda käsitys yrityksen perehdytyksen ja myynnin johtamisen nykytilasta sekä saada palautetta valmiista perehdytysmateriaalista sen käyttäjiltä.
Palautetta perehdytysmateriaalista saatiin toimitusjohtajalta sekä myyntipäälliköiltä. Toimitusjohtajan antama palaute perehdytysmateriaalista oli kiitettävä. Perehdytysmateriaali on otettu yrityksessä käyttöön ja se kertoo siitä, että perehdytysmateriaali on koettu hyödylliseksi yritykselle. Kokonaisuudessaan perehdytysmateriaalia pidettiin selkeänä ja loogisena kokonaisuutena, johon on helppo tarvittaessa palata.
Materiaali tulee tulevaisuudessa varmasti muuttumaan. Käytäntö tulee opettamaan, miten perehdytysmateriaali toimii ja mitä aihealueita on tarpeen muokata muuttuvien tilanteiden mukaan. Tärkeintä on, että sitä ei unohdeta pöytälaatikkoon, vaan sitä käytetään jatkossakin uusien työntekijöiden perehdytyksessä.