Blue Industry Park Visitor Center : Meriteollisuuden vierailukeskuksen palvelun konseptointi ja kilpailukyvyn kehittäminen vierailukeskustoiminnan kautta
Hyytiäinen, Heidi (2020)
Hyytiäinen, Heidi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121528434
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121528434
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli Turun telakalle rakennettavan Blue Industry Park -hankkeen vierailukeskuksen palvelukonseptin luominen. Toimeksiantajana toimi Turku Science Park Oy, joka koordinoi yritysaluehanketta kokonaisuudessaan.
Kehitystyön tavoitteena oli luoda sidosryhmälähtöinen vierailukeskuksen palvelukonsepti, joka tukee verkostomaisen liiketoiminnan ja suomalaisen meriteollisuuden kilpailukykyä. Lähestymistapana tässä opinnäytetyössä käytettiin verkostomaisen liiketoiminnan suunnittelun näkökulmasta strategista muotoilua sekä palvelumuotoilua. Palvelumuotoilun käsitteet ja menetelmät toimivat opinnäytetyön keskeisinä työkaluina. Opinnäytetyö hyödynsi laadullista tutkimusotetta. Palvelumuotoilulle ominaista osallistavaa ideointia käytettiin kehitystyön yhtenä työkaluna muun muassa vierailukeskuksen palveluiden ideoinnissa.
Prosessissa otettiin huomioon strategisen tason vierailukeskuksen liiketoiminnallisia asioita laajan benchmarkingin kautta, jossa hyödynnettiin havainnointia sekä haastatteluja. Vahva sidosryhmien tarpeita esiin tuova lähestymistapa toteutettiin sidosryhmähaastatteluiden ja ideointityöpajan muodossa.
Konsepti muodostettiin kahdesta eri asiakassegmentille suunnatuista liiketoimintamallista, jotka esitellään Business Model Canvaksien sekä Service blueprintin pohjalta. Lisäksi konseptiin kuului hahmotelma meriteollisuudesta kertovasta näyttelytilasta. Konsepti esiteltiin ja visualisoitiin karkeiden pohjakuvahahmotelmien sekä verkkosivuston kautta.
Kehitystyön tavoitteena oli luoda sidosryhmälähtöinen vierailukeskuksen palvelukonsepti, joka tukee verkostomaisen liiketoiminnan ja suomalaisen meriteollisuuden kilpailukykyä. Lähestymistapana tässä opinnäytetyössä käytettiin verkostomaisen liiketoiminnan suunnittelun näkökulmasta strategista muotoilua sekä palvelumuotoilua. Palvelumuotoilun käsitteet ja menetelmät toimivat opinnäytetyön keskeisinä työkaluina. Opinnäytetyö hyödynsi laadullista tutkimusotetta. Palvelumuotoilulle ominaista osallistavaa ideointia käytettiin kehitystyön yhtenä työkaluna muun muassa vierailukeskuksen palveluiden ideoinnissa.
Prosessissa otettiin huomioon strategisen tason vierailukeskuksen liiketoiminnallisia asioita laajan benchmarkingin kautta, jossa hyödynnettiin havainnointia sekä haastatteluja. Vahva sidosryhmien tarpeita esiin tuova lähestymistapa toteutettiin sidosryhmähaastatteluiden ja ideointityöpajan muodossa.
Konsepti muodostettiin kahdesta eri asiakassegmentille suunnatuista liiketoimintamallista, jotka esitellään Business Model Canvaksien sekä Service blueprintin pohjalta. Lisäksi konseptiin kuului hahmotelma meriteollisuudesta kertovasta näyttelytilasta. Konsepti esiteltiin ja visualisoitiin karkeiden pohjakuvahahmotelmien sekä verkkosivuston kautta.