Tekoälyn ja algoritmien hyödyntäminen Instagramissa
Alanen, Marianne (2020)
Alanen, Marianne
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121528356
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121528356
Tiivistelmä
Opinnäyteytyössä selvitetään millä tavoin Instagram hyötyy DeepText-tekoälystä sovelluksen omilla alustoilla ja millä tavoilla se on vaikuttanut sovelluksen kehittymiseen ja käyttäjiin. Instagram on kasvanut näiden kuluneiden vuosien aikana ja noussut yhdeksi maailmanlaajuisesti suosituksi sosiaalisen median kanavaksi. Sovelluksen jatkuva kasvu on tarjonnut myös yrityksille uusia mahdollisuuksia tavoittaa kohderyhmänsä erilaisten markkinointimenetelmien avulla.
Lähtökohtana työssä analysoidaan Instagramin työkalujen ja eri toimintojen avulla millaisia mahdollisuuksia ne tarjoavat käyttäjille ja yrityksille. Erityisesti keskitytään Instagramin algoritmiin ja siihen vaikuttaviin tekijöihin sekä DeepText-tekoälyyn ja sen käyttötarkoitukseen.
Instagram-syötteen muodostumiseen vaikuttaviin tekijöihin ja millä tavoin Instagram kerää tarvittavaa dataa sovelluksensa kehittämiseen. Opinnäytetyössä hyödynnettiin aiheisiin liittyviä raportteja, artikkeleita, videoita, tutkimuksia ja tilastoja. Tarkoituksena oli analysoida ja kartoittaa Instagramin ja DeepTextin kehityksen taustat, syyt ja seuraukset, sekä sovelluksen tilanne tulevaisuudessa.
Tutkimuksista selvisi, miten DeepTextin tehokkaasta tekstinkäsittelystä ja -suodatuksesta huolimatta, sen kykenemättömyys jäljitellä ihmisen empatiakykyä aiheuttaa ristiriitaa sensuroinnin suhteen. Sen lisäksi kävi ilmi, miten tekstipohjaisten hakukoneiden sijaan päädyttiin käyttämään Automatic Image Annonation-tekniikkaa kuvien indeksoinnin helpottamiseksi. Instagramin suosion todetaan kasvavan parin seuraavan vuoden aikana, mutta ei kuitenkaan tule vielä hetkeen ylittämään Facebookin käyttäjämäärää.
Lähtökohtana työssä analysoidaan Instagramin työkalujen ja eri toimintojen avulla millaisia mahdollisuuksia ne tarjoavat käyttäjille ja yrityksille. Erityisesti keskitytään Instagramin algoritmiin ja siihen vaikuttaviin tekijöihin sekä DeepText-tekoälyyn ja sen käyttötarkoitukseen.
Instagram-syötteen muodostumiseen vaikuttaviin tekijöihin ja millä tavoin Instagram kerää tarvittavaa dataa sovelluksensa kehittämiseen. Opinnäytetyössä hyödynnettiin aiheisiin liittyviä raportteja, artikkeleita, videoita, tutkimuksia ja tilastoja. Tarkoituksena oli analysoida ja kartoittaa Instagramin ja DeepTextin kehityksen taustat, syyt ja seuraukset, sekä sovelluksen tilanne tulevaisuudessa.
Tutkimuksista selvisi, miten DeepTextin tehokkaasta tekstinkäsittelystä ja -suodatuksesta huolimatta, sen kykenemättömyys jäljitellä ihmisen empatiakykyä aiheuttaa ristiriitaa sensuroinnin suhteen. Sen lisäksi kävi ilmi, miten tekstipohjaisten hakukoneiden sijaan päädyttiin käyttämään Automatic Image Annonation-tekniikkaa kuvien indeksoinnin helpottamiseksi. Instagramin suosion todetaan kasvavan parin seuraavan vuoden aikana, mutta ei kuitenkaan tule vielä hetkeen ylittämään Facebookin käyttäjämäärää.