Työhyvinvoinnin kehittäminen Hotel Golden Domessa
Hirvonen, Anne (2020)
Hirvonen, Anne
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121528308
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121528308
Tiivistelmä
Yrityksen keskeinen voimavara ja kilpailukyvyn kivijalka on henkilöstö, jonka hyvinvointiin panostaminen on yritykselle kannattava sijoitus. Sen on tutkittu tuovan panostuksensa moninkertaisena takaisin. Työhyvinvointi ja työkyvyn ylläpitäminen on merkittävä myös yhteiskunnallisesti: se pitää työikäisen väestön työkykyisenä, ja työuran jälkeen toimintakuntoisena eläkeläisenä. Työhyvinvointiin panostaminen on sekä kansantaloudellinen että yrityksen ja yksilön elinikäinen etu. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa Hotel Golden Domen henkilöstön työhyvinvointia sekä toteuttaa yrityksen käyttöön työhyvinvointisuunnitelma.
Tutkimuksen tietoperusta koottiin kotimaisista ja kansainvälisistä lähteistä. Tietoperustaa käytettiin aineistonkeruun pohjana sekä työhyvinvointisuunnitelman teoriana. Työhyvinvoinnin haasteet ja kehitettävät työhyvinvoinnin osa-alueet kartoitettiin henkilöstöltä lomakekyselyllä ja puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Aiheesta keskusteltiin myös työnantajan kanssa. Lomakekyselyn ja teemahaastattelun avulla saadut aineistot koottiin ja analysoitiin.
Työhyvinvoinnin haasteiksi tutkimusaineiston perusteella nousivat esille työhyvinvoinnin kehittäminen, työyhteisöviestintä, työnkuvan selkiyttäminen sekä työturvallisuus ja perehdytys. Työhyvinvointisuunnitelmaan valittiin aineistosta tärkeimmiksi nousseet työhyvinvoinnin kehittämiskohdat. Valinnassa otettiin huomioon myös, mitkä niistä olivat työnantajan resurssien kannalta mahdollista toteuttaa.
Kehittämistyön tuloksena oli työhyvinvointisuunnitelma, jonka tarpeellisuus ja ajankohtaisuus nousivat haastatteluissa esille. Hotel Golden Domen lisäksi työhyvinvointisuunnitelma on sovellettavissa myös vastaavanlaisten yritysten tarpeisiin.
Tutkimuksen tietoperusta koottiin kotimaisista ja kansainvälisistä lähteistä. Tietoperustaa käytettiin aineistonkeruun pohjana sekä työhyvinvointisuunnitelman teoriana. Työhyvinvoinnin haasteet ja kehitettävät työhyvinvoinnin osa-alueet kartoitettiin henkilöstöltä lomakekyselyllä ja puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Aiheesta keskusteltiin myös työnantajan kanssa. Lomakekyselyn ja teemahaastattelun avulla saadut aineistot koottiin ja analysoitiin.
Työhyvinvoinnin haasteiksi tutkimusaineiston perusteella nousivat esille työhyvinvoinnin kehittäminen, työyhteisöviestintä, työnkuvan selkiyttäminen sekä työturvallisuus ja perehdytys. Työhyvinvointisuunnitelmaan valittiin aineistosta tärkeimmiksi nousseet työhyvinvoinnin kehittämiskohdat. Valinnassa otettiin huomioon myös, mitkä niistä olivat työnantajan resurssien kannalta mahdollista toteuttaa.
Kehittämistyön tuloksena oli työhyvinvointisuunnitelma, jonka tarpeellisuus ja ajankohtaisuus nousivat haastatteluissa esille. Hotel Golden Domen lisäksi työhyvinvointisuunnitelma on sovellettavissa myös vastaavanlaisten yritysten tarpeisiin.