Markkinointisuunnitelma FM-Haus Oy:lle
Hento, Johanna (2020)
Hento, Johanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121428160
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121428160
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli laatia puumoduulirakennuksia valmistavalle FM-Haus Oy:lle vastuullisuuteen perustuva markkinointisuunnitelma, joka pohjautuu yrityksen kasvustrategiaan. FM-Hausin liiketoiminta on kehittynyt viime vuosina nopean kasvutahdin seurauksena, mikä on luonut omat haasteensa myös markkinoinnin suunnitteluun ja toteuttamiseen. Opinnäytetyön yhteydessä laadittiin markkinointisuunnitelma, joka vastaa FM-Hausin liiketoiminnan nykyistä tasoa ja antaa uusia ideoita yrityksen markkinoinnin tueksi.
Työssä tarkasteltiin, millainen markkinointibudjetti tukee FM-Hausin kasvusuunnitelmia ja liiketoimintatavoitteita. Samalla kehitettiin selkeä toimintamalli FM-Hausin vuosittaisen markkinointibudjetin määrittelemiseksi. Työssä myös selkeytettiin FM-Hausin markkinointiviestinnän kärki haastattelemalla kahdeksaa referenssiasiakasta, valittiin yrityksen markkinointitavoitteita tukevat markkinointikanavat ja annettiin ehdotus yrityksen sisällöntuotannon kehittämiseksi.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta sekä toiminnallisesta osuudesta. Työn teoriaosuudessa esitellään toimeksiantaja ja käsitellään puurakentamista, megatrendejä, yritysvastuuta, markkinointia sekä valittuja tutkimusmenetelmiä. Opinnäytetyön raporttiosuudessa käydään läpi markkinointisuunnitelman sisältöä.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi ehdotus vuoden 2022 markkinointisuunnitelmasta, jota FM-Haus voi hyödyntää oman markkinointinsa tukena.
Työssä tarkasteltiin, millainen markkinointibudjetti tukee FM-Hausin kasvusuunnitelmia ja liiketoimintatavoitteita. Samalla kehitettiin selkeä toimintamalli FM-Hausin vuosittaisen markkinointibudjetin määrittelemiseksi. Työssä myös selkeytettiin FM-Hausin markkinointiviestinnän kärki haastattelemalla kahdeksaa referenssiasiakasta, valittiin yrityksen markkinointitavoitteita tukevat markkinointikanavat ja annettiin ehdotus yrityksen sisällöntuotannon kehittämiseksi.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta sekä toiminnallisesta osuudesta. Työn teoriaosuudessa esitellään toimeksiantaja ja käsitellään puurakentamista, megatrendejä, yritysvastuuta, markkinointia sekä valittuja tutkimusmenetelmiä. Opinnäytetyön raporttiosuudessa käydään läpi markkinointisuunnitelman sisältöä.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi ehdotus vuoden 2022 markkinointisuunnitelmasta, jota FM-Haus voi hyödyntää oman markkinointinsa tukena.