Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma : Case Ab A. Häggblom Oy
Nyyssönen, Jussi (2020)
Nyyssönen, Jussi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121428135
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121428135
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä oli tarkoituksena laatia sosiaalisen median markkinointisuunnitelma yritykselle Ab A Häggblom Oy. Yritys on konepaja-alan toimija, joka valmistaa kaivinkoneisiin telastoja, kauhoja ja muita metallitöitä. Ab A Häggblom Oy myy myös kaivinkoneiden kauhojen ja telastojen kulu- ja varaosia. Vuonna 2019 yritys työllisti 123 henkeä ja liikevaihto oli noin 31,1 miljoonaa euroa.
Tutkimuksen alussa yrityksen sosiaalisen median käyttö oli vähäistä ja satunnaista, ja se rajoittui käytännössä Facebookiin ja Youtubeen. Yrityksellä ei ollut henkilöä, joka olisi vastannut sosiaalisen median hyödyntämisestä yrityksen markkinoinnissa. Lisäksi yrityksen sisällä oli epätietoisuutta sosiaalisen median käytön periaatteista yrityksen markkinoinnissa.
Opinnäytetyössä käsiteltiin teoriaosuudessa markkinointiviestinnän periaatteita ja sosiaalisen median käsitettä yleisesti, tavallisimpia sosiaalisen median kanavia sekä markkinointisuunnitelman laatimista.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin sähköpostihaastattelua kahdelle yrityksen johtavassa asemassa olevalle toimihenkilölle. Tähän päädyttiin, koska haluttiin antaa vastaajille mahdollisuus vastata silloin kun heidän aikatauluihinsa parhaiten sopii. Vastaukset analysoitiin. Analysoinnin jälkeen koottiin johtopäätökset ja toimenpiteet.
Johtopäätöksenä todetaan, että yrityksessä ei ollut selkeää suunnitelmaa sosiaalisen median hyödyntämisestä markkinoinnissa. Halukkuutta sosiaalisen median hyödyntämiseen ja ymmärrys sen merkityksestä ilmeni vastauksissa. Toimenpiteeksi valikoitui suunnitelmallisuuden ja aktiivisuuden lisääminen sosiaalisen median käytössä määrittämällä kanavat ja keinot niiden käyttöön. Sosiaalisen median merkitys rekrytoinnissa ja tulevaisuuden rakentajana ymmärrettiin
Tutkimuksen alussa yrityksen sosiaalisen median käyttö oli vähäistä ja satunnaista, ja se rajoittui käytännössä Facebookiin ja Youtubeen. Yrityksellä ei ollut henkilöä, joka olisi vastannut sosiaalisen median hyödyntämisestä yrityksen markkinoinnissa. Lisäksi yrityksen sisällä oli epätietoisuutta sosiaalisen median käytön periaatteista yrityksen markkinoinnissa.
Opinnäytetyössä käsiteltiin teoriaosuudessa markkinointiviestinnän periaatteita ja sosiaalisen median käsitettä yleisesti, tavallisimpia sosiaalisen median kanavia sekä markkinointisuunnitelman laatimista.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin sähköpostihaastattelua kahdelle yrityksen johtavassa asemassa olevalle toimihenkilölle. Tähän päädyttiin, koska haluttiin antaa vastaajille mahdollisuus vastata silloin kun heidän aikatauluihinsa parhaiten sopii. Vastaukset analysoitiin. Analysoinnin jälkeen koottiin johtopäätökset ja toimenpiteet.
Johtopäätöksenä todetaan, että yrityksessä ei ollut selkeää suunnitelmaa sosiaalisen median hyödyntämisestä markkinoinnissa. Halukkuutta sosiaalisen median hyödyntämiseen ja ymmärrys sen merkityksestä ilmeni vastauksissa. Toimenpiteeksi valikoitui suunnitelmallisuuden ja aktiivisuuden lisääminen sosiaalisen median käytössä määrittämällä kanavat ja keinot niiden käyttöön. Sosiaalisen median merkitys rekrytoinnissa ja tulevaisuuden rakentajana ymmärrettiin