Pedagoginen pienryhmätoiminta liikuntapedagogiikan tukena
Ahlfors, Susanna (2020)
Ahlfors, Susanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121327926
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121327926
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, joka tutki Touhula päiväkotien yksikön pienryhmätoiminnan hyödyntämistä liikuntapedagogiikan toteuttamisessa. Päiväkodilla on käytössään pienryhmätoimintaa tukeva malli, mutta sitä ei olla yhdistetty liikuntapedagogiikka painotteiseen toimintaan. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa pienryhmäpedagogiikan toteutumisesta ja tarvittavista kehittämistoimista.
Teoreettinen viitekehys koostuu laadukkaan varhaiskasvatuksen tuottamisen edellytyksistä,
pienryhmäpedagogiikasta ja liikuntapedagogiikasta varhaiskasvatuksen pedagogisina linjauksina. Teoriapohjaa on haettu aiemmista varhaiskasvatukseen kohdistuvista liikuntapedagogiikan ja pienryhmäpedagogiikan tutkimuksista. Opinnäytetyön aineisto on kerätty haastattelemalla päiväkodissa toimivia varhaiskasvatuksen opettajia teemahaastattelun keinoin sekä havainnoimalla ryhmien toimintatapoja. Haastattelun teemoina toimivat käsitys pienryhmäpedagogiikasta, sen toteutumisesta käytännössä ja tarvittavista tukitoimista ja kehittämistarpeista.Lisäksi yhtenä teemana käsiteltiin liikuntapedagogiikkaa. Haastateltavina toimivat varhaiskasvatuksen opettajat.
Kerätty aineisto on analysoitu käyttäen sisällön analyysiä.
Aineiston keskeisimpinä tuloksina nousee esille, että pienryhmäpedagogiikka tukee liikuntapedagogiikan toteutumista. Sen käytännön toteuttamiseen vaikuttavat henkilöstöresurssit ja kasvattajien oma aktiivisuus olla osallisina toiminnan toteuttamisessa sekä arviointimenetelmien laadukkuus. Kehittämistoimina olisi hyödyllistä kehittää sekä pienryhmäpedagogiikan että liikuntapedagogiikan jatkuvaa havainnointia ja arviointia kehittämistyön edistämiseksi. Pienryhmätoiminnan ja liikuntapedagogiikantoisiinsa vaikuttuvuutta olisi niin ikään hyvä lähteä tutkimaan laajemmin, koska siitä ei löydytarpeeksi luotettavaa tutkimusta.
Teoreettinen viitekehys koostuu laadukkaan varhaiskasvatuksen tuottamisen edellytyksistä,
pienryhmäpedagogiikasta ja liikuntapedagogiikasta varhaiskasvatuksen pedagogisina linjauksina. Teoriapohjaa on haettu aiemmista varhaiskasvatukseen kohdistuvista liikuntapedagogiikan ja pienryhmäpedagogiikan tutkimuksista. Opinnäytetyön aineisto on kerätty haastattelemalla päiväkodissa toimivia varhaiskasvatuksen opettajia teemahaastattelun keinoin sekä havainnoimalla ryhmien toimintatapoja. Haastattelun teemoina toimivat käsitys pienryhmäpedagogiikasta, sen toteutumisesta käytännössä ja tarvittavista tukitoimista ja kehittämistarpeista.Lisäksi yhtenä teemana käsiteltiin liikuntapedagogiikkaa. Haastateltavina toimivat varhaiskasvatuksen opettajat.
Kerätty aineisto on analysoitu käyttäen sisällön analyysiä.
Aineiston keskeisimpinä tuloksina nousee esille, että pienryhmäpedagogiikka tukee liikuntapedagogiikan toteutumista. Sen käytännön toteuttamiseen vaikuttavat henkilöstöresurssit ja kasvattajien oma aktiivisuus olla osallisina toiminnan toteuttamisessa sekä arviointimenetelmien laadukkuus. Kehittämistoimina olisi hyödyllistä kehittää sekä pienryhmäpedagogiikan että liikuntapedagogiikan jatkuvaa havainnointia ja arviointia kehittämistyön edistämiseksi. Pienryhmätoiminnan ja liikuntapedagogiikantoisiinsa vaikuttuvuutta olisi niin ikään hyvä lähteä tutkimaan laajemmin, koska siitä ei löydytarpeeksi luotettavaa tutkimusta.