Interaktiivinen video hoitotyön opiskelijoiden parenteraalisen nestehoidon itsenäiseen opiskeluun
Räisänen, Joona; Vanhamäki, Sampo (2020)
Räisänen, Joona
Vanhamäki, Sampo
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121027420
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121027420
Tiivistelmä
Parenteraalinen nestehoito kuuluu sairaanhoitajan osaamisvaatimuksiin. Vuonna 2019 Kajaanin ammattikorkeakoulun opiskelijoiden tekemässä tutkimuksessa selvisi puutteita kliinisissä taidoissa. Puutteita havaittiin muun muassa perifeerisen laskimon kanyloinnissa ja nestehoidossa. Opinnäytetyömme tarkoituksena oli tuottaa interaktiivinen video, jonka avulla tuetaan hoitotyön opiskelijoiden parenteraalisen nestehoidon toteutuksessa vaadittavien kliinisten taitojen kehittymistä. Tavoitteenamme on kehittää Kajaanin ammattikorkeakoulun hoitotyön opiskelijoiden parenteraalisen nestehoidon osaamista interaktiivisen videon avulla.
Opinnäytetyömme muoto valikoitui interaktiiviseksi opetusvideoksi, jolloin kyseessä on toiminnallinen
opinnäytetyö. Opinnäytetyössämme etsimme ratkaisua kehittämistehtäväämme: Mitkä ovat keskeiset
asiat perifeerisen laskimokanyylin kautta toteutettavan parenteraalisen nestehoidon aloituksessa? Tuotteistamisprosessin kuvaamiseen käytimme Jämsän ja Mannisen (2000) mallia. Jämsän ja Mannisen mukaan
tuotekehitysprosessi jaetaan viiteen vaiheeseen: kehittämistarpeen tunnistaminen, ideavaihe, luonnosteluvaihe, tuotteen kehittelyvaihe ja tuotteen viimeistelyvaihe.
Videon kuvaamiseen hyödynsimme Kajaanin ammattikorkeakoulun, eli KAMK:n tiloja, sekä sieltä löytyviä
hoitotyön opetuksessa käytettäviä välineitä. Videon kuvaamisessa käytimme älypuhelimia ja gimbal-vakaajaa. Lopullisen videon tuotimme H5P-sovelluksen ja Windowsin videoeditorin avulla.
Opinnäytetyön tuloksena toteutimme interaktiivisen opetusvideon Kajaanin ammattikorkeakoululle parenteraaliseen nestehoitoon liittyen. Video sisältää nesteen valinnan, nesteen käyttökuntoon saattamisen, perifeerisen laskimon kanyloinnin ja nesteen saattamisen potilaaseen. Tuottamaamme interaktiivista opetusvideota voidaan käyttää tulevaisuudessa hoitotyön opiskelijoiden opetuksessa.
Opinnäytetyömme muoto valikoitui interaktiiviseksi opetusvideoksi, jolloin kyseessä on toiminnallinen
opinnäytetyö. Opinnäytetyössämme etsimme ratkaisua kehittämistehtäväämme: Mitkä ovat keskeiset
asiat perifeerisen laskimokanyylin kautta toteutettavan parenteraalisen nestehoidon aloituksessa? Tuotteistamisprosessin kuvaamiseen käytimme Jämsän ja Mannisen (2000) mallia. Jämsän ja Mannisen mukaan
tuotekehitysprosessi jaetaan viiteen vaiheeseen: kehittämistarpeen tunnistaminen, ideavaihe, luonnosteluvaihe, tuotteen kehittelyvaihe ja tuotteen viimeistelyvaihe.
Videon kuvaamiseen hyödynsimme Kajaanin ammattikorkeakoulun, eli KAMK:n tiloja, sekä sieltä löytyviä
hoitotyön opetuksessa käytettäviä välineitä. Videon kuvaamisessa käytimme älypuhelimia ja gimbal-vakaajaa. Lopullisen videon tuotimme H5P-sovelluksen ja Windowsin videoeditorin avulla.
Opinnäytetyön tuloksena toteutimme interaktiivisen opetusvideon Kajaanin ammattikorkeakoululle parenteraaliseen nestehoitoon liittyen. Video sisältää nesteen valinnan, nesteen käyttökuntoon saattamisen, perifeerisen laskimon kanyloinnin ja nesteen saattamisen potilaaseen. Tuottamaamme interaktiivista opetusvideota voidaan käyttää tulevaisuudessa hoitotyön opiskelijoiden opetuksessa.