Uhkaavan sointivärin synty ja hyödyntäminen elokuvamusiikissa antagonistin tukena : case: If Monopoly was an anime
Vesa, Tuomas (2020)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120927206
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120927206
Tiivistelmä
Elokuvamusiikin tekeminen sisältää aina äänisuunnittelua. Musiikkia joko sovitetaan instrumenteille tai ääniä luodaan muilla tavoin, ja kaikissa tapauksissa säveltäjän on tärkeää ymmärtää sointivärien tunnelmallista vaikutusta elokuvan kontekstissa. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kuinka elokuvamusiikin sointivärien avulla voi tehostaa elokuvan antagonistista välittyvää uhkaavaa tunnelmaa. Aihetta varten tutkittiin, mitkä äänen ominaisuudet vaikuttavat uhkaavuuden tunteeseen, ja millä tavoin säveltäjä voi hyödyntää niitä. Tutkimusaiheen osana oli Tampereen ammattikorkeakoulun lyhytelokuva "If Monopoly Was An Anime" (2020), johon kirjoittaja teki musiikkia.
Opinnäytetyö alkaa sointivärin perusteilla ja äänen uhkaavia ominaisuuksia purkavalla tutkivalla osuudella. Pääasiallisina lähteinä toimivat tieteelliset tutkimukset, kirjalliset lähteet ja verkko-oppimateriaalit, ja myös kirjoittajan havaintoja hyödynnettiin. Opinnäytetyö jatkuu elokuvamusiikkia ja antagonisteja analysoivalla osuudella ja sointivärisuunnittelun ohjeilla. Päätteenä on "If Monopoly Was An Anime" -tapausesimerkin sointisuunnittelun prosessin kuvailu.
Johtopäätöksenä on, että säveltäjän on hyödyllistä ymmärtää, millaiset sointivärin ominaisuudet edesauttavat uhkaavan tunnelman synnyttämistä, mutta tärkeintä on kuitenkin osata ottaa huomioon antagonistin ominaispiirteet sointiväriä valitessaan tai luodessaan. Hahmoa varten räätälöidyllä sointivärillä voidaan korostaa ja kuvastaa tiettyä uhkaavaa piirrettä hahmossa. Opinnäytetyön kehitysehdotuksena oli, että joitakin aihealueita olisi voinut käsitellä perusteellisemmin. Lisäksi "If Monopoly Was An Anime" -lyhytelokuvan tapauksessa olisi ollut hyödyllistä kerätä ja tarkastella kuuntelijoiden tunnekokemuksia sointiväreistä.
Opinnäytetyö alkaa sointivärin perusteilla ja äänen uhkaavia ominaisuuksia purkavalla tutkivalla osuudella. Pääasiallisina lähteinä toimivat tieteelliset tutkimukset, kirjalliset lähteet ja verkko-oppimateriaalit, ja myös kirjoittajan havaintoja hyödynnettiin. Opinnäytetyö jatkuu elokuvamusiikkia ja antagonisteja analysoivalla osuudella ja sointivärisuunnittelun ohjeilla. Päätteenä on "If Monopoly Was An Anime" -tapausesimerkin sointisuunnittelun prosessin kuvailu.
Johtopäätöksenä on, että säveltäjän on hyödyllistä ymmärtää, millaiset sointivärin ominaisuudet edesauttavat uhkaavan tunnelman synnyttämistä, mutta tärkeintä on kuitenkin osata ottaa huomioon antagonistin ominaispiirteet sointiväriä valitessaan tai luodessaan. Hahmoa varten räätälöidyllä sointivärillä voidaan korostaa ja kuvastaa tiettyä uhkaavaa piirrettä hahmossa. Opinnäytetyön kehitysehdotuksena oli, että joitakin aihealueita olisi voinut käsitellä perusteellisemmin. Lisäksi "If Monopoly Was An Anime" -lyhytelokuvan tapauksessa olisi ollut hyödyllistä kerätä ja tarkastella kuuntelijoiden tunnekokemuksia sointiväreistä.