Sosiaalisen median sisältöstrategia : Case Kuninkaan Lohet
Kauppinen, Simo (2020)
Kauppinen, Simo
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120927190
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120927190
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa Tapahtumaravintola Kuninkaan Lohille sosiaalisen median sisältöstrategia, jonka avulla luotiin ohjeet sisältömarkkinointia varten. Sisältöstrategia tukee yrityksen liiketoimintastrategiaa ja ohjeistaa yritystä päivittämään sosiaalista mediaa tuloksellisesti. Kuninkaan Lohien Instagram-seuraajille lähetettiin kysely, jonka vastauksia hyödynnettiin sosiaalisen median sisältöstrategian teossa. Kyselyn lisäksi tehtiin benchmarking-tutkimus, jonka avulla tutkittiin Instagramin seuratuimpien suomalaisten ravintoloiden jakamaa sisältöä.
Opinnäytetyö on tapaustutkimus, joka koostuu tietoperustasta, tutkimusosuudesta, tutkimustulosten esittelystä ja niiden pohjalta suunnitellusta oppaasta. Yrityksen nykytila sosiaalisessa mediassa havainnollistettiin SWOT-analyysin avulla. Instagram ja Facebook olivat kyselyn mukaan suosituimmat sosiaalisen median kanavat. Kyselystä saatiin arvokasta tietoa millaista sisältöä asiakkaat haluavat sosiaalisessa mediassa nähdä. Benchmarking-tutkimuksesta tuli esiin vastuullisuuden merkitys ravintoloissa. Vastuullisuus oli esillä vahvasti kolmella Instagramin seuratuimmista ravintoloista.
Työn tuloksena tehtiin sosiaalisen median päivittämistä varten selkeä ja informatiivinen opas, joka luovutettiin toimeksiantajalle. The purpose of this thesis was to create a social media content strategy for the restaurant Kuninkaan Lohet. The content strategy was used to create a guideline for content marketing. A content strategy supports the company’s business strategy and guides the company to update their social media successfully. A survey was sent to the followers of Kuninkaan Lohet Instagram account, and the results were used to create the social media content strategy. In addition, a benchmarking study was conducted to research the Instagram content of Finnish restaurants with the most followers.
This thesis consists of three parts: theoretical background, case study, and results. The restaurant’s current social media presence was illustrated using a SWOT analysis. According to the survey conducted in this study, Instagram and Facebook were the most popular social media platforms. The survey provided valuable insight into the type of content customers want to see in social media. The benchmarking study high-lighted the importance of responsibility in the restaurant business. Responsibility had a strong presence in the Instagram accounts of the three restaurants with the most followers.
Based on this thesis, a clear and informative guide was created to help the restaurant Kuninkaan Lohet update their social media.
Opinnäytetyö on tapaustutkimus, joka koostuu tietoperustasta, tutkimusosuudesta, tutkimustulosten esittelystä ja niiden pohjalta suunnitellusta oppaasta. Yrityksen nykytila sosiaalisessa mediassa havainnollistettiin SWOT-analyysin avulla. Instagram ja Facebook olivat kyselyn mukaan suosituimmat sosiaalisen median kanavat. Kyselystä saatiin arvokasta tietoa millaista sisältöä asiakkaat haluavat sosiaalisessa mediassa nähdä. Benchmarking-tutkimuksesta tuli esiin vastuullisuuden merkitys ravintoloissa. Vastuullisuus oli esillä vahvasti kolmella Instagramin seuratuimmista ravintoloista.
Työn tuloksena tehtiin sosiaalisen median päivittämistä varten selkeä ja informatiivinen opas, joka luovutettiin toimeksiantajalle.
This thesis consists of three parts: theoretical background, case study, and results. The restaurant’s current social media presence was illustrated using a SWOT analysis. According to the survey conducted in this study, Instagram and Facebook were the most popular social media platforms. The survey provided valuable insight into the type of content customers want to see in social media. The benchmarking study high-lighted the importance of responsibility in the restaurant business. Responsibility had a strong presence in the Instagram accounts of the three restaurants with the most followers.
Based on this thesis, a clear and informative guide was created to help the restaurant Kuninkaan Lohet update their social media.