Opetusvideo jääleikeprosessista bioanalyytikko-opiskelijoille
Laurila, Heidi; Halonen, Niina (2020)
Laurila, Heidi
Halonen, Niina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120927166
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120927166
Tiivistelmä
Jääleikeprosessi kuuluu histologian osa-alueeseen ja sitä käytetään kasvaindiagnostiikassa. Jääleikkeeksi tarkoitettu tuorekudos saadaan jäädytyksen avulla käsiteltyä nopeasti sellaiseen muotoon, että siitä pystytään tekemään leikkeitä näytelaseille. Kun näyte saapuu laboratorioon, koko jääleikeprosessiin kuluu aikaa noin 20 minuuttia. Näyte otetaan yleensä potilaalta leikkauksen aikana. Prosessin on siis oltava nopea, sillä näytteen hyvän- tai pahanlaatuisuuden perusteella päätetään leikkauksen eteneminen.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata opetusvideo jääleikeprosessista. Jääleikeprosessiin liittyvä luentomateriaali oli patologian opintojaksolla suppea, vaikka jääleikeprosessi on iso osa bioanalyytikon työnkuvaa patologian laboratoriossa. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa selkeä ja informatiivinen opetusvideo, josta käy ilmi jääleikeprosessin eri vaiheet.
Opetusvideota voidaan käyttää hyödyksi verkko-opiskelussa, mikä mahdollistaa etäopetuksen ja joustavan oppimisen paikasta tai ajasta riippumatta. Opetusvideon avulla asioita voidaan havainnollistaa ja elävöittää, ja videolle pystytään tallentamaan eri tapahtumien toimintaa ja liikettä. Video-oppimateriaali on mielenkiintoista ja se tuo monipuolisuutta tavanomaisille oppitunneille.
Tämän opinnäytetyön tuotoksena syntyneestä jääleikeprosessiin liittyvästä opetusvideosta tuli selkeä ja erittäin havainnollistava. Video on tiivis ja visuaalisesti miellyttävä yhtenäinen kokonaisuus, ja sen avulla opiskelijat pystyvät sisäistämään jääleikeprosessin eri vaiheet. Video annettiin oppimateriaaliksi patologian opintojaksolle Turun ammattikorkeakoulun bioanalyytikkokoulutuksen käyttöön. The frozen section procedure is a histopathological laboratory procedure used to diagnose tumors. Freezing a fresh sample into a frozen block allows it to be cut into sections. Sections are then picked up onto glass slides. Once the sample arrives at the laboratory, the frozen section procedure takes up to 20 minutes. The sample is usually taken from a patient during the surgery. Since the benignity or malignity of the sample determines the progression of the surgery, the procedure has to be rapid.
The purpose of this thesis was to make an educational video of the frozen section procedure. Teaching material of the frozen section procedure was narrow on the pathology module even though it is an essential part of biomedical laboratory scientist’s work in a pathology laboratory. The aim of this thesis was to create a clear and informative educational video that includes every stage of the frozen section procedure.
This educational video can be beneficial in online studies, allowing distant teaching and flexible learning regardless of time and place. Educational video material is used to demonstrate procedures as well as to visualize things and movement of action. Video material is intriguing and gives some variety to habitual lessons.
The result of the educational video of this thesis is clear and highly demonstrative. The video is a visually pleasant, compact whole. It is helping students to assimilate all different stages of the frozen section procedure. The educational video was given to use in the pathology module to Turku University of Applied Sciences, education of Biomedical Laboratory Sciences.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata opetusvideo jääleikeprosessista. Jääleikeprosessiin liittyvä luentomateriaali oli patologian opintojaksolla suppea, vaikka jääleikeprosessi on iso osa bioanalyytikon työnkuvaa patologian laboratoriossa. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa selkeä ja informatiivinen opetusvideo, josta käy ilmi jääleikeprosessin eri vaiheet.
Opetusvideota voidaan käyttää hyödyksi verkko-opiskelussa, mikä mahdollistaa etäopetuksen ja joustavan oppimisen paikasta tai ajasta riippumatta. Opetusvideon avulla asioita voidaan havainnollistaa ja elävöittää, ja videolle pystytään tallentamaan eri tapahtumien toimintaa ja liikettä. Video-oppimateriaali on mielenkiintoista ja se tuo monipuolisuutta tavanomaisille oppitunneille.
Tämän opinnäytetyön tuotoksena syntyneestä jääleikeprosessiin liittyvästä opetusvideosta tuli selkeä ja erittäin havainnollistava. Video on tiivis ja visuaalisesti miellyttävä yhtenäinen kokonaisuus, ja sen avulla opiskelijat pystyvät sisäistämään jääleikeprosessin eri vaiheet. Video annettiin oppimateriaaliksi patologian opintojaksolle Turun ammattikorkeakoulun bioanalyytikkokoulutuksen käyttöön.
The purpose of this thesis was to make an educational video of the frozen section procedure. Teaching material of the frozen section procedure was narrow on the pathology module even though it is an essential part of biomedical laboratory scientist’s work in a pathology laboratory. The aim of this thesis was to create a clear and informative educational video that includes every stage of the frozen section procedure.
This educational video can be beneficial in online studies, allowing distant teaching and flexible learning regardless of time and place. Educational video material is used to demonstrate procedures as well as to visualize things and movement of action. Video material is intriguing and gives some variety to habitual lessons.
The result of the educational video of this thesis is clear and highly demonstrative. The video is a visually pleasant, compact whole. It is helping students to assimilate all different stages of the frozen section procedure. The educational video was given to use in the pathology module to Turku University of Applied Sciences, education of Biomedical Laboratory Sciences.