Etäkonsertointi Instagramin kautta koronapandemian aikana
Junttanen, Matleena (2020)
Junttanen, Matleena
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120927123
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120927123
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee kolmea pitämääni etäkonserttia koronapandemian aikana. Pidin konsertit kotoani käsin aikavälillä 31.3.2020-18.6.2020 ja niistä kaksi ensimmäistä oli osana Anna Rantasen luomaa Karanteenisessiot-nimistä etäkonserttisarjaa. Omien kokemusteni lisäksi haastattelin työhöni Rantasta Karanteenisessioiden tavoitteista, toteutuksesta ja onnistumisesta.
Konserttien alustana toimi Instagramin live-ominaisuus, ja harjoittelin sekä toteutin ne itsenäisesti pianoa soittaen ja laulaen. Keikat olivat kestoltaan 40-55 minuuttia pitkiä ja pitivät sisällään 8-10 laulua välispiikkeineen. Yleisö koostui pääosin sosiaalisen median seuraajistani.
Työni alussa kerron etäkeikkailusta ja Karanteenisessioista yleisesti, jonka jälkeen käyn lävitse pitämäni konsertit erityispiirteineen. Keskityn keikkojen erilaisiin teemoihin, harjoitusprosessiin sekä laulujen valintaperusteisiin. Lopussa ruodin toteutusta teknisestä näkökulmasta ja pohdin etäkeikkojen merkityksellisyyttä poikkeusaikana.
Konserttien alustana toimi Instagramin live-ominaisuus, ja harjoittelin sekä toteutin ne itsenäisesti pianoa soittaen ja laulaen. Keikat olivat kestoltaan 40-55 minuuttia pitkiä ja pitivät sisällään 8-10 laulua välispiikkeineen. Yleisö koostui pääosin sosiaalisen median seuraajistani.
Työni alussa kerron etäkeikkailusta ja Karanteenisessioista yleisesti, jonka jälkeen käyn lävitse pitämäni konsertit erityispiirteineen. Keskityn keikkojen erilaisiin teemoihin, harjoitusprosessiin sekä laulujen valintaperusteisiin. Lopussa ruodin toteutusta teknisestä näkökulmasta ja pohdin etäkeikkojen merkityksellisyyttä poikkeusaikana.