Koronaviruspandemia ja digiloikka : virtuaaliset tapahtumat asiakkaan näkökulmasta
Valtonen, Minna (2020)
Valtonen, Minna
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120826959
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120826959
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen opinnäytetyön tärkeimpiä tavoitteita oli pohtia sitä, millaiset elementit muodostavat onnistuneen tapahtuman virtuaalisessa ympäristössä, sekä hyödyntää mahdollisia oivalluksia tulevaisuuden työkentillä. Opinnäytetyöhön liittyvän verkkokyselyn pohjalta tuloksia tarkasteltiin pääsääntöisesti kvantitatiivisella, eli määrällisellä otteella, mutta analyysien tueksi käytettiin myös joissain tilanteissa kvalitatiivista, eli laadullista lähestymistapaa. Pyrkimyksenä oli löytää virtuaalisten tapahtumien ominaisia ja yhdistäviä tekijöitä, joiden avulla voidaan toteuttaa onnistuneempia virtuaalisia tapahtumia. Esille nostetut aiheet voivat kirvoittaa tapahtuman toteuttajaa pohtimaan sellaisia seikkoja, joilla on vaikutuksia virtuaalitapatuman asiakaslähtöisyyteen, ja sitä kautta myös koko tapahtuman onnistumiseen.
Tutkimus toteutettiin avoimena verkkokyselynä lokakuussa 2020 Webrobol-työkalua hyödyntäen. Vastaajia kertyi kaikkiaan 240 kappaletta, joista kontrollikysymyksen avulla karsittiin kohderyhmään kuulumattomat vastaajat pois. Korjatuksi vastaajamääräksi saadaan näin ollen 236. Tuloksien perusteella voitiin todeta, että vastaajien mielestä tärkeimmät elementit virtuaalisessa tapahtumassa olivat toimiva tekniikka ja helppokäyttöisyys. Suurin osa vastaajista suhtautui myönteisesti myös virtuaalitapahtumien osallistumismaksujen veloittamiseen. Tämän lisäksi huomattiin jonkin asteisia eroavaisuuksia tarkasteltaessa aiheita erilaisista demografisista lähtökohdista käsin.
Tarvetta tämän tyyliselle tutkimukselle oli, sillä koronaviruspandemian tuoman uuden normaalin edessä moni taho on joutunut miettimään palveluiden tarjoamista virtuaalisena. Vaikka jokainen tapahtuma on omanlaisensa, pätee jokaiseen virtuaaliseen tapahtumaan tietyt perussäännöt. Nämä asiakkaalle tärkeät peruselementit huomioidessa voidaan tarjota parempia elämyksiä tapahtuman luonteesta ja teemasta riippumatta. Tarkoituksena on tarjota virtuaalisen tapahtumatuotannon uusille tulijoille yleistyksen kautta tiivistetty punainen lanka, jonka avulla voidaan luoda raamit omille virtuaalisille tapahtumille.
Tutkimus toteutettiin avoimena verkkokyselynä lokakuussa 2020 Webrobol-työkalua hyödyntäen. Vastaajia kertyi kaikkiaan 240 kappaletta, joista kontrollikysymyksen avulla karsittiin kohderyhmään kuulumattomat vastaajat pois. Korjatuksi vastaajamääräksi saadaan näin ollen 236. Tuloksien perusteella voitiin todeta, että vastaajien mielestä tärkeimmät elementit virtuaalisessa tapahtumassa olivat toimiva tekniikka ja helppokäyttöisyys. Suurin osa vastaajista suhtautui myönteisesti myös virtuaalitapahtumien osallistumismaksujen veloittamiseen. Tämän lisäksi huomattiin jonkin asteisia eroavaisuuksia tarkasteltaessa aiheita erilaisista demografisista lähtökohdista käsin.
Tarvetta tämän tyyliselle tutkimukselle oli, sillä koronaviruspandemian tuoman uuden normaalin edessä moni taho on joutunut miettimään palveluiden tarjoamista virtuaalisena. Vaikka jokainen tapahtuma on omanlaisensa, pätee jokaiseen virtuaaliseen tapahtumaan tietyt perussäännöt. Nämä asiakkaalle tärkeät peruselementit huomioidessa voidaan tarjota parempia elämyksiä tapahtuman luonteesta ja teemasta riippumatta. Tarkoituksena on tarjota virtuaalisen tapahtumatuotannon uusille tulijoille yleistyksen kautta tiivistetty punainen lanka, jonka avulla voidaan luoda raamit omille virtuaalisille tapahtumille.