''Joko nyt on mun vuoro kertoo satu?'' : Satukirjaprojekti esiopetusryhmässä
Haatainen, Laura; Karjanlahti, Riikka (2020)
Haatainen, Laura
Karjanlahti, Riikka
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120826717
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120826717
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli projektikokonaisuus, joka koostui sadutusprojektista sekä teoriatietoon pohjautuvasta kirjallisesta työstä. Opinnäytetyön keskeisimmät teorianäkökulmat olivat sadut ja sadutus, esikouluikäisen lapsen kielen kehitys ja puheentuottaminen, mielikuvitus ja ajattelu sekä tunteet ja tunnetaidot. Projektiosuus toteutettiin yhteistyössä erään yksityisen Jyväskylässä sijaitsevan päiväkodin esikouluryhmän kanssa.
Opinnäytetyön teemana oli sadutus ja päiväkodissa toteutetun projektin tarkoituksena oli sadutusmenetelmää käyttäen kerätä lapsilta satuja ja tehdä lasten kertomista saduista heille heidän ryhmänsä oma satukirja. Projektin tavoitteina oli luoda esikouluryhmän lapsille uusia kokemuksia sadutusmenetelmää hyödyntäen, sekä mahdollistaa lapsille onnistumisen ja kuulluksi tulemisen kokemuksia satu- ja sadutushetkien avulla. Projektissa hyödynnettiin sekä yksilösadutus- että ryhmäsadutusmenetelmää. Sadutus tapahtui rauhallisessa tilassa yhden lapsen kanssa kerrallaan ja jokainen sadutushetki äänitettiin luotettavuuden lisäämiseksi. Ryhmäsadutukset toteutuivat kahdessa pienryhmässä.
Sadutuksien jälkeen lasten kertomia satuja tutkittiin kahdesta näkökulmasta, ”mitä lapset kertovat?” ja ”miten he sen kertovat?” sisällönanalyysi -menetelmää käyttäen. Lasten satujen kerrontaan vaikutti ympäristön ja vieraiden saduttajien lisäksi erilaiset lasten kehitykseen liittyvät asiat.
Palautetta kerättiin projektin edetessä ja sen valmistuttua sekä lapsilta että lapsiryhmässä työskenteleviltä aikuisilta. Sadutusprojekti oli kokonaisuudessaan hyvin onnistunut ja palautteesta oli pääteltävissä, että myös lapset ja päiväkodin henkilökunta pitivät projektista ja sen tuomasta vaihtelusta päiväkodin arkeen.
Opinnäytetyön teemana oli sadutus ja päiväkodissa toteutetun projektin tarkoituksena oli sadutusmenetelmää käyttäen kerätä lapsilta satuja ja tehdä lasten kertomista saduista heille heidän ryhmänsä oma satukirja. Projektin tavoitteina oli luoda esikouluryhmän lapsille uusia kokemuksia sadutusmenetelmää hyödyntäen, sekä mahdollistaa lapsille onnistumisen ja kuulluksi tulemisen kokemuksia satu- ja sadutushetkien avulla. Projektissa hyödynnettiin sekä yksilösadutus- että ryhmäsadutusmenetelmää. Sadutus tapahtui rauhallisessa tilassa yhden lapsen kanssa kerrallaan ja jokainen sadutushetki äänitettiin luotettavuuden lisäämiseksi. Ryhmäsadutukset toteutuivat kahdessa pienryhmässä.
Sadutuksien jälkeen lasten kertomia satuja tutkittiin kahdesta näkökulmasta, ”mitä lapset kertovat?” ja ”miten he sen kertovat?” sisällönanalyysi -menetelmää käyttäen. Lasten satujen kerrontaan vaikutti ympäristön ja vieraiden saduttajien lisäksi erilaiset lasten kehitykseen liittyvät asiat.
Palautetta kerättiin projektin edetessä ja sen valmistuttua sekä lapsilta että lapsiryhmässä työskenteleviltä aikuisilta. Sadutusprojekti oli kokonaisuudessaan hyvin onnistunut ja palautteesta oli pääteltävissä, että myös lapset ja päiväkodin henkilökunta pitivät projektista ja sen tuomasta vaihtelusta päiväkodin arkeen.