Pienyrityksen toiminnan kehittäminen strategiatyön avulla
Myyrä, Leena (2020)
Myyrä, Leena
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120726697
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120726697
Tiivistelmä
Pienillä yrityksillä ei useinkaan ole olemassa kirjoitettua strategiaa, joka ohjaa yrityksen toimintaa pitkällä aikavälillä. Strategia on kuitenkin hyvä suunnanantaja ja ryhdittää yritysten toimintaa. Tässä opinnäytetyössä on aloitettu pienyrityksen strategiatyö erilaisten strategiatyökalujen avulla. Case-yrityksenä oli kotipalveluyritys Lappeenrannasta.
Aineiston hankinnassa käytettiin kvalitatiivisia menetelmiä ja opinnäytetyö on laadullinen tapaustutkimus. Käsitteiden määrittely loi pohjaa empiiriselle osuudelle, jossa käsitteet avattiin käytännön ja case-yrityksen näkökulmasta. Tutkimusmenetelminä käytettiin teoriaosuudessa esiteltyjen käsitteiden analyysiä käytännössä, verkkokyselyä, haastattelua sekä osallistuvaa havainnointia. KyselyNetti-verkkokysely tehtiin yrityksen henkilöstölle arvojen valitsemiseksi. Kyselyn tuloksena valittiin yrityksen arvot eniten ääniä saaneiden joukosta. Yrityksen omistajia haastateltiin kilpailutilanteen selvittämiseksi, ja analyysiä kilpailijoista tehtiin sekä haastattelun että kilpailijoiden internet-sivujen perusteella.
Strategiaprosessi aloitettiin määrittelemällä yritykselle visio, missio ja arvot. Tässä opinnäytetyössä on sen lisäksi tehty yrityksen sisäistä ja ulkoista tarkastelua toteuttamalla yrityksen SWOT-analyysi, ulkoisen ympäristön PESTEL-analyysi ja kilpailija-analyysi, sekä tarkasteltu muita ulkoisia tekijöitä kestävän kilpailuedun ja muutosajurien näkökulmasta. Näiden lisäksi on tehty toimialakatsaus. Yrityksen työntekijät olivat mukana strategiatyössä vaikuttamalla yritykselle sopivien arvojen valintaan. Yrityksen omistajat pohtivat ja suunnittelivat yritykselle sopivan mission ja vision teoriakäsitteiden pohjalta. Strategiatyöhön osallistuminen vahvistaa tulevaa strategian jalkauttamista. Teemahaastattelun, analyysien ja muiden aineistojen pohjalta syntyi erilaisia kehittämisehdotuksia, kuten markkinoinnin tehostamista ja asiakaskokemuksen lisäämistä, yrityksen toiminnan selkeyttämiseksi.
Aineiston hankinnassa käytettiin kvalitatiivisia menetelmiä ja opinnäytetyö on laadullinen tapaustutkimus. Käsitteiden määrittely loi pohjaa empiiriselle osuudelle, jossa käsitteet avattiin käytännön ja case-yrityksen näkökulmasta. Tutkimusmenetelminä käytettiin teoriaosuudessa esiteltyjen käsitteiden analyysiä käytännössä, verkkokyselyä, haastattelua sekä osallistuvaa havainnointia. KyselyNetti-verkkokysely tehtiin yrityksen henkilöstölle arvojen valitsemiseksi. Kyselyn tuloksena valittiin yrityksen arvot eniten ääniä saaneiden joukosta. Yrityksen omistajia haastateltiin kilpailutilanteen selvittämiseksi, ja analyysiä kilpailijoista tehtiin sekä haastattelun että kilpailijoiden internet-sivujen perusteella.
Strategiaprosessi aloitettiin määrittelemällä yritykselle visio, missio ja arvot. Tässä opinnäytetyössä on sen lisäksi tehty yrityksen sisäistä ja ulkoista tarkastelua toteuttamalla yrityksen SWOT-analyysi, ulkoisen ympäristön PESTEL-analyysi ja kilpailija-analyysi, sekä tarkasteltu muita ulkoisia tekijöitä kestävän kilpailuedun ja muutosajurien näkökulmasta. Näiden lisäksi on tehty toimialakatsaus. Yrityksen työntekijät olivat mukana strategiatyössä vaikuttamalla yritykselle sopivien arvojen valintaan. Yrityksen omistajat pohtivat ja suunnittelivat yritykselle sopivan mission ja vision teoriakäsitteiden pohjalta. Strategiatyöhön osallistuminen vahvistaa tulevaa strategian jalkauttamista. Teemahaastattelun, analyysien ja muiden aineistojen pohjalta syntyi erilaisia kehittämisehdotuksia, kuten markkinoinnin tehostamista ja asiakaskokemuksen lisäämistä, yrityksen toiminnan selkeyttämiseksi.