Omaohjaajan perehdyttäminen, työtehtävät ja roolit : Nuorisopsykiatrisen asumiskoti Puron ohjaajien näkemyksiä
Hänninen, Sini (2020)
Hänninen, Sini
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120426249
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120426249
Tiivistelmä
Tutkimuksessa selvitettiin, miten Nuorisopsykiatrisen asumiskoti Puron yksiköissä perehdytetään omaohjaajuuteen sekä millaisia käsityksiä ja kokemuksia työntekijöillä on omaohjaajan roolista ja tehtävistä lastensuojelutyössä. Lisäksi tutkimuksessa kartoitettiin työntekijöiden ajatuksia omaohjaajatyöhön perehdyttämisen kehittämistarpeista. Tutkimuksen tavoitteena on löytää toimivia käytäntöjä perehdyttämiseen.
Opinnäytetyö on teemahaastatteluin toteutettu laadullinen tutkimus, jossa aineisto on kerätty haastattelemalla kustakin yksiköstä yhtä ohjaajaa (n=8). Lisäksi tausta-aineistoa kertyi yksiköiden perehdytysmateriaalista, jota käytettiin tukena aineistonanalyysissä. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui perehdyttämisen ja mentoroinnin käsitteistä, omaohjaajuudesta ja lastensuojelusta. Lisäksi taustalla on kiintymyssuhdeteoria.
Tutkimuksen tulokset yhtäältä vahvistavat ennakko-oletusta perehdyttämisen kehittämisen tarpeista, mutta tuovat toisaalta esiin työyhteisössä olevan tiedon hyödyntämisen vuorovaikutuksellisin keinoin perehdyttämisessä. Omaohjaajien perehdyttämiseen kaivataan ohjeistusta selkeyttämään työnkuvaa, mutta käytännössä työ opitaan kokeneempien työkavereiden opastuksella. Tulokset osoittavat työntekijöiden näkemysten omaohjaajan tehtävistä ja roolista mukailevan ennakkokäsityksiä, joiden mukaan omaohjaajalla on päävastuu omasta nuoresta sijaishuoltopaikan arjessa. Omaohjaajat ovat vastuussa myös perheeseen tehtävässä työssä. Roolit ovat moninaiset ja työtä tehdään omalla persoonalla.
Nuoren elämäntilanne ja aiemmat kokemukset vaikuttavat mahdolliseen omaohjaajaansa kiintymiseen. Joskus nuori luo luottamuksellisen suhteen omaohjaajan sijaan johonkin toiseen ohjaajaan. Tärkeintä on, että nuorella on sijaishuoltopaikassa turvallinen aikuinen, johon hän voi tukeutua. Nuoren osallisuutta tuetaan arjessa eri tavoin. Yhteisökokouksissa nuoret saavat tuoda omia ajatuksiaan esille ja olla mukana päätöksenteossa. Nuorta osallistetaan myös oman elämänsä suunnittelussa.
Opinnäytetyö on teemahaastatteluin toteutettu laadullinen tutkimus, jossa aineisto on kerätty haastattelemalla kustakin yksiköstä yhtä ohjaajaa (n=8). Lisäksi tausta-aineistoa kertyi yksiköiden perehdytysmateriaalista, jota käytettiin tukena aineistonanalyysissä. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui perehdyttämisen ja mentoroinnin käsitteistä, omaohjaajuudesta ja lastensuojelusta. Lisäksi taustalla on kiintymyssuhdeteoria.
Tutkimuksen tulokset yhtäältä vahvistavat ennakko-oletusta perehdyttämisen kehittämisen tarpeista, mutta tuovat toisaalta esiin työyhteisössä olevan tiedon hyödyntämisen vuorovaikutuksellisin keinoin perehdyttämisessä. Omaohjaajien perehdyttämiseen kaivataan ohjeistusta selkeyttämään työnkuvaa, mutta käytännössä työ opitaan kokeneempien työkavereiden opastuksella. Tulokset osoittavat työntekijöiden näkemysten omaohjaajan tehtävistä ja roolista mukailevan ennakkokäsityksiä, joiden mukaan omaohjaajalla on päävastuu omasta nuoresta sijaishuoltopaikan arjessa. Omaohjaajat ovat vastuussa myös perheeseen tehtävässä työssä. Roolit ovat moninaiset ja työtä tehdään omalla persoonalla.
Nuoren elämäntilanne ja aiemmat kokemukset vaikuttavat mahdolliseen omaohjaajaansa kiintymiseen. Joskus nuori luo luottamuksellisen suhteen omaohjaajan sijaan johonkin toiseen ohjaajaan. Tärkeintä on, että nuorella on sijaishuoltopaikassa turvallinen aikuinen, johon hän voi tukeutua. Nuoren osallisuutta tuetaan arjessa eri tavoin. Yhteisökokouksissa nuoret saavat tuoda omia ajatuksiaan esille ja olla mukana päätöksenteossa. Nuorta osallistetaan myös oman elämänsä suunnittelussa.