Tässä mä olen hyvä! : Autismikirjon nuorten vahvuuksia arjessa
Lahti, Reetta; Ranta, Tuuli (2020)
Lahti, Reetta
Ranta, Tuuli
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120225592
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120225592
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää yleisimpiä autismikirjon tuomia vahvuuksia ja niiden näkymistä eri toiminnoissa sekä keinoja, joita haastateltavat käyttävät auttaakseen autismikirjon nuoria tunnistamaan omia vahvuuksiaan. Työn tavoitteena oli konkretisoida nuorelle autismikirjon tuomia vahvuuksia sekä kannustaa nuorta pohtimaan myös muita vahvuuksiaan. Yhteistyökumppanina toimi Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri Eksoten nuorisopsykiatrian neuropsykiatrinen poliklinikka, josta nousi myös tarve opinnäytetyölle.
Opinnäytetyön viitekehyksenä toimi Kanadalainen toiminnallisuuden ja sitoutumisen malli CMOP-E. Työn aihetta tarkasteltiin myös positiivisen psykologian näkökulmasta. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisen tutkimuksen periaattein, ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastatteluun osallistui viisi henkilöä; kaksi toimintaterapeuttia, erityisopettaja, autismikirjon henkilön vanhempi sekä aikuinen autismikirjon henkilö. Saatu aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti sisällönanalyysin avulla.
Haastatteluiden perusteella autismikirjon nuoret eivät usein tunnista omia vahvuuksiaan, vaikka niitä ilmeneekin CMOP-E mallin kaikilla ihmiseen liittyvillä osa-alueilla; affektiivisuus, kognitiivisuus, fyysisyys sekä henkisyys. Vahvuuksiksi muodostui sosiaaliset taidot, sensitiivisyys, omaperäinen ajattelutapa, tiedon käsittely ja hyödyntäminen, säntillisyys, itsensä rauhoittaminen sekä erityiset mielenkiinnonkohteet. Tärkeitä keinoja nuorten omien vahvuuksien tunnistamisessa on etenkin niistä keskustelu, vertaiskokemukset ja -palaute sekä nuoren oma pohdinta vahvuuksistaan. Haastattelun tulosten sekä teoriatiedon pohjalta tuotettiin autismikirjo –diagnoosin saaville nuorille opas, johon kerättiin tiivistetysti tietoa autismikirjosta, kerrottiin autismikirjon tuomia vahvuuksia helposti samaistuttavan tarinan avulla sekä listattiin erilaisia hyödyllisiä nettisivuja.
Useimmat autismikirjon nuorten vahvuudet ovat vahvasti yhteydessä nuoren mielenkiinnonkohteisiin. Opinnäytetyön aihe on tarpeellinen, sillä kirjallisuus sekä tutkittu tieto usein painottaa autismikirjon tuomia haasteita, ja useimmat oppaat ovat tarkoitettu nuoren lähipiirille. Tulevissa opinnäytetöissä olisi tärkeää selvittää tarkemmin erilaisia keinoja tukea nuoren vahvuuksien tunnistamista esimerkiksi nuoren vahvuustyökirjan avulla.
Opinnäytetyön viitekehyksenä toimi Kanadalainen toiminnallisuuden ja sitoutumisen malli CMOP-E. Työn aihetta tarkasteltiin myös positiivisen psykologian näkökulmasta. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisen tutkimuksen periaattein, ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastatteluun osallistui viisi henkilöä; kaksi toimintaterapeuttia, erityisopettaja, autismikirjon henkilön vanhempi sekä aikuinen autismikirjon henkilö. Saatu aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti sisällönanalyysin avulla.
Haastatteluiden perusteella autismikirjon nuoret eivät usein tunnista omia vahvuuksiaan, vaikka niitä ilmeneekin CMOP-E mallin kaikilla ihmiseen liittyvillä osa-alueilla; affektiivisuus, kognitiivisuus, fyysisyys sekä henkisyys. Vahvuuksiksi muodostui sosiaaliset taidot, sensitiivisyys, omaperäinen ajattelutapa, tiedon käsittely ja hyödyntäminen, säntillisyys, itsensä rauhoittaminen sekä erityiset mielenkiinnonkohteet. Tärkeitä keinoja nuorten omien vahvuuksien tunnistamisessa on etenkin niistä keskustelu, vertaiskokemukset ja -palaute sekä nuoren oma pohdinta vahvuuksistaan. Haastattelun tulosten sekä teoriatiedon pohjalta tuotettiin autismikirjo –diagnoosin saaville nuorille opas, johon kerättiin tiivistetysti tietoa autismikirjosta, kerrottiin autismikirjon tuomia vahvuuksia helposti samaistuttavan tarinan avulla sekä listattiin erilaisia hyödyllisiä nettisivuja.
Useimmat autismikirjon nuorten vahvuudet ovat vahvasti yhteydessä nuoren mielenkiinnonkohteisiin. Opinnäytetyön aihe on tarpeellinen, sillä kirjallisuus sekä tutkittu tieto usein painottaa autismikirjon tuomia haasteita, ja useimmat oppaat ovat tarkoitettu nuoren lähipiirille. Tulevissa opinnäytetöissä olisi tärkeää selvittää tarkemmin erilaisia keinoja tukea nuoren vahvuuksien tunnistamista esimerkiksi nuoren vahvuustyökirjan avulla.